Hoe krijg ik mijn kleuren correct?

Beste,

Sinds een tijdje ben ik de tevreden eigenaar van een Epson Perfection 3200 Photo scanner, waar ik al allerlei negatieven, dia’s en normale papieren mee ingescand heb. Voor de negatieven en dia’s heb ik echter het probleem dat ik mijn “color workflow” niet onder controle krijg. De kleuren die ik bv op een dia projectie zie, komen anders op mijn scherm en nog anders op mijn printer. Akkoord, een Lexmark Z43 is niet top-of-the-line, maar het is de printer die ik nu gebruik tot hij versleten is.
Nu heb ik al vanalles gelezen over Color Management, ColorSync, ICC profielen en dergelijke, maar als hobbyist kan ik me financieel gezien niet de professionele calibratie pakketten aanschaffen. Wat doe jij of wat gebruik jij om je kleuren over de hele lijn zo consistent mogelijk te krijgen?

Ringo

Tot nu toe gebruik ik het bijgeleverde profiel. Dat is totdat ik met photoshop een werkomgeving heb gecreëerd. Ik heb namelijk gemerkt dat wanneer je scand of zelfs een schermafdruk maakt, dat er een profiel bij zit. Eerst negeerde ik het profiel, maar ik merk dat de kleuren dan niet overeen komen.

Boelie,

Mijn Epson Perfection heeft meegeleverde ICC profielen die in ColorSync gebruikt worden, mijn 17" Studio Display heeft er ook eentje. Het eerste probleem stelt zich al dat als ik iets inscan (bv cover van MacFan, heel kleurrijk) dat de kleuren op mijn scherm al niet overeenkomen met het origineel. Laat staan dat het dan correct uit mijn printer zou rollen.
In de print dialog van mijn Lexmark Z43 driver kan ik bij de sectie Color kiezen tussen ColorSync of built-in color management. Bij de built-in color management kan ik kiezen tussen “natural color” en “vivid color”, maar het eerste ligt onder de kleuren die ik op mijn monitor zie en het andere geeft resultaten die er ver boven liggen. Onder de ColorSync optie vind ik enkel “default” terug, maar ik zou niet weten wat dit inhoudt.

Ringo

Kijk eens of hier nog wat intressants op staat:

www.colormanagement.nl

Het blijft een lastige kwestie. Ookal heb je het goed gecalibreerd, over een maand(of eerder) kun je het weer doen! Een ex-baas van me gebruikte zijn kleurenprinter als drukproef systeem. Zucht…

Het komt er in de eerste plaats op aan om je monitor zou goed mogelijk af te regelen. Normaal doe je zoiets met een calibrator doch dat kost centen. Nu in de share en freeware wereled is ook wel een en ander te vinden om het zo goe mogelijk te doen. zoek eens naar Supercal een goed calibratieprogje. Twee is dat ook je scanner dient gecalibreerd.it klan je doen met een IT8 kaart en dan een profiel aan maken. Drie is ook dat je voor elke papiersoort een profiel nodig hebt glossy of mat gewoon of fotokwaliteit verschillen heel veel van elkaar. Daarbij komt dan ook nog eens het profiel dat aan het beeld aanhangt heel veel verschil kan maken. Tenslotte druk en print kan je niet met elkaar gaan vergelijken kwa kleurruimte. Ga eens naar www.digitaldog.net en klik op Tips en Tricks daar staat een en ander over hoe printen met epson printers en werken met kleur. Succes!

Guru,

Bedankt voor de tip naar Supercal. Ik denk dat ik mijn monitor er nu al iets beter uitkomt. Voor de scanner verwijs je naar een IT8 kaart om een profiel aan te maken. Wat is een IT8 kaart en hoe komt die in mijn bezit?

Alvast bedankt,

Ringo

Is een speciale kaart om scanners te kalibreren, maar deze wordt bij meer prof. scanners meestal meegeleverd. Denk dat het met je standaard soft niet mogelijk zal zijn een goed profiel aan te maken. Maar als je scherm en printer er al een beetje goed uitzien, is de rest makkelijker bij te sturen. K zal eens kijken, denk dat ik hier wel nog een paar kaarten liggen heb.