Hoe krijg ik OS 10.5 op Powerbook G4 met defecte dvd drive...

Ik heb thuis al jaren een powerbook G4 met OS 10.4
De dvd drive is kapot, maar geen probleem omdat ik hem alleen
voor de mail, internet e.d gebruik.
Ik heb nu net een Iphone 3G gekregen.
Alleen wil deze de itunes van OS 10.5.
Draait leopard op de Powermac G4 ( 1,33 )?
Zo ja hoe krijg ik het geinstalleerd met n kapotte dvd drive?

Wie heeft er een oplossing voor mij?
BvDank!

gr Hubska

Externe DVD-lezer regelen? Of op een andere computer een Disc-Image maken?

Aha Ok goed plan.thnx
Os 10.5 wel te doen op de powerbook G4?
Ik lees er nogal tegenstrijdige berichten over..

gr hbsk

Leopard [url=http://support.apple.com/kb/HT3759]draait[/url] op een Powermac G4. Maar of het heel soepel draait, dat is iets anders... Ook al zegt Apple dat 512 mb ram voldoende is, mijn ervaring leert me toch dat je min. 1 GB moet hebben, wil je het wat soepel laten draaien...

Je kunt via een andere Mac een schijfkopie maken van een OS X Leopard DVD en de image vervolgens op een USB/externe HD plaatsen en dan installeren vanaf die apparaten.

Geen probleem heb er 2 GB ram in..
OK gaan we dan maar doen dan...
Of zou de beste oplossing zijn de iphone 3G te downgraden.....?
uhm makkelijkste...

dank voor tips!!
gr hbsk

Downgraden lijkt me niet echt aangewezen. Ik zou toch kijken om Leopard te installeren. ;)
Succes alleszins!

OK !
Bedankt voor je raad!:kiss:
grtz hbsk

[quote=Niiiiiickk url=http://www.onemorething.nl/community/topic/hoe-krijg-ik-os-105-op-powerbook-g4-met-defecte-dvd-drive#post-2248684 time=1309945334]Je kunt via een andere Mac een schijfkopie maken van een OS X Leopard DVD en [b]de image vervolgens op een USB/externe HD plaatsen en dan installeren vanaf die apparaten.[/b][/quote]
Mocht je niet in bezit zijn van die andere apparaten, kun je ook altijd via FireWire (kabeltje) met die andere Mac verbinden, en dan via die Mac 2 partities maken op de Mac waarop het geïnstalleerd moet worden. Op de ene partitie zet je de kopie van de DVD.

Dan opstarten, installeren op de 2de partitie, en na installatie gooi je eventueel de installatiepartitie weg, en voeg je de ruimte aan je bestaande partitie toe.

Waarschijnlijk niet de eerste keus, en ook niet de snelste, maar het werkt prima. En je komt niet snel op het idee.:wink:

Hoi

Nou dat installeren van externe apparaten via een schijfkopie werkt niet...
Hij wil herstarten en de schijfkopie is een .dmg dus dat werkt niet...

Doe ik iets fout?

ik heb een schijfkopie gemaakt met t disk utiliy
en dan krijg je een .dmg of een .cdr
en die openen net bij het herstarten...

gr hbska

???

Wat voor extern apparaat heb je? Een USB-schijf?

Je moet wel een volledige partitie maken, d.m.v. de ''Terugzetten''-optie in Schijfhulpprogramma.

Ik heb het eerder wel eens uitgelegd:

[quote=SunKeeper url=http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-zwart-2006-start-niet-meer-op#post-2220942 time=1305788458]
1. Doe de Install Disk 1 in je andere Mac.

2. Sluit de externe harde schijf aan op die Mac.

3. Zodra de schijf beschikbaar is, start Schijfhulpprogramma vanuit de Hulpprogramma's-map.

4. Selecteer de USB-harde schijf aan de linkerkant.

(optioneel) 5. Als die harde schijf in Mac OS Uitgebreid is geformatteerd, kun je via het tabblad ''Partioneren'' (zie bovenaan) het rechterhoekje van het vak in het midden omhoog slepen.

[img]/uploads/community/b3e6d5f8de5e5ac9beefd7a8bc8de4f404a672d5_0.jpg[/img]

(optioneel) 6. Kies nu bovenaan datzelfde vak ''2 partities'' uit het keuzelijstje.

(optioneel) 7. Klik de onderste partitie aan. (onderste blok in het vak) en zorg dat deze 20GB groot wordt.

(optioneel) 8. Klik op ''Pas toe''. Je ziet nu dat er een melding verschijnt, die zegt dat er 1 partitie wordt toegevoegd, en dat de andere partities ongewijzigd blijven.

[i]Ook als je al meerdere partities hebt, je kan er zoveel maken als je wilt.[/i]

9. Klik nu op het tabblad ''Terugzetten'' bovenaan.

10. Sleep dan de DVD vanaf de linkerkant naar het 'Bron'-veld (bovenste witte regel).

11. Sleep de gewenste partitie naar het 'Doel'-veld (onderste witte regel)

12. Klik dan op ''Zet terug'' en dan wordt er een kopie van de DVD op de extra partitie gezet. (kan een paar uur duren)

13. Wanneer voltooid, sluit dan de externe harde schijf aan op de Mac, en start deze op met de Option-toets ingedrukt.

14. Kies de partitie met de kopie van de DVD en start hiervan op.

15. Installeer nu Mac OS X op de interne schijf van je Mac.

En nu kijken of bovenstaande lukt. Kom je er niet uit, geef dan aan bij welke stap het misloopt.[/quote]

En even licht aangepast naar jouw situatie.:smile:

Ok Thnx
Ik heb een fire wire schijf.
Maar daar staat veel op.
Maakt dat uit?
Of moet hij helemaal leeg gemaakt worden?
dank en groet
hbska

Als je de optionele stappen uit mijn uitleg volgt, hoef je de FireWire-schijf niet te wissen. USB of FireWire maakt niet uit.

Enige vereisten zijn ongeveer 20GB vrije ruimte op de schijf, en dat die nu met de GUID-partitie-indelingsstructuur en Mac OS Uitgebreid is geformatteerd. Dit kun je zien door de schijf aan te klikken in Schijfhulpprogramma, en dan onderaan in de info te kijken.