Hoe krijg ik mijn vlaggetje weg? - Dat ding staat er zo dom te wezen

In mijn menubalk staat er een belgisch vlaggetje. Dat is mischien wel leuk op de nationale feestdag, maar voor de rest staat het er gewoon lullig te wezen, geen functie whatsoever. Ik hou graag mijn scherm grijs en blauw en dat ding ontsiert dus heel de boel. Weet er iemand hoe ik dat ding wegkrijg, jullie hoeven nu niet direct alle manuals en macintosh boeken open te slaan, maar 't zou toch wel tof zijn moest iemand dat weten.

land/taalopties (ofzo) in system preferences... veel plezier :) je kan er ook een ander vlaggetje van maken :D

Volgens mij moet je naar: System/Library/CoreServices en dan kijken in de map "Menu Extra's" om dit aan te passen.

Gr,

mac-ofiel

Idd eiger 't was in landistellingen, Nederland stond ook aangekruist. Dat was het probleem.

Tnx

macofiel, waar heb jij het nou over? wat is dat nou? ik heb zelfs geen idee wat je bedoeld.

[quote:post_uid9="MacAttack"]In mijn menubalk staat er een belgisch vlaggetje. Dat is mischien wel leuk op de nationale feestdag, maar voor de rest staat het er gewoon lullig te wezen, geen functie whatsoever. Ik hou graag mijn scherm grijs en blauw en dat ding ontsiert dus heel de boel. Weet er iemand hoe ik dat ding wegkrijg, jullie hoeven nu niet direct alle manuals en macintosh boeken open te slaan, maar 't zou toch wel tof zijn moest iemand dat weten.[/quote:post_uid9] Hoi macattack,

Das toevallig, ik had er nooit een vlaggetje instaan, en heb nu sinds gisteren een vlaggetje (nederlands) boven in mijn scherm, ik vind het wel wat hebben  :D

Vraag me niet hoe ik er aan kom, ik weet het niet, waarschijnlijk heb ik zelf iets aangevinkt, og geklikt, waardoor het er staat, het schijnt met je toetsenbord te maken hebben(althans dat begrijp ik eruit.

M.A.A

Inderdaad je hebt gekozen voor de nederlandse taal en dan kan je kiezen tussen Nederland en belgie, maar als je belgie nu wegklikt in de system preferences verdwijnt je vlaggetje.

Volgens mij heeft het met het toetsenbord te maken. Via het vlaggetje kun je voor een andere keyboard-layout kiezen.

Ga dus naar keyboard systeem instellingen en zorg dat er alleen een vinkje staat voor 'Nederlands'.

Je vlaggetje is dan weg.

Frans.

nee dat vinkje moest juist weg :-) Ik ben Belg :-) Maar je hebt gelijk het heeft met het toetsenbord te maken. Omdat belgen en nederlanders het nederlands delen krijg je nederland en belgie automatish als keuzes aangeboden. Vandaar hezt vlaggetje.

[quote:post_uid14="Frans"]Volgens mij heeft het met het toetsenbord te maken. Via het vlaggetje kun je voor een andere keyboard-layout kiezen.

Ga dus naar keyboard systeem instellingen en zorg dat er alleen een vinkje staat voor 'Nederlands'.

Je vlaggetje is dan weg.

Frans.[/quote:post_uid14]
Hoi Frans,

Ja dat was mij ook opgevallen dat het met het toetsenbord had te maken, maar verder had ik er niet meer naar gekeken, (ik vind het trouwens wel grappig staan!)

Het is verschenen, nadat mijn airport geinstalleerd is, misschien dat de installateur iets aan heeft gezet, tijdens installeren van het een en ander .
(het staat ook pal naast het symbooltje van mijn airportontvangst)

Ander vraagje, : er wordt gezegt, dat het met de verandering van je toetsenbord instelling te maken heeft, dat neem ik zonder meer aan, maar betekend dus ook, als het vlaggetje weg is, heb ik dan andere toetstenbord indeling??

Misschien is de vraag wat krom geformuleerd, sorry, ben niet zo goed, om vragen op schrift te stellen , doe het liever persoonlijk, maar dat gaat wat moeilijk hier  :p

Misschien dat er een lid is, die mij wle begrijpt, en bovenstaande kan uitleggen, alvast bedankt

Mijn appeltje

[quote:post_uid0="mijn appeltje"][quote:post_uid0="Frans"]Volgens mij heeft het met het toetsenbord te maken. Via het vlaggetje kun je voor een andere keyboard-layout kiezen.

Je vlaggetje is dan weg.

Frans.[/quote:post_uid0]
Hoi Frans,

Ja dat was mij ook opgevallen dat het met het toetsenbord had te maken, maar verder had ik er niet meer naar gekeken, (ik vind het trouwens wel grappig staan!)

Het is verschenen, nadat mijn airport geinstalleerd is, misschien dat de installateur iets aan heeft gezet, tijdens installeren van het een en ander .
(het staat ook pal naast het symbooltje van mijn airportontvangst)

Ander vraagje, : er wordt gezegt, dat het met de verandering van je toetsenbord instelling te maken heeft, dat neem ik zonder meer aan, maar betekend dus ook, als het vlaggetje weg is, heb ik dan andere toetstenbord indeling??

Misschien is de vraag wat krom geformuleerd, sorry, ben niet zo goed, om vragen op schrift te stellen , doe het liever persoonlijk, maar dat gaat wat moeilijk hier :stuck_out_tongue:

Misschien dat er een lid is, die mij wle begrijpt, en bovenstaande kan uitleggen, alvast bedankt

Mijn appeltje[/quote:post_uid0]

Nee, je hebt dan alleen geen on-the-fly keuzemogelijkheid. Als je altijd Nederlands tikt kun je hem gewoon op NL-zetten en klaar is Kees. Pas als je een Duits toetstenbord eraan hangt moet je van keyboard wisselen. Volgens mij is het dan ook een functie die niemand gebruikt.

groeten,
Frans.

Hoi Frans

Thx voor je reactie

ja tik wel het meeste nederlands, maar ook wel Engels, maar dat werkt gewoon, dus kan ik het laten staan zo?

Sorry maar het is pas sinds een aantal dagen zo ingesteld, dus vandaar

Met vriendelijke groet

Mijn appeltje

nou het doet er niet toe of je engels of nederlands typt hoor. Tuurlijk kan je het laten staan.

Het verschil zit hem gewoon dat toetsenborden van land tot land verschillen. Wij typen beiden nederlands (belgie en nederland) maar jullie hebben qwerty en wij azerty. er is dan ook nog een verschil tussen belgish frans en frankrijks frans. Dus als ik ooit een nederlander op bezoek krijg en die neemt zijn eigen klavier mee dan zet ik het gewoon op nederland. en hij werkt net zoals bij hem thuis. Als hij zelfs het toetsenbord van buiten kent. Kan hij dan zelfs ook gewoon qwerty typen op mijn azerty bord.

[quote:post_uid14="MacAttack"]nou het doet er niet toe of je engels of nederlands typt hoor. Tuurlijk kan je het laten staan.

Het verschil zit hem gewoon dat toetsenborden van land tot land verschillen. Wij typen beiden nederlands (belgie en nederland) maar jullie hebben qwerty en wij azerty. er is dan ook nog een verschil tussen belgish frans en frankrijks frans. Dus als ik ooit een nederlander op bezoek krijg en die neemt zijn eigen klavier mee dan zet ik het gewoon op nederland. en hij werkt net zoals bij hem thuis. Als hij zelfs het toetsenbord van buiten kent. Kan hij dan zelfs ook gewoon qwerty typen op mijn azerty bord.[/quote:post_uid14]
Dank je wel MacAttack dan had ik dat verkeerd begrepen. Ik laat het dus maar gewoon staan.

mijn appeltje

Normaal krijg je de vlaggetjes pas te zien als je dus meer als een taal kiest in de landinstelling/toetsenbordmenu..

Als je er maar eentje kiest, hoef je ook niet te schakelen, ook dus geen vlaggetjes op je balk…

mk