Hoe krijg ik het voor elkaar :: schijf vol

Bij aankoop van mijn eol Imac G4 (1.25G / 768 Mb) riep ik nog: 80 Gig?! Joh, dat krijg ik nooit vol. :innocent:

Maar wel dus :mrgreen:

Nu zie ik allemaal leuke aanbiedingen her en der, maar volgens mij moet ik goed op letten.
Alleen usb: da’s denk ik te traag in overdracht, dus moet ook Firewire hebben denk ik.

Zoals dit ofzo: http://www.mailamac.nl/csc_articles.php?VID=3e1jJlnXZmjoafUX&saSearch[word]=fw300 maar wat betekent 400 of 800? Is dat ook overdrachtssnelheid?

Kan ik “alles” aan mijn Imacje hangen zolang het maar FireWire heeft?

En wat is eengoede vuistregel voor prijs… Een euro per gig ofzo? Of is dat weer afhankelijk van meerdere factoren? Merk bijv?

Eigenlijk vind ik zo’n extra kastje op de eettafel erbij helemaal niet fijn. Ik heb internet en de printer daarom al op de airport gezet (in de trapkast) Maar hier ontkom ik zeker niet aan, zo’n “lelijke” doos op tafel naast mijn beeeeeeldschone Imac.

pffff… echt zo’n vrijdagmorgen vraag :sealed:

USB of Firewire maakt eigenlijk niet zo veel uit, zolang je een extra HDD aanschaft die compatible is met USB 2.0. Deze standaard is namelijk ongeveer zo snel als Firewire. Een euro per gig? Lijkt me denk ik wel te doen. Kijk eens bij Lacie, leuke kastjes en redelijke prijzen.

Even gek, kijk op deze site.

Succes ermee!

die 300 gb voor 200 euro is een goede prijs hoor! een half jaartje geleden (ongeveer :mrgreen: ) heb ik een externe fw 400 hd van 250 gb gekocht voor 250 euro.

edit: 250 gb, geen 350 (helaas!)

[quote:55f0d34d28="Jack4ya"]Kan ik "alles" aan mijn Imacje hangen zolang het maar FireWire heeft?[/quote:55f0d34d28]

Nee, FireWire 800 heeft een andere aansluiting dan FireWire 400. Die iMac heeft alleen de laatste.

FireWire is overigens te prefereren boven USB 2, maar daar zijn al andere draadjes over.

Overigens kun je het Onderwerp beter veranderen in ‘schijf vol’. Met geheugen heeft dit weinig te maken.

En als je echt de stoute schoenen aan wilt trekken is zo'n lelijk kastje niet nodig. Je kan er nieuwe grotere HD inbouwen. Heb ik ook gedaan bij mijn oude 700mhz imac. Waarschijnlijk de goedkoopste oplossing. Vergt wel enig geduld en handigheid. Maar met een goede voorbereiding moet het zeker lukken.

Misschien alleen niet doen als je iMac nog onder de garantie valt.

Paul

[quote:ab65220faa="Fotosoeper"]USB of Firewire maakt eigenlijk niet zo veel uit, zolang je een extra HDD aanschaft die compatible is met USB 2.0. Deze standaard is namelijk ongeveer zo snel als Firewire. [/quote:ab65220faa]

Wel even aanhalen dat je hier een vergelijking maakt met usb 2.0 en fw400. Mijn ervaring is dat fw800 niet helemaal de maximale bandbreedte gebruikt, maar toch stukken sneller is dan fw400 en usb 2.0

Nu zal er allicht op een eMac geen fw800 zitten, maar kan wel handig zijn om weten :wink:

Als je dat kastje idd wat lelijk vindt, dan kan je hem eventueel ook wegmoffelen in een bureaulade ergens, zolang hij maar een beetje verlucht is.

Mocht je zelf een HD willen inbouwen. Via deze link kan je de service manual van Apple downloaden.

http://home.earthlink.net/~strahm_s/manuals.html

groetjes,
Paul

Neem een firewire schijf! Ik heb een paar testjes gedraaid en in praktijk is FW400 meer dan 2x zo snel als USB2.0 op mijn iBook G4 Ik denk dat je met wat zoeken voor 100 a 120 euro een 200GB schijf moet kunnen kopen, dan kan je in ieder geval weer even vooruit...

suc6, Bart

[quote:2829671f53="paulhek"]En als je echt de stoute schoenen aan wilt trekken is zo'n lelijk kastje niet nodig. Je kan er nieuwe grotere HD inbouwen. Heb ik ook gedaan bij mijn oude 700mhz imac. Waarschijnlijk de goedkoopste oplossing. Vergt wel enig geduld en handigheid. Maar met een goede voorbereiding moet het zeker lukken.

Misschien alleen niet doen als je iMac nog onder de garantie valt.

Paul[/quote:2829671f53]

Hoe bedoel je “echt” de stoute schoene en “nog onder garantie”?
Het ziet er doodeenvoudig uit en als het nog voordeliger is dan is dat wel interessant.
Als het net zomakkelijk als die airport kaart gaat, dan snap ik niet waarom ik de “garantie” dan breek.

Ow. Euh… alleen… waar laat ik in de tussen tijd mijn data?
Mmmm… dat bedoelde je waarschijnlijk met de stoute schoenen :oops:

[quote:22ec072a36="bommels"]Neem een firewire schijf! Ik heb een paar testjes gedraaid en in praktijk is FW400 meer dan 2x zo snel als USB2.0 op mijn iBook G4 Ik denk dat je met wat zoeken voor 100 a 120 euro een 200GB schijf moet kunnen kopen, dan kan je in ieder geval weer even vooruit...

suc6, Bart[/quote:22ec072a36]

Maxtor? LaCie?

Ps wat betekent 7200rpm :baby2:

[quote:b26f7efeaa="Jack4ya"]Ps wat betekent 7200rpm :baby2:[/quote:b26f7efeaa]

Dat is het aantal toeren per minuut (rounds per minute) dat je harde schijf maakt.
De regel is hoe meer hoe beter maar de meeste harde schijven hebben nu 7200, bij hd voor laptops ligt die lager, ook de mac mini heeft een harde schijf met een lager aantal rpm.

hmm..het is een imac g4 flatpanel?

Dat betekent dat je niet alleen de onderplaat open moet schroeven, maar het halve bolletje helemaal uit elkaar moet halen.
Je hebt de juiste schroevedraaiertjes nodig, en geleidingspasta. Want als je de bol voorzichtig uitelkaar haalt, dan haal je ook het koelingselement los…daar moet weer nieuwe pasta tussen. Daarnaast moet je het voorzichtig doen, daar je een aantal pluggen lostrekt (op het moment dat je de bol uit elkaar haalt). Dat is het moelijkste deel… vervolgens de harde schijf vervangen, is min of meer een kwestie van schroefjes losdraaien, etc. Een beetje moelijk uit te leggen zo. Ik heb ergens nog wel een link waar alles stap voor stap wordt uitgelegd met foto’s enzo.

Als je dus nog garantie hebt op je iMac, vervalt die, zodra je dit doet. Dit mag normaal alleen maar door Apple Service personeel gedaan worden, wil je de garantie behouden.

Als je meer wilt weten, kan ik wel die linkjes voor je opzoeken. Maar als je de zoekfuntie op dit forum gebruikt kan je nog veel meer info vinden. Een jaartje terug of zo…heb ik er al wat over gekletst.

groetjes,
Paul

[quote:201d88e19d="paulhek"]hmm..het is een imac g4 flatpanel?

–knip–

groetjes,
Paul[/quote:201d88e19d]

Erm… ik had kennelijk het verkeerde voor me:

http://www.info.apple.com/usen/cip/html/imac/imacfp-memory-cip.mov.html

Ik word met de minuut blonder hier 8)

Dit zit ik zelf te overwegen, misschien ook iets voor jou: http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?pid=10034

Is zoiets nou een beetje rap/betrouwbaar?

[quote:668297bd1f="Grisolda"]Dit zit ik zelf te overwegen, misschien ook iets voor jou: http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?pid=10034

Is zoiets nou een beetje rap/betrouwbaar?[/quote:668297bd1f]

hmmmm… kan ik dat dan bij mijn airport plaatsen? Dan heb ik zo’n kast niet op tafel

En kom ik dan uit met de snelheid van de data overdracht? Ook omdat printer en internet over de airport gaan…
[img:668297bd1f]http://www.lacie.com/imgstore/more/EDmini-NetworkUse.jpg[/img:668297bd1f]

** edit **
Ik begrijp net dat mijn airport xpress wel een usb aansluiting heeft, maar die is kennelijk alleen voor een printer bedoeld…
Da’s wel heel jammer…
** edit **

80 gig, zo weinig? Ik moet al moeite doen om mijn 240 gig niet vol te krijgen. En de 80 gig externe HD die als back-up HD dient is zeker al te klein.

schaf je zelf een grote externe disk aan vb. [url]http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?pid=10468[/url]

dit zou perfect gaan met wat je eigenlijk wilt, helemaal niet duur en het heeft firewire/usb

grtz