Hoe krijg ik mijn schijf weer terug?

Ik ben de rechten op mijn eigen externe harde schijf kwijt . Sommige mappen en partities kan ik niet meer in.

Het kwam door een poging om een map op een externe harde schijf voor een windows ( 98 ) gebruiker op ons netwerk open te stellen. Ondanks het programma “Share Points” lukte mij dat niet en ik dacht dat het aan mijn eigendoms rechten op die schijf lag (die waren namelijk anders dan die van mijn startup disk (die ik wel kon delen).

Ik heb toen de eigendoms rechten geweizigd op eenmanier die mij zonder waarschuwing alle toegang verbood :oops: In de hoop dat ik als root gebruiker dat wel kon oplossen logde ik in als root en kon ik het iets verbeteren maar gek genoeg heeft ook de root niet voldoende rechten om er in te kunnen. Hoe stel ik die weer terug naar de default (???) instelling. Het duizeld mij van de mogelijkheden want je hebt drie groepen: eigenaar, groep en anderen. Bovendien zijn er zoooo veel mogelijke gebruikers op mijn computer die ik niet eens ken :frowning: Enkele: system, admin, www, bin, deamon, staff, wheel, guest, sys enz enz. Ik weet niet waar al die gebruikers en groepen goed voor zijn en hoe die worden bijgehouden en hoe ik het weer in moet stellen.
Mijn opstartschijf is van System, de groep is Admin, zou dit ook de goede instelling voor een externe schijf zijn en hoe krijg ik dat voor elkaar en ook voor de ingesloten mappen want dat knopje “pas toe op ingesloten onderdelen” lijkt voor (grote?) schijven helemaal niet te werken.

N.B. Het gekke is dat ik vandaag met mijn schijf bij een vriend was om een backup voor hem te maken en daar doet de schijf het verdorie gewoon wel goed, dat snap ik dus helemaal niet :?
Wie helpt mij op weg?

Hoe is ie geformateerd? Een FAT32 schijf krijgt in de .ds_store files mac specifieke informatie mee. Je zou bijvoorbeeld eens onder Windows al die mac-files weg kunnen gooien (alles wat jij niet ziet in de finder, maar op Windows wel zichtbaar is). Je kunt dan wel iconen kwijtraken, maar dat lijkt me in deze niet heel erg.

[quote:7abb99acda="Martiniman"]Hoe is ie geformateerd? Je zou bijvoorbeeld eens onder Windows al die mac-files weg kunnen gooien (alles wat jij niet ziet in de finder, maar op Windows wel zichtbaar is). [/quote:7abb99acda]

Info zegt: MacOS Uitgebreid (HFS+)

Wat je adviseerd klinkt enger dan wat ik gedaan heb…
Raak ik niet van de regen in de drup?

Wanneer ie HFS+ is moet je dat niet doen nee, alleen bij een FAT32 schijf. Kun je bij die vriend niet even iedereen overal alle rechten op geven?

[quote:dce13b0a76="Martiniman"]Kun je bij die vriend niet even iedereen overal alle rechten op geven?[/quote:dce13b0a76] Misschien kan dat maar hij woont niet om de hoek en ik snap niet dat als ik het met mijn eigen mac in de war breng dat ik niet ook zelf de tools (en de kennis!) heb om het weer goed te krijgen.