Hoe krijg ik dit zwart-wit effect bij een foto?

Weet iemand hoe ik deze zwart-wit effect krijg bij een foto? Waarschijnlijk niet met instagram?

De foto is niet beschikbaar.

Maar je bedoelt waarschijnlijk dat retro-effect. Die is in de standaard camera-app van de iPhone standaard meegeleverd vanaf iOS 7.

Voor de iPad zal volgens mij de fotoapplicatie van Aviary moeten werken.

Kijk :

En het is geen effect. Het is een zwart-wit foto.

In de meeste bewerkingsprogramma’s zit die keuze in een menu of een knop, zoals in iPhoto :

Het gaat deze persoon wel degelijk om een effect.

Je zit trouwens met die foto wel onder ´Effects´.

En wat is hier niet zwart-wit aan (gemaakt via iPhone)?

Een review waar het een en ander duidelijk word gemaakt betreft de Leica M Monochrom, Enfin er is dus een digitale camera die alleen zwart wit schiet

https://www.youtube.com/watch?v=WNzYdWqjWh0

12345dan, thanks ik heb eigenlijk nooit geweten dat je ook op de iPhone camera een filter hebt… ik ga dat even uitproberen…

Mocht je het niet kunnen vinden: Rechtsonder :wink: .

Wyodor ik weet niet of het alleen zwart-wit is… het heeft ook een beetje dat fosforescerentie effect in mijn ogen wat je niet zomaar krijgt.

Is dat niet de zon of een felle lamp?

@12345dan,
Off topic: ik wed dat dat een schilderijtje is van Oia op Santorini (Griekenland)

Dat zou zomaar kunnen, het komt van Griekenland maar waarvandaan precies weet ik niet. :slight_smile:

Het is een zwart-wit foto. Ongetwijfeld geoptimaliseerd in een fotobewerkingsprogramma als Lightroom, Aperture of wellicht zelfs Photoshop. Ik zie niet echt een speciaal effect verder.

De foto zal waarschijnlijk ook niet zijn gemaakt met een iPhone, maar met een “echte” camera, door een fotograaf die goed heeft gelet op de belichting.

Helaas is er via een exif viewer geen aanvullende info te vinden. Waar heb je de foto vandaan?

Het “effect” zit hem in de lens. Die is gewoon scherp gesteld op de persoon, met een groot diafragna, waardoor de rest vervaagt. Ik vermoed dat deze foto met een analoge camera is gemaakt (ode!!!). Zo zie je maar weer, dat door al dat digitale filter-gedoe, men deze eenvoudige met-de-hand-mogelijkheid over het hoofd ziet.(en nu maar duimen dat ik het bij het rechte eind heb… :wink: )

Leica Monochrom and Leica 50mm Summilux @ f/1.4

http://photographsbypeter.com/category/leica-m-monochrom/

Vanwaar dat vermoeden?

Vanwaar dat vermoeden?[/quote]

Ach, ik vermoed maar wat. Ik ben alleen maar een kijker. Omdat er in de digitale fotografie (ga maar kijken in de fotografie afdeling hier in de “lounge”) zo ontzettend veel wordt afgezeurd dat een foto scherp moet zijn (waarom?!!), de horizon recht enz enz , en dat de bewerking pas achteraf plaats vindt met allerlei filter-programma’s (van anderen!!) en men te weinig zèlf doet, ter plekke, en het “gouden” toeval al helemaal niet toelaat, of zelfs technisch, vanwege de “volmaaktheid” onmogelijk is. Maar dit is andere koek:

Dat kan dus ook prima met een digitale camera. In het analoge tijdperk werd er overigens ook al heel wat nabewerkt in de donkere kamer. Het gros van de tools en mogelijkheden in nabewerkingsprogramma’s is een digitale versie van wat men destijds al analoog deed. Het kan nu sneller, voor de geoefende bewerker, maar bij de grotere fotostudio’s hadden ze ook een zaaltje met dames die niet anders deden dan retoucheren.

Toeval bestaat dus ook nog gewoon in het digitale tijdperk:

Zelfs met voorvertoning

Je vraagt je af waarom een foto scherp moet zijn? Da’s nou een van de dingen die je achteraf niet even kunt fixen, in tegenstelling tot die horizon. En, nee, niet alles hoeft altijd spatscherp te zijn, maar oordeelkundig gebruik van scherptediepte en focus onderscheidt nou juist het plaatje van het pláátje. Die andere koek van je vind ik maar een rommelige prent…