Hoe komen jullie aan je beeldmateriaal voor je ontwerp?

Via www.photo.net en www.sxc.hu kom ik aan een hoop materiaal ...

[quote:c27a59daa7="MacBjorn"][quote:c27a59daa7="maxunamax"].....maar nooit: beelden van een stockbureau!....[/quote:c27a59daa7]

Ik hou van je Max! :love: [/quote:c27a59daa7]

[img:c27a59daa7]http://www.lineto.com/img/writer/4b/4b6ffe6932b364b9a9542560f341b50b.gif[/img:c27a59daa7]
[img:c27a59daa7]http://www.lineto.com/img/writer/50/50b5736fa720357dd8e153c955b24e83.gif[/img:c27a59daa7]
[img:c27a59daa7]http://www.lineto.com/img/writer/44/449abd60f68956d258ceec76ab810ad7.gif[/img:c27a59daa7]
[img:c27a59daa7]http://www.lineto.com/img/writer/05/0550cc76507dc95c87ae3247799c9b9a.gif[/img:c27a59daa7]

[url=http://creative.gettyimages.com/source/classes/FrameSet.aspx?&UQR=hezuuy&pk=4&source=front&lightboxView=1&txtSearch=love&selImageType=7&chkLicensed=on&chkRoyaltyFree=on]Oke max...[/url]

Nou... dat ziet er toch héérlijk uit?! En niet duur!!!

:wink:
[img:8cef253983]http://delivery.gettyimages.com/comp/200275242-001.jpg?x=x&dasite=GettyImages&ef=2&ev=1&dareq=386DABF3951DBD697976716829F8135EC9E06926A2C5CBF2[/img:8cef253983]

@Max en Bjorn

Get a room!! :x

:wink:

[quote:3e45a551b4="maxunamax"]Ik in mijn ontwerppraktijk maak gebruik van:

beelden die ik zelf fotografeer
beelden van anderen die ik scan
beelden uit kranten en tijdschriften die ik scan
beelden van internet
beelden van een professionele fotograaf
beelden van amateur fotografen

etc. etc.

maar nooit: beelden van een stockbureau!

voor de rest: Alles is mijn bron!..

:wink: Max[/quote:3e45a551b4]

oh ja, laat ik niet vergeten, want soms, héél soms dan maak ik ook gebruik van

beelden van een illustrator

(en als gresepecteerd bno-lid; deze wordt [u:3e45a551b4]nooit[/u:3e45a551b4] onderbetaald.)

:wink: max

Ik heb een beeldbankje van een kleine 20.000 plaatjes voor de reisorganisator waar ik voor werk. Veel ervan is gemaakt door fotografen die vakantie en werk combineren. Ook zijn er steeds meer 'klanten' die een fatsoenlijke digitale camera hebben en die leuk sfeerbeeld aanleveren. Verder maak ik vel gebruik van amateurstock. Dat is niet het paspoppenmateriaal dat de meeste stockburea's kenmerkt, maar overgebleven materiaal van andere gelegenheden of de betere amateur-foto's die via online fotobibliotheken te vinden zijn. Niet duur en soms wel goed. :P Voordeel is dat het hier altijd om sfeerfoto's gaat.

Verder heb ik zelf nog het nodige liggen of kan het maken.

Ik heb ooit de foto van de kiss van Madonna en Britney Spears aangeleverd gekregen van een klant. Of ik daar een kaartje van kon maken. Ja hoor, als jullie me kunnen aangeven dat je toestemming hebt…

of ik maak ze zelf of ik gebruik iets uit tijdschriften/boeken/internet..

ik neem eigenlijk zelden iets klakkeloos over,
ik probeer de beelden altijd zo te bewerken, dat het soort van mijn beeld wordt, en het origineel er niet of nauwelijks meer in te zien is…

Deze kreeg ik een paar jaar geleden aangeleverd voor een cd rom productie, met nog 400 soortgelijke foto's. Waren gemaakt door studenten uitgerust met een wegwerpcamera. Vervolgens op cdtje aangelevert op 320 x 240 px. Een fotograaf was te duur. Hebben ze budget vrijgemaakt om de echte ellende weg te shoppen (zie de lucht). Kreeg ik natuurlijk commentaar op de kwaliteit in het eindproduct, maar ik heb toch wel duidelijk gemaakt dat ik hier echt niets (400 dergelijke foto's totaal photoshoppen? dacht het niet dus) van kon bakken. Jammer van de klus die in eerste instantie leuk leek, uiteindelijk goed betaalde maar waar ik niet heel geheel trots op ben.

Wel een goede les: Zorg tegen elke prijs dat jij niet hoeft te bloeden voor het falen van anderen.

[img:93f6d9057e]http://www.earnstjelke.nl/divers/slechtefoto.jpg[/img:93f6d9057e]

Als ik het niet zelf maak haal ik het van: www.sxc.hu

en die hebben sinds kort een nieuwe server dus de site is eindelijk weer snel :slight_smile:

Doordat het voor mij allemaal hobby is maar toch steeds meer opdrachten krijg maak ik momenteel nog voor 80 % gebruik van stockmateriaal kan ook bijna niet anders want veel van mijn gebruikt fotomateriaal kun je niet of nauwlijks zelf maken. Maar ik ben wel zelf een beeldenbank aan aan het leggen zodat ik evt toch eigen materiaal kan gebruiken indien nodig.

[quote:2d2a82e16e="MacBjorn"][quote:2d2a82e16e="maxunamax"].....maar nooit: beelden van een stockbureau!....[/quote:2d2a82e16e]

Ik hou van je Max! :love:

Het gebruik maken van stock is bijna altijd een noodoplossing: óf er is geen tijd om een professionele fotograaf of illustrator in te huren óf de klant weigert budget los te maken. Daarnaast is stock ook een goede oplossing voor kleinere krantjes en interne communicatie en kan het best gebruikt worden in mock-up… maar alsjeblieft nooit als eindproduct.
Maar ik ben van mening dat een goede art-director altijd probeert een klant te overtuigen van het nut van een fotograaf of illustrator die een beeld kan vervaardigen die ‘op maat is gemaakt’ voor de onderneming. Stock heeft niets met creativiteit te maken… da’s mijn mening.

Voor mij als illustrator is stock een bedreiging. Door stock kan de klant meteen over het beeld beschikken en de klant ziet ook meteen het eindresultaat. In feite zou daarom juist stockmateriaal duurder moeten zijn dan het inhuren van een fotograaf of illustrator.
Stockillustraties zijn motieven die in veel gevallen gebruikt kunnen worden… dat maakt ze natuurlijk aantrekkelijker voor stockbureau’s. Helaas zijn deze motieven altijd vreselijk cliché en komen ze bij mij eerder lachwekkend dan serieus over. De auteur van het beeld ontvangt een minime marge. Ik ken gevallen van illustratoren die een cheque van 10 dollar kregen omdat hun beeld ergens in een publicatie gebruikt was… je wordt als auteur bijna uitgemolken. Maar er zijn ook mensen die er weer goed mee kunnen verdienen. Maar overall is de marge op de afbeeldingen zeer laag.

Zelf gebruik ik regelmatig stockmateriaal als referentie. Hoe ziet een gezicht er uit… hoe ziet een molen eruit, etc? Maar nooit zal ik het werk van een ander in mijn beelden gebruiken.

Trouwens… wisten jullie dat Bill Gates eigenaar is van Getty?[/quote:2d2a82e16e]

Beste MacBjorn,
Voor het eerst dat ik in jou post een nogal kortzichtige en inacurate mening lees!
Je stapelt m.i vooroordeel op vooroordeel over stockfotografie. Sorry dit is mijn terrein en voel me
aangesproken. Natuurlijk zijn er veel slechte bureaus maar ook veel goede met heel goede fotografen in dienst.
Ook schrijf je enkele onwaarheden;

1. Bill Gates is eigenaar van Corbis en niet Getty…(maar blijft een windows gebruiker)
    Getty is een beursgenoteerd bedrijf en wordt geleid door ene heer Klein
    Verder allemaal totaal oninteressant…waar het om gaat:

2. Stockfotografie = ook een creatief product welke door creatieve professionele fotografen wordt
    gemaakt. Net als bij zelfstandig werkende fotografen/illustratoren zit hier ook pulp tussen.
    Doordat stockbureaus vaak de fout maken alles maar online te houden krijg je vaak idee dat het onecht, te amerikaans is of gewoon out of date…deze kritiek is dus vaak terecht en moeten we ons
    aantrekken. Vaak ben je zo goed als je slechste foto…wat je er af gooit is minstens zo belangrijk als
    wat je opneemt in je portfolio

3. Fotografen krijgen bijna bij elk bureau 50% van de opbrengsten, afhankelijk van contract in sommige landen 30%. Niet gering dus gezien hoge marketingkosten, kosten website en personeel.

4. stock is ZEKER niet altijd goedkoper en daarmee automatisch een alternatief voor opdrachtfotografie! Althans in de meeste gevallen niet. Soms is het zelfs extreem duurder. Dit is geheel afhankelijk van wat de klant ermee gaat doen en welke mate van exclusiviteit hij wenst. Wij verkopen ook aan zeeeer grote reclamebureaus en grote bedrijven en dan gaat het om duizenden of soms tienduizenden. (klant heeft dan alleenrecht gedurende bepaalde periode)

5. stock is net zo creatief als opdracht. Alleen is de opdrachtgever de art director van het stockbureau. Ja ook wij laten zaken produceren, en betalen die zelf vooruit aan een fotograaf.

6. stock is geen bedreiging…kan perfect naast elkaar bestaan en je zou eens moeten overwegen
    om je open te stellen voor dit alternatief en zowel een stockbur. je werk laten verkopen (wereldwijd!) en daarnaast regionaal in opdracht blijven werken.

Bovenstaand heeft betrekking op kwaliteit stock en rights managed beeldmateriaal dus NIET wat rechtenvrije CDtjes betreft en de istockphoto’s…

PS: www.istockphoto.com is opgekocht door Getty

MacBjorn, ik hoop dat ik je mening iets heb kunnen beinvloeden en anders nodig ik je graag uit
om ons eens te bezoeken in Duesseldorf en je de praktijk laat zien. je kan meerijden kom zelf ook uit Roermond :smiley:

PS: ILLEGAAL BEELDGEBRUIK INTERNET (schatting 90%)

kleine tip aan mijn mac vrienden: niet doen want dit bedrijf www.picscout.com zit ook niet bepaald stil. Zeer geavanceerde techniek die elk geregistreerd beeld kan terugvinden…hoe?
elk beeld heeft unieke kenmerken (punten) net als een vingerafdruk, via een crawler speurt hij dag en nacht internet af op zoek naar de “perfect match”…

omkleuren helpt niet
croppen helpt niet
montages en tekst over beeld helpt niet

bij ontdekking is het normaal tarief + 300%…factuur aan eigenaar website
een gewaarschuwd mens telt voor…
Oh ja zelf ook een liefhebber kijk even hier naar de lijst van groeiende deelnemers
http://www.picscout.com/about/stock.html

Het is niet mijn bedoeling een kortzichtige kijk op het fenomeen stock te leveren. Maar ik spreek uit het oogpunt van een illustrator die met veel pijn en moeite probeert om in enkele bladen wat ruimte van het papier te mogen bedekken met zijn werk. Ik denk dat ik mij juist begeef in een gedeelte van de markt waar art-directors nogal snel grijpen naar stockmateriaal. Vanuit hun optiek valt dat voor een gedeelte te rechtvaardigen. Mij kost het mijn brood. Ik kan onmogelijk mijn werk aanbieden voor de prijs van een stockbeeld! Dat omdat ik het beeld 'op maat' maak en er vanallerlei andere factoren bijkomen die op invloed zijn van de prijs. Deze factoren zijn op een stockbeeld niet van toepassing en daarom is een stockbeeld in veel gevallen goedkoper. Natuurlijk zal een stockbureau een andere prijs berekenen voor een beeld dat door een multinational zeer dominant in een campagne gebruikt gaat worden. Dan komt de prijs wellicht in de buurt van een op maat gemaakt beeld. Echter in mijn werkveld is dat voor 95% niet het geval.

Een illustrator kan zijn werk (na gebruik) eventueel als stockbeeld aanbieden. In die zin kan stock wel degelijk zo zijn vruchten afwerpen voor een creatief. Maar niet ieder beeld voldoet hieraan. Zo’n beeld moet ‘toegankelijk’ zijn. Een stockbureau zal dit beeld aan een zo breed mogelijk publiek kwijt moeten kunnen. Vandaar dat er nogal wat clichebeelden gebruikt worden. Immers, cliche’s zijn herkenbaar en daarom een zeer effectief communicatiemiddel.
Mijn beelden lenen zich (mijns inziens) niet voor stock. Ik probeer clichébeelden te vermijden en ben niet val plan een beeld voor meer dan 1 klant te gebruiken.
Dat is een bewuste keuze. Een andere illustrator denkt hier wellicht anders over.

Stockmateriaal wordt wel ‘losser’ maar volgens mij komt dat vooral omdat stock mee moet gaan met de trends die altijd aanwezig zijn in de grafische sector.
Ik ben weinig op de hoogte van Nederlandse stockbureau’s. Van Amerikaanse collega’s hoor ik vooral horrorverhalen. De IPA (Illustrators Partnership of Amerika) voert al jaren actief campagne om klanten toch alsjeblieft ‘origineel’ materiaal te laten gebruiken voor hun artwork. De voornaamste bottelneck zit 'm vooral in de rechten op het beeld. Hoe zit het daarmee? Kan een fotograaf/illustrator bezwaar maken dat jullie een beeld van hem/haar gebruiken voor een klant? Neem bijvoorbeeld een sigarettenmerk. Het zou best zo kunnen zijn dat een beeldmaker bezwaar maakt tegen het feit dat een beeld van hem/haar voor een sigarettenmerk gebruikt zal worden.
Dient een auteur zijn/haar auteursrechten af te staan? Dit is een trend die ook langzaam aan het opkomen is. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is vragen sommige (grote) klanten/uitgeverijen in hun voorwaarden dat je akkoord gaat met het afstaan van de auteursrechten van het beeld. Let op: ik heb het niet over de gebruikersrechten maar over de auteursrechten.
Een stockbureau heeft mijn inziens alleen maar iets aan de gebruikersrechten. Betalen jullie een evenredig bedrag voor dit soort exclusiviteitsrecht?

Een kleinere creatief voelt zich opgeslokt door die grote beeldbanken. Een beeldbank haar voornaamste doel is en blijft het zoveel mogelijk verkopen van een beeld tegen een zo gunstig mogelijke prijs, toch? Het is harde verkooptacktiek en daar kan een freelancer gewoon niet tegenop.
Dank dat je wat onjuistheden hebt weggenomen. Maar nu op dit moment werkt stock dus absoluut niet in mijn voordeel.

dank voor je uitvoerige reactie, zou er graag een keer met je persoonlijk over praten. Ik heb bewondering voor je manier van werken en juig het ook toe dat mensen iets unieks en exclusiefs willen maken en liefst voor 1 eindgebruiker.

ik ben ervan overtuigd dat door de hoeveelheid (gratis en goedkoop) beeld er een ommekeer zal
komen en onze klanten weer maatwerk gaan vragen. Ook wij hebben last van al die community sites
waar beeld voor een appel en ei worden aangeboden. Ik neem aan dat je met name voor boekuitgeverijen werkt ?, inderdaad lastig lijkt me want de uitgeverijen hebben ook ons uitgemolken en betalen nauwelijks meer dan een paar honderd euro voor een omslag (3 jaar exclusief).
Ook de publieksbladen (vooral vrouwenbladen) gebruiken veel illustraties uit stock (vooral van getty) dit wordt zelfde berekend als foto trouwens. Misschien kun je wel via die weg naamsbekendheid verwerven voor exclusieve projecten!?
Zie je nu ook op istockphoto gebeuren, mensen bieden werk aan voor weinig maar worden zo ontdekt bij bureaus en of komen in publiciteit. heb laatst in dit forum een bericht geplaatst waarin ik
mensen vraag iets met ons beeld te doen en is het een mooi project maak je kans op publicatie in blad Items. Maar weinig reacties trouwens en dan denk ik zo’n kans grijp je toch, of zijn we te weinig commercieel ingesteld bij het macosx forum. Interssant topic hoe verkoop je jezelf

Werk zelf bij een onafhankelijk bureau dus niet (meer) bij corbis of getty. mijn doel is de foto, het unieke product, voor zoveel mogelijk geld exclusief te verkopen. De fotograaf profiteert hier in gelijke mate van nl 50%.
Verder blijft de fotograaf zijn auteursrecht houden bij ons

• hij/zij bepaald aan wie we de foto mogen verkopen, bijv niet voor of in combi met tabak, alcohol etc…
  • ook het model heeft hier trouwens rechten (vastgelegd in samenspraak met fotograaf)
  • bij exclusieve verkopen of een buy out heeft de fotograaf de laatste stem over het bedrag en laten
    ze de onderhandeling graag aan ons over
  • natuurlijk zijn er ook fotografen die hun plaatjes zoveel mogelijk wllen verkopen die bieden het dan
    als rechtenvrij aan.

macbjorn, ik hoop dat we beide een goed jaar tegemoet gaan en dat we ons werk zoveel mogelijk
exclusief kunnen verkopen. En laat iedereen, die zich niet wil onderscheiden of niet wil betalen, vooral naar de $1 dollar websites gaan.

Het zijn inderdaad uitgeverijen en bladen die voor rond de 200/300 euro een stockfoto kunnen kopen waar ik tegen ageer. Stock biedt ze dan in ieder geval 2 zaken die ik hen niet geven kan: ze kunnen direct over het beeld beschikken en ze zien meteen hoe het beeld eruit ziet. Ik zal het beeld moeten maken wat een paar dagen duurt en vaak is het voor hen ook een verassing hoe het beeld eruit komt te zien aangezien de deadlines te krap zijn voor schetsoverleg. En juist om het feit dat de klant direct over een stockfoto kan beschikken en meteen het eindbeeld ziet zouden stockfoto's duurder moeten zijn dat op maat gemaakt werk.

[quote:a90e4f4089=“powerrrbook”]macbjorn, ik hoop dat we beide een goed jaar tegemoet gaan en dat we ons werk zoveel mogelijk
exclusief kunnen verkopen. En laat iedereen, die zich niet wil onderscheiden of niet wil betalen, vooral naar de $1 dollar websites gaan.[/quote:a90e4f4089]
Dank, dat hoop ik ook. En nogmaals: stockbureaus en fotografen/illustratoren kunnen perfect naast elkaar in het zelfde vakgebied werken! Het is alleen de art-director of de beeldinkoper die naar mijn mening vaak de verkeerde keuze maakt.

Ik gebruik alle genoemde opties behalve [i:2818f379a8]Via internet search-engine downloaden (google, altavista etc.)[/i:2818f379a8]. De kans dat je zo een mooi highres beeld vindt is sowieso erg klein.

[quote:95fc37bfde="HS-L"]Als ik het niet zelf maak haal ik het van: www.sxc.hu

en die hebben sinds kort een nieuwe server dus de site is eindelijk weer snel :)[/quote:95fc37bfde]

OMG! Eindelijk! ik werd zo chagrijnig van die site :slight_smile:

[quote:72dbcebe3b="MacBjorn"]Het zijn inderdaad uitgeverijen en bladen die voor rond de 200/300 euro een stockfoto kunnen kopen waar ik tegen ageer. Stock biedt ze dan in ieder geval 2 zaken die ik hen niet geven kan: ze kunnen direct over het beeld beschikken en ze zien meteen hoe het beeld eruit ziet. Ik zal het beeld moeten maken wat een paar dagen duurt en vaak is het voor hen ook een verassing hoe het beeld eruit komt te zien aangezien de deadlines te krap zijn voor schetsoverleg. En juist om het feit dat de klant direct over een stockfoto kan beschikken en meteen het eindbeeld ziet zouden stockfoto's duurder moeten zijn dat op maat gemaakt werk.[/quote:72dbcebe3b]

Tja anderzijds veranderen tijden en moet je je aanpassen denk ik. enerzijds gebruik je moderne en snelle mac om iets moois te maken en deel je de vreugde van al die mooie ontwikkelingen, dragen we hier ook uit op het forum, maar anderzijds wil je de voordelen ontkennen. Namelijk door de komst van email en internet zijn bepaalde processen in een stroomversnelling geraakt.
zeg niet dat het goed is maar hou het maar eesn tegen…

[quote:72dbcebe3b=“MacBjorn”]En nogmaals: stockbureaus en fotografen/illustratoren kunnen perfect naast elkaar in het zelfde vakgebied werken! Het is alleen de art-director of de beeldinkoper die naar mijn mening vaak de verkeerde keuze maakt.[/quote:72dbcebe3b]

de verkeerde keuze is maar de vraag…zoals gezegd tijden veranderen en dus ook de werkwijze van art-directors en inkopers…we are all locked up in here…
Ze moeten misschien wel…en ja een bestaand beeld is inderdaad makkelijk en snel en what you see is what you get. Toch blijft een foto toch maar vaak een klein deel van een groter geheel. De creatief moet het beeld afmaken…Wellicht zit daar een het verschil wij half-fabrikaat terwijl jij een meer volledig product afleverd. En dan is onze lagere prijs weer wel gerechtvaardigd

[quote:b01a6fdeb0="powerrrbook"]heb laatst in dit forum een bericht geplaatst waarin ik mensen vraag iets met ons beeld te doen en is het een mooi project maak je kans op publicatie in blad Items. Maar weinig reacties trouwens en dan denk ik zo'n kans grijp je toch, of zijn we te weinig commercieel ingesteld bij het macosx forum.[/quote:b01a6fdeb0]

Ik heb me inderdaad verbaasd over het feit dat daar (althans niet terug te lezen hier) niets uitgekomen is. Ikzelf kon er niet mee uit te voeten, zoals met veel stockfotografie, omdat het simpelweg te glad en te commercieel is. Dat bedoel ik niet negatief, maar het past noch bij mijn stijl, noch bij mijn klanten die meer uit de ‘arty’ en non-profit hoek koemen.

Ik heb een redelijke analoge eigen lo-fi fotostock. Ik heb lang ge’lomo’d, het cameraatje is kaduuk maar ik mag zo nu en dan nog steeds graag teruggrijpen op de korrelige afdrukken op papier.

Nu ligt er een digitale camera bij de hand, maar alle beelden worden vaak nog flink door de Photoshop-mangel vergruist, zodat het toch nog op een hooggevoelige tri-x plaat lijkt.

Voor andere opdrachten laat ik een echte fotograaf z’n/haar werk doen.

Daarnaast ben ik zelf illustrator, maar ik doe er uit frustratie al jaren bijna niets meer mee. Als ontwerper is het geaccepteert dat je werk geld kost, maar voor zo’n ‘tekeningetje’ wil men eigenlijk niet betalen. Snelle schetsjes, doodles, die bewaar en gebruik ik. Maar het gedetailleerde werk, waar uren in gaan zitten, dat loont zich niet.

Sinds kort probeer ik weer een portfolio bij elkaar te knutselen (d’r staat ook wat in[color=blue:b01a6fdeb0][b:b01a6fdeb0] het grote showcase topic[/b:b01a6fdeb0][/color:b01a6fdeb0]), maar meer voor m’n lol dan dat ik de hoop heb daarmee bij te kunnen dragen aan het gezinsinkomen.
Alles moet gewoon goedkoop en snel (dat geld trouwens ook voor het ontwerpen) en dat maakt dan dat ik meestal niet tevreden ben over het eindresultaat. Dan maar niet. En ja, dan soms maar stock. Ik weet het, snijden in eigen vlees is dat.

Erg jammer dat de klant het verschil in resultaat niet onderkent.

Overigens moet ik bekennen dat in mijn illustraties nu soms ook weer (free) stockfotografie (textures) of zelfs gegooglede plaatjes zitten :? . Ik beschouw dat zelf een beetje als vroeger het knippen en plakken tot een nieuwe collage ontstaat, en dat weer gecombineerd met tekening. Maar dan digitaal.
Kan dat? Of kan dat eigenlijk ook niet?

Ooit dacht ik dat ik met ‘Kunst’ bezig was, nu blijkt het soms vooral een vak.