Hoe komen jullie aan je beeldmateriaal voor je ontwerp?

Ik was vanochtend aan het discussiëren met een collega over hoe wij eigenlijk al ons beeldmateriaal krijgen voor het maken van ontwerpen. We krijgen echt van alles en nog wat binnen van klanten. Van papieren schetsen, internetfoto's tot aan professionele drumscans.

En omdat dit toch altijd een budgetaire kwestie is was ik benieuwd hoe jullie aan het beeldmateriaal komen om dit te verwerken in je ontwerp. Gezien sommige klanten wel het uiterste proberen te halen uit hun budget en situatie.

Laat maar horen.

Het enige wat in websites etc. moet komen zijn foto's van de klanten zelf ook de logo's van de klanten zelf. Maar als ik eens een vage achtergrond moet maken dan haal ik gewoon foto's uit boekjes incannen of google. Ik vervorm de foto dan wel zo dat hij niet meer herkenbaar is.

Alleen als ik zelf een een ontwerpje maakt voor mezelf pak ik
foto’s van gratis stock foto’s zijn puur voor mijn eigen.

Oei, plaatjes van internet downloaden? Ik heb ook wel eens zoiets binnengekregen, gecontroleerd via google afbeeldingen en ja hoor, daar stond ie. Mooi teruggestuurd, kun je enorm gelazer mee krijgen.

ja, grappig is dat ik veel ontwerpers ken die dit doen. Zwaar vervormen en dan gebruiken, daarom vind ik dit zo'n interessant onderwerp, om te zien welke mogelijkheden iedereen gebruikt. Helaas, had ik niet meer de mogelijkheid om in de poll te zetten [b:841ea41a6e]"Ingescanned door Lithograaf vanaf bestaanden dia's/opzichtmodellen"[/b:841ea41a6e]

Ik fotografeer bijna alles zelf, soms gebruik ik foto's van de klant, maar 9 van de 10 keer heeft ie weinig verstand van camera's... waarna ik dus alsnog zelf de foto's maak.

:expressionless:

Fotografie is allemaal eigen werk, Illustraties vaak op basis van grof knip en plakwerk (soort collage van wat ik wil maken) van verschillende foto's (ook van internet) en dan met de losse hand de vectorplaat eroverheen tekenen.

Wij fotgraferen zelf een hoop. Hebben op kantoor een eigen fotostudio maar fotograferen ook op locatie. Zowel digitaal als conventioneel op film.

Als de foto’s niet te maken zijn of de klant heeft geen budget, of ga zo maar door. dan maken we gebruik van stockfoto’s. En die zijn er weer in alle kwaliteiten en voor elk budget te verkrijgen.

Meestal zetten we de schetsen op op papier. En geven daarin aan wat voor soort beeld we zoeken. 9 van de 10 keer zijn deze door goede zoekopdrachten bij stockbureau’s ook te vinden.

Beelden downloaden via Google… nooit. Ja misschien voor een aller eerste schets op de computer maar zelfs dat het liefst niet. Ik wil tenslotte ook niet dat mijn ontwerp gebruikt wordt door andere…

Ik gebruik ook vaak mijn eigen beeldbank, heb voor bijna alles wel een toepasselijke foto.

Aangezien toch best vele hun foto`s van stockfoto`s online halen was ik benieuwd welke site`s jullie daar voor kennen ik gebruik er altijd maar 1 [url]http://www.sxc.hu/[/url] maar zou wel eens wat meer keuze willen hebben dus suggesties?????

Ik in mijn ontwerppraktijk maak gebruik van:

beelden die ik zelf fotografeer
beelden van anderen die ik scan
beelden uit kranten en tijdschriften die ik scan
beelden van internet
beelden van een professionele fotograaf
beelden van amateur fotografen

etc. etc.

maar nooit: beelden van een stockbureau!

voor de rest: Alles is mijn bron!..

:wink: Max

[quote:754a9e04b9="earnst jelke"]Oei, plaatjes van internet downloaden? Ik heb ook wel eens zoiets binnengekregen, gecontroleerd via google afbeeldingen en ja hoor, daar stond ie. Mooi teruggestuurd, kun je enorm gelazer mee krijgen.[/quote:754a9e04b9]

Komt steeds vaker voor. Als wij het idee hebben dat de klant niet de rechten heeft voor een beeld dat hij aanlevert dan waarschuwen we de klant dat dit gelazer (lees hoge kosten) kan geven. Maar meer dan waarschuwen doen we niet, als zij het risico willen lopen moeten ze dat verder zelf weten.
Is natuurlijk ook niet onze taak om dit te gaan controleren. Straks moeten we ook nog na gaan vragen of de rekening voor een fotograaf wel betaald is voordat we de foto’s verwerken.

Met handig zoekwerk kun je hier vrijwel alles high res vinden; [url]http://www.bluevertigo.com.ar/bluevertigo.htm[/url] nog een heel goede optie; [url]http://flickr.com/[/url]

[quote:6dc839a571="Almerrrrr"]Aangezien toch best vele hun foto`s van stockfoto`s online halen was ik benieuwd welke site`s jullie daar voor kennen ik gebruik er altijd maar 1 [url]http://www.sxc.hu/[/url] maar zou wel eens wat meer keuze willen hebben dus suggesties?????[/quote:6dc839a571]

http://www.dreamstime.com/
http://photos.com/en
http://www.istockphoto.com/

Het is toch ook een beetje een principekwestie, ik ben mijn eigen werk (schilderij) wel eens tegengekomen, was geen enkel probleem geweest als er even gebelt of gemailt was, maar nu voelde ik me wel een beetje !#$%^&&!!!

Zolang de inhoudelijke en technische kwaliteit goed is én het ook nog is geregeld qua rechten dan dondert het niet hoe en waar de beelden vandaan komen. Pas als ik écht geen zin meer heb in de opdracht(gever) door bijvoorbeeld gezeik, gezeur en 'voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten' dan zal ik mijn moraal (eerder) aan de kant schuiven. Maar dan komt mijn naam er ook niet meer onder...

[quote:182d63fd64="Ludo"] nog een heel goede optie; [url]http://flickr.com/[/url][/quote:182d63fd64]

flickr zijn foto’s die door iedereen en alleman worden geupload. hier zitten gewoon rechten op!! Kijk dus uit met dat soort foto’s

Dat wordt ook gewoon aangegeven op de site. Sommige mensen geven de foto's vrij anderen niet. Maar als je persé wilt uitsluiten dat je beeld niet gebruikt wordt moet je het zowiezo niet op internet zetten lijkt me.

[quote:21920a4755="maxunamax"].....maar nooit: beelden van een stockbureau!....[/quote:21920a4755]

Ik hou van je Max! :love:

Het gebruik maken van stock is bijna altijd een noodoplossing: óf er is geen tijd om een professionele fotograaf of illustrator in te huren óf de klant weigert budget los te maken. Daarnaast is stock ook een goede oplossing voor kleinere krantjes en interne communicatie en kan het best gebruikt worden in mock-up… maar alsjeblieft nooit als eindproduct.
Maar ik ben van mening dat een goede art-director altijd probeert een klant te overtuigen van het nut van een fotograaf of illustrator die een beeld kan vervaardigen die ‘op maat is gemaakt’ voor de onderneming. Stock heeft niets met creativiteit te maken… da’s mijn mening.

Voor mij als illustrator is stock een bedreiging. Door stock kan de klant meteen over het beeld beschikken en de klant ziet ook meteen het eindresultaat. In feite zou daarom juist stockmateriaal duurder moeten zijn dan het inhuren van een fotograaf of illustrator.
Stockillustraties zijn motieven die in veel gevallen gebruikt kunnen worden… dat maakt ze natuurlijk aantrekkelijker voor stockbureau’s. Helaas zijn deze motieven altijd vreselijk cliché en komen ze bij mij eerder lachwekkend dan serieus over. De auteur van het beeld ontvangt een minime marge. Ik ken gevallen van illustratoren die een cheque van 10 dollar kregen omdat hun beeld ergens in een publicatie gebruikt was… je wordt als auteur bijna uitgemolken. Maar er zijn ook mensen die er weer goed mee kunnen verdienen. Maar overall is de marge op de afbeeldingen zeer laag.

Zelf gebruik ik regelmatig stockmateriaal als referentie. Hoe ziet een gezicht er uit… hoe ziet een molen eruit, etc? Maar nooit zal ik het werk van een ander in mijn beelden gebruiken.

Trouwens… wisten jullie dat Bill Gates eigenaar is van Getty?

meestal huren we een fotograaf in, das de beste oplossing, altijd originele beelden. Helaas vragen ook veel klanten om Stock, vanwege gebrek aan een ruimer budget, moet je ook respect voor hebben he? ;)

Ik gebruik zowat alles door elkaar, stockbeelden (ja hoor), aangeleverd materiaal door een professionele fotograaf, aangeleverd (meestal ondermaats) materiaal door de klant zelf, ook zoek ik vaak op hier eerder vermelde sites. zelf waag ik mij ook wel eens aan het schieten van wat bruikbaar materiaal...

meestal is budget de remmende factor…, “grote” klanten = groter budget,
ik heb nogal wat klanten uit de non-profit sector, das altijd “creatief” zijn met beeldmateriaal

ook heel bruikbaar
stockexpert, pas nieuw op de markt

groeten
H.