hoe krijg ik een mono signaal?

Ik heb speakers van JBL model Encounter. Leuk design, past prima bij mijn iMac G5. Echter deze JBL's zijn niet zo krachtig in het mid. Met name zang heeft hieronder te lijden. Soms heb ik het idee, dat de zanger(es) het veld is ingestuurd zonder mic. En veel internet-radiozenders klinken behoorlijk 'spatial' en daardoor nog wolliger in het mid. (stereo enhancers?)

Met de EQ van Itunes (v4.9) heb ik het mid behoorlijk geboost.
Wat ook helpt is het signaal mono weer te geven.
Echter hoe doe ik dat?

In Itunes kun je bij de Voorkeuren, Importeer verschillende codes kiezen en instellingen aanpassen zoals mono, echter ik hoor geen verschil.
Bij Systeemvoorkeuren, Geluid kan ik ook niets vinden.

Doe ik iets fout, of heeft iemand een idee?
bvd

Misschien gewoon je Mac aan een versterker hangen met goede speakers? Hoef je ook niet te modderen met Mono-geluid en allerlei EQ aanpassingen. Misschien een ideetje...

De JBL Encounter is inderdaad een erg mooie s peaker setje. Omdat ik deze niet kon luisteren in Einhoven, heb ik voor de SoundSticks gekozen.

Maar goed, terzake:
Met het volgende tooltje moet je volgens mij wel het e.e.a. bij kunnen regelen:

http://subband.com/

Op mijn SoudSticks gaf het verbluffende resulaten.
Ik vindt het in ieder geval makelijke dan de EQ.

Succes

Togassa,

thx voor de tip!
OSS 3D is een prima plugin, biedt veel mogelijkheden, geluid is inmiddels wat meer ’ crisp and bite’.

ciao :smiley:

JP8000, Trinity V3, OB-MX, JX 305, O1V, S5000, RM1X, …

Ik vind die jbl's eigenlijk juist erg mid klinken. Zijn ze niet kapot waardoor je een fase probleem hebt en daardoor het mid wegvalt?

Nee, geen faseprobleem. Wat ook helpt, ben ik inmiddels achter, is bij de voorkeuren van Itunes, onder Audio, 'optimalieseer geluid' op laag zetten of. Als je de instelling op 'hoog' zet, wordt het geluid behoorlijk uit elkaar getrokken en daardoor zeer 'reverb-like'.

nogmaals thx

ciao