Hoe komt het dat mijn iBook snelheid verliest?

Over Mac OS 9 en daarvoor heb ik altijd gehoord, dat het systeem via weggetjes een oplossing zoekt. Vind ie het niet, dan gaan de berekeningen via een omweg enz, en dat kost snelheid op den duur. Maar met OS X lijkt het hetzelfde te werken. Twee weken na het normale systeemonderhoud merk ik al dat m'n iBookje duidelijk trager wordt. Als ik dan weer de permissies herstel, PRAM zap en DiskWarrior draai, dan is alles weer stukken sneller. Waarom is dit zo vaak nodig? Voor de experts, de daily, weekly en monthly scripts staan op overdag ingesteld.

Heb je hem lang aanstaan gemiddeld? En geldt dat ook voor de apps? Af en toe een app sluiten en weer openen kan geen kwaad als je iBook weken achter elkaar aanstaat. Heeft iets met cache te maken ofzo, en niet met de permissies. En................weet je zeker dat ie langzamer is!? Baseer je dat op incidenten, of heb je je stopwatch in de aanslag? Kan erg subjectief zijn natuurlijk, zo'n constatering.

Ik heb nooit dat probleem ondervonden waar jij last van hebt. Misschien kan je wat specifieker zijn zodat mensen er beter op kunnen reageren. Wanneer treed die traagheid op, dus wat doe je met je iBook?

De enige reden die ik kan bedenken is dat je drive misschien gefragmenteerd is geraakt maar ik neem aan dat je daarvoor Diskwarrior gebruikt? Het is zo dat OS X een bepaald deel van je harde schijf gebruikt als swap (een soort scratch disk) en als je weinig ruimte vrij hebt op je iBook dan kan je iBook veel trager worden. Dit is een probleem wat bij ieder unix systeem speelt maar ik geloof dat Windows ook soortgelijke problemen kent.

Mac OSX 10.3 fragmenteert de schijf niet dus daar zal het niet aan liggen.

Bedoel je met “langzaam” dat je harde schijf de hele tijd staat te reutelen? Dan heb je te weinig geheugen en zou ik er als de bliksem 512 MB bij zetten!

Ik heb zoiets nog nooit gemerkt aan mijn computer, een G4 Cube. Hij is zeker niet meer de snelste, maar voldoet nog steesd prima (en is lekker stil).

Hij heeft er al 640 MB in zitten dat zou meer dan genoeg moeten zijn denk je ook niet en om er nu een 1 GB DIMM in te gooien :innocent: ;)

Ik zet de iBook 's nachts uit en laat nooit programma's echt lang aanstaan. Ik heb het over het algehele systeem "gevoel". De finder reageert niet meer zo snappy, de opstart gaat trager en het bureaublad laadt trager. Ook het opstarten van programma's lijkt minder snel te gaan. Gisteren voor het onderhoud startte ik iTunes op en kreeg bij het opstarten zo'n strandballetje. Nu is dat weg en gaat ie veel sneller.

Hoeveel GB heb je nu nog vrij op je harde schijf?

[quote:c29f8902bd="colpolyp"]Mac OSX 10.3 fragmenteert de schijf niet dus daar zal het niet aan liggen.[/quote:c29f8902bd]

Dat vind ik wel een erg sterke uitspraak. Kun je die eens toelichten?

Want geen enkel operating systeem kan voorkomen dat een schijf gefragmenteerd raakt. Zet je schijf maar eens vol met MP3/AAC bestanden van bijvoorbeeld 5 MB per stuk.
Haal dan 10.000 willekeurige bestanden weg en maak eens een heel groot bestand aan.
Wedden dat die gefragmenteerd is?

Wat wel in 10.3 zit is het feature dat een bestand dat kleiner is dan 20 MB en op dat moment read-only wordt geöpend automatisch wordt gedefragmenteerd indien het gefragmenteerd zou zijn.

In het begin had je waarschijnlijk ook minder data op je schijf staan. Denk daarbij aan je persoonlijke files, folders, mp3's, jpg's etc., maar ook de bestanden die je computer aanmaakt tijdens gebruik (preferences) etc. Hoe meer de Finder moet afzoeken, hoe langzamer het gaat. De Finder is de beste afspiegeling van het systeem, aangezien de computer voor de uitvoer van al zijn processen ook alles eerst moet 'vinden'. Tja, en de hooiberg wordt nu eenmaal groter, en groter, en groter. Sorry, deze uitleg past goed in het Jeugdjournaal, maar ik denk dat dit nu eenmaal de simpele reden is voor de lagere 'snelheid' (gemeten naar resultaat van opdrachten die je de computer geeft).

Misschien kan het het zoeken van bestanden bespoedigen als je folders waar je veel in stopt een index laat aanmaken.

3,52 GB vrij, voor en na het onderhoud, dus daar zal het niet aan liggen. Ik ga es ff kijken of dat indexeren wat uitmaakt. Dacht dat dat niet meer nodig was sinds X.

mischien heb je wat aan deze app kan je zien hoeveel ram er in gebruik is en hoeveel % de cpu word belast

ipulse