Hoe krijg ik mijn PowerBook weer up-to-date - meer RAM geheugen nodig?

Hallo,

Ik heb nu bijna twee jaar geleden mijn eerste mac gekocht, een PowerBook G3 400Mhz.

Inmiddels draai ik deze op OS 10.1.5, maar dat verloopt niet helemaal vloeiend. Ik weet dat OS 10 niet is gebouwd voor een G3 processor, maar ik heb OSX nodig voor de localhost :slight_smile:

Momenteel zit er 192 MB geheugen in de PowerBook en mijn vraag is hoeveel ik hierbij zou moeten stoppen om het allemaal wat soepeler te laten lopen, of moet ik gewoon terug naar Classic, wat perfect loopt?

Advies zou erg welkom zijn :slight_smile:

Ik heb onlangs ook mijn Powerbook G3 Pismo uitgebreid: Een RAM upgrade zal absoluut wonderen verrichten! 512 MB erbij en je kent hem niet meer terug. Wat ook nog scheelt is een snellere 5400 rpm HD. Het verschil in snelheid met de originele apple HD die in je Powerbook zit zal je absoluut merken. Kijk even op : macstuff.nl bijvoorbeeld .

Verder is daar ook nog een G4 upgrade voor te krijgen,kost  iets van $300 bij Powerlogic of Newertech.

[quote:post_uid0="Guest"]Ik heb onlangs ook mijn Powerbook G3 Pismo uitgebreid: Een RAM upgrade zal absoluut wonderen verrichten! 512 MB erbij en je kent hem niet meer terug.[/quote:post_uid0] Tja... zoals reeds vaker in dit forum vermeld, meer RAM is gewoon noodzakelijk om OSX goed te laten lopen.

Groot voordeel is dat geheugenmodules niet meer zo duur zijn als zo'n 5 jaar geleden, toen betaalde je in verhouding TIG-keer meer voor dezelfde hoeveelheid!

Buiten mijn G4, draai ik ook nog met een G3/400 powerbook. Draait vlekkeloos onder 10.2.1 maar wel met 512 Ram.

een "snellere" 5200 toeren hd?  :p

ga dan over op 7200.

en correct,als je je mem opvoert naar 512 en een goede 7200 rpm hd erin zet of laat zetten moet het geen probleem ziijn

[quote:post_uid0="danny dikker"]een "snellere" 5200 toeren hd? :p

ga dan over op 7200.[/quote:post_uid0]
Zijn HD's met 7200 rpm dan ook beschikbaar als interne HD voor PowerBooks?

Nee!Dat bestaat nog niet, het zwaarste voor Notebooks tot nu zijn 60 GB schijven met een snelheid  van 5400 rpm (en niet 5200).  ;)

Dank voor de antwoorden.

Heb ik gelijk nog een vraag, hoe weet ik nou welke powerbook g3 ik heb?
Ik kan kiezen uit de Pismo, Lombord of Wallstreet, maar dit zegt mij allemaal echt niets!

Betreft het geheugen, wat gebeurt er als ik er meer dan 512 in stop? Ik heb nu een 64 mb en 128 mb dim, en koop er dan dus een 512 bij. De overige twee zijn dan direct niet meer te gebruiken voor mn Mac?

Dan over de harde schijf vervangen, kun je dat gewoon zelf doen? Praten we over een interne harde schijf? En tot slot, hoe weet ik welke schijf wel en niet in de PowerBook past?

[quote:post_uid0="Torz"]Nee!Dat bestaat nog niet, het zwaarste voor Notebooks tot nu zijn 60 GB schijven met een snelheid van 5400 rpm (en niet 5200). ;)[/quote:post_uid0] Dat vermoeden had ik al, maar ja in deze branche is er elke dag weer wat nieuws ;)

[quote:post_uid0="jongutjuh"]Heb ik gelijk nog een vraag, hoe weet ik nou welke powerbook g3 ik heb? Ik kan kiezen uit de Pismo, Lombord of Wallstreet, maar dit zegt mij allemaal echt niets!

Betreft het geheugen, wat gebeurt er als ik er meer dan 512 in stop? Ik heb nu een 64 mb en 128 mb dim, en koop er dan dus een 512 bij. De overige twee zijn dan direct niet meer te gebruiken voor mn Mac?

Dan over de harde schijf vervangen, kun je dat gewoon zelf doen? Praten we over een interne harde schijf? En tot slot, hoe weet ik welke schijf wel en niet in de PowerBook past?[/quote:post_uid0]
Voor uitgebreide informatie over alle Mac's kun je terecht op deze site van Apple.

Hier staat per Mac ook alles over het aantal geheugenmodules, de max. hoeveelheid geheugen en welke modules je kan en mag vervangen.

Het al dan niet zelf kunnen vervangen van de HD staat vermeld in de handleiding van je PB.

Veel informatie over de diverse Mac's, geheugen en HD's vind je ook bij MacStuff en via mail kun hun ook vragen stellen.

Succes!

[quote:post_uid0="jongutjuh"]Dank voor de antwoorden.

Heb ik gelijk nog een vraag, hoe weet ik nou welke powerbook g3 ik heb?
Ik kan kiezen uit de Pismo, Lombord of Wallstreet, maar dit zegt mij allemaal echt niets![/quote:post_uid0]
Kijk zeker ook naar de links die genoemd worden maar een onmisbare hulp bij dit soort vragen vind ik nog altijd MacTracker. Eventueel kan je nog met de system profiler de specificaties nagaan die je Mac heeft. Een must voor elke Mac freak. Hij laat bijvoorbeeld ook de startup chimes horen van alle Macs. Geweldig  ;)

[quote:post_uid0="Guest"]...Verder is daar ook nog een G4 upgrade voor te krijgen,kost iets van $300 bij Powerlogic of Newertech.[/quote:post_uid0] Zou ik niet doen! Die G4 wordt behoorlijk warm,hoor. En daar kan de G3 PowerBook niet zo goed tegen, vrees ik. Rond een G4 zit niet zómaar Titanium, het zorgt voor een snelle verpreiding van de opgewekte warmte/hitte.

Tegen die G4 upgrade kan de Pismo overigens prima tegen, (lees er anders de forums op Macnn of Macaddict maar op na),kan helaas alleen in de U.S. voor zover ik weet, en dan ben je hem 2 weken kwijt.

In een
Powerbook Pismo firewire kan in totaal 1 gigabyte RAM.

Inmiddels ben ik toe aan de update. Mijn vraag: Is een nieuwe harde schijf noodzaak, of enkel extra luxe?

Geheugen gaat zo & zo geupdate worden.

[quote:post_uid0="danny dikker"]een "snellere" 5200 toeren hd?  :p

ga dan over op 7200.

en correct,als je je mem opvoert naar 512 en een goede 7200 rpm hd erin zet of laat zetten moet het geen probleem ziijn[/quote:post_uid0]
Ik heb begrepen dat er nieuwe snellere harde schijven in 2.5 komen met een snelheid van 7200 voor notebooks,van IBM  80 en ik geloof 100 GIG.
Maar die zullen nog reteduur zijn.

correctie: max 80 GB 7200 rpm en 8 mb cache geheugen.Moet je wel tot januari wachten. [url=http://www.ibm.com/news/us/2002/11/6.html]link[/url]