Hoe komma s typen

@Jeroen
er staat hier voor me een MBA met amerikaans toetsenbord, die ik in NL heb gekocht.
gewoon een kwestie van goed vermelden bij de bestelling :)

Alleen op OMT kan een komma al meer dan 1 page aan reacties opleveren. :grin:
Het is toch niet zo dat hij met onzichtbare inkt is aangebracht?

ja,ja, en we zijn er nog lang niet :)

Oh, en je wilt natuurlijk de echte, niet dat versimpelde ding voor programmeurs.

Deze dus niet '
Deze is voor MySQL, ook niet gebruiken `
De enige echte is ’, te typen met opt-shift-], de andere kant als je iets wilt omsluiten, is opt-]
‘echte enkele haakjes’
“echte dubbele haakjes”
De dubbele krijg je op dezelfde manier, maar dan onder de [ toets.

Dat is helemaal geen "versimpeld ding voor programmeurs". Je hebt een apostrof/single quote en dat is de ' maar er is ook een zogenaamde backtick/backquote wat de ` is. Deze wordt meestal niet gebruikt door programmeurs maar door UNIX/Linux sysadmins op de commandline en in hun scripts. De gewone mens maakt er ook gebruik van maar dan heet zo'n ding een grave. Je weet wel, dat is zo'n streepje op zo'n letter (weet je ook meteen waar het voor gebruikt wordt). Niks versimpeld ding dus, het heeft een aantal specifieke betekenissen zoals de ' dat ook heeft.

Veelal staan zowel de backtick als de single quote op het toetsenbord vermeldt. Het is dan ook een kwestie van goed kijken. Waar hij precies zit ligt geheel aan de layout van het toetsenbord. Bij een Nederlandse QWERTY is dat elders dan bij een Amerikaanse of een Belgische AZERTY layout. Als je in OS X in de systeemvoorkeuren onder language & text op het tabblad "input sources" de keyboard & character viewer aan zet kun je via dit tooltje ook zien waar iets zit op je toetsenbord. Het werkt ook met het indrukken van option, cmd, etc. De viewer bereik je overigens via het icoontje in de menubalk nabij het klokje (let dus even op als je 'm aan zet).

Een hoop (slimme??) reacties hier. Ik weet natuurlijk wel waar de "komma", of apostrof (ik kwam even niet op dat woord!!) op mijn toetsenbord zit. Dat was ook niet mijn vraag. Als ik op de apostrof klik komt de apostrof op de klinker ervoor dus [b]autós[/b] en NIET auto apostrof s. Dat was dus mijn vraag hoe ik op het scherm de laatste schrijfwijze krijg!

Fantastisch dat er gelijk anderhalve pagina volgemaakt wordt met de vraag of ik die toets wel kan vinden (en waar) op mijn toetsenbord..... Wel fijn dat er in ieder geval gereageerd wordt op een vraag!! Maar ik heb nog steeds de juiste oplossing niet gevonden?!

THX

Staat er iets fout bij je toetsenbordinstellingen?
[code]Systeemvoorkeuren > Toetsenbord > ...[/code]

welke toetsenbord-indeling heb je ingesteld ??
Systeemvoorkeuren - Taal en tekst - Invoerbronnen.

Dank je wel Fred44nl en Yggdrasil (van Appletips?)! Mijn toetsenbord was verkeerd ingesteld. Ik werk namelijk met een Noors toetsenbord, aangezien ik daar woon :) Nu werkt het weer zoals het hoort. Het kan soms zo simpel zijn OSX, maar soms zoek je je rot hoe of waar je iets moet vinden. Daarvoor kijk ik graag op dit forum en deze site! Allen (nou...... niet alle reacties) bedankt voor het meedenken!

[quote=hendrik ijzerbroot url=http://www.onemorething.nl/community/topic/hoe-komma-s-typen/page/2#post-2500538 time=1355591422]Alleen op OMT kan een komma al meer dan 1 page aan reacties opleveren. :grin:

Het is toch niet zo dat hij met onzichtbare inkt is aangebracht?[/quote]

Hendrik was me voor! :grin:

[quote=maccafan url=http://www.onemorething.nl/community/topic/hoe-komma-s-typen/page/2#post-2500642 time=1355608465]Ik werk namelijk met een Noors toetsenbord, aangezien ik daar woon :)[/quote]
Dat stukje essentiële informatie zou je zeker twintig slimme antwoorden hebben bespaard.

(Overigens: woont dat nou lekker, in een toetsenbord? :grin: )

TS
Kun je inmiddels "auto's" typen?

Tekens tussen letters staan gewoon op toetsenbord. Een letter met een extra \"aanhangsel\" zoals ø is desbetreffende letter langer inhouden, in dit geval letter o. Er verschijnt een extra menuutje, zoals bij iOS.

De ß (ringel-s) is Alt-s. Bij iOS door Duits toetsenbord te selecteren.

[quote=N3RD url=http://www.onemorething.nl/community/topic/hoe-komma-s-typen/page/2#post-2501317 time=1355759264]Tekens tussen letters staan gewoon op toetsenbord. Een letter met een extra \\"aanhangsel\\" zoals ø is desbetreffende letter langer inhouden, in dit geval letter o. Er verschijnt een extra menuutje, zoals bij iOS.

De ß (ringel-s) is Alt-s. Bij iOS door Duits toetsenbord te selecteren.[/quote]

bij mij niet hoor.
alt-o = ø
alt c = ç
alt p = ?
etc.etc.