Hoe krijg ik OS X 10.3 op een Blue White G3????

Specs: G3 b/w vers =2.2, 450 mhz, bus speed 100mhz, boot rom 1.114, 512 mb ram. 8GB SCSI HD.

Op deze mac stond orgineel 9.2. Op deze mac kan ik wel 10.2 installeren maar geen 10.3. De mac wil niet opstarten van deze CD. C-ingedrukt houden helpt niet, startupdisk selecteren kan niet(ziet de hele cd niet eens) en via de installatiemethode en dan hertstart, herstart de Mac wel, maar met zijn orginele OS.
Zoals ik al eerder melde, lukt het wel met OS 10.2 en deze staat nu op de Mac.
Vraag is: hoe kan ik wel 10.3 daarop installeren, of zal dit nooit mogelijk zijn???

Oja Pram en vram zijn al gereset evenals de firmwarelock.

probeer eens de installatie cd te kopieren op een andere mac, misschien doet de kopie het beter?

heb de cd al wel opnieuw gecopieerd met een lage brandsnelheid(op een PC...... :roll: )Helaas twerk nie :cry:

Die installatie CD's laten zich niet zomaar kopieeren.

Het kan wel,staat hier vast nog wel op het forum.

Of je een werkende kopie krijgt op een PC ???

Blijkbaar niet…

een installatie cd kun je opzich wel copieren das geen probleem, misschien een gek vraagje maar euhhh kan het zijn dat je de dvd installatie cd hebt van panther? en dat je geen dvd speler hebt in je blue en white? en anders zou ik net zoals 'zout' ook al gezegd heeft ff een kopietje maken op een andere mac!

Toen ik 10.3 heb geinstalleerd op mijn mooie sneeuwwitte Imac moest ik eerst een firmware update doen. Daarna draaide het geheel weer als een zonnetje. Misschien heb je hier wat aan.

Ken je iemand met een ibook of powerbook? Dan kan je hem via target diskmode installeren.

Of wat m’n favorite way is een Powermac G4.
HD inbouwen en installeren maar.

En dan terug plaatsen in je B&W.
Heb het eerder gedaan nog geen probleem gehad.

Let wel op dat je ook classic installeert al is het een basisinstallatie.
En dat je na het installeren op de G4 hem laat opstarten van os9.
Zodat je de laatste firmware kan installeren onder OS9.
Anders kan het nogwel is mis gaan.

Veel succes. JD

hey,

Heet kan te maken hebben met de soort cd-speler die er in zit.
Ik heb hetzelfde probleem, panther server ging wel maar panther client, helaas.

greetzz

In ieder geval eerst de laatste firmware-update er op zetten. (Dit werkt alleen met OS 9 installed)

Verder zijn er B/W G3’s waar Panther zich gewoon niet op laat installeren.

Op mijn werk staan er drie, waarvan 2 prima met Panther werken, één wil gewoon niet!

OK tip om HD in G4 te zetten en daar te installeren vind ik een goede. Echter het is wel een SCSI HD. Dat word wel ff zoeken, maar dat gaat wel lukken. Maar kan ik in deze G3 ook 'gewoon' een IDE-schijf zetten????

Oja Firmware is ook al OK, weer eerst OS 9 erop enzo pfffff…

Probeer eerst ff in Target Disk Mode (zoals eerst werd gesuggereerd) of anders kan het misschien via een netwerk?

[quote:b04c054396="Patrick"]OK tip om HD in G4 te zetten en daar te installeren vind ik een goede. Echter het is wel een SCSI HD. Dat word wel ff zoeken, maar dat gaat wel lukken. Maar kan ik in deze G3 ook 'gewoon' een IDE-schijf zetten????

Oja Firmware is ook al OK, weer eerst OS 9 erop enzo pfffff…[/quote:b04c054396]
Ik heb in een beige G3 desktop een 80 gig IDE schijf gezet, dus ik neem aan dat dat ook met een B&W kan.

"Target Diskmode" wat is het, waar zit het en hoe werkt dat????

zelfde zoals je een cd op start (apple of klaver ingedrukt houden) maar nu T ipc C in drukken tijdens het op starten.

Hoi,

Heb je al nagekeken of de SCSI kaart compatible is of juiste firmware heeft om met Mac OS X 10.3 te werken?
Je kunt of Xpostfacto proberen, die schrijft eerst een minimaal Mac OS X systeem op de SCSI HD en herstart de Mac eerst van de SCSI HD af, roept dan de CD aan en laad het systeem / installatieprogramma van de Mac OS X Installatie CD.
Wanneer dat lukt om van de Mac OS X Installatie CD op te starten, niet de SCSI HD formateren, maar gewoon de installer draaien.

Xpostfacto 3.0b2 werkt erg goed, Mac OS X 10.3.4 werkt als een zonnetje op mijn niet-officieel ondersteunde beige G3.
http://eshop.macsales.com/OSXCenter/XPostFacto/Framework.cfm?page=XPostFacto3.html

Ik hoop dat het werkt.

Groet,
Jacob

Je kan inderdaad een IDE schijf in je G3 gooien.

Ik heb praktisch dezelfde machine (400Mhz) met een adaptec 2940 U2B (volgens mij standaard) SCSI kaart erin en draai er zonder probleem 10.3 op.
Heb de laatste 2 a 3 jaar geen firmware update nodig gehad op deze machine.
Heb echter niet meer de originele cd-speler er in, maar een DVD speler (gewoon IDE).

Start anders eerst vanaf OS 9 op en kies dan vanaf de installatie cd de installer.
Die verandert de opstart schijf automatisch naar de cd speler.

Mocht je een andere scsi kaart hebben, kan dat inderdaad misschien het probleem zijn.
Succes.

Kan het aan het moederbord liggen of aan de cddrive? Ik heb een G4 350MHz (PCI-graphics = G3 moederbord dat in 1e G4's gebruikt werd) en ondervind hetzelfde probleem als de starter van deze draad. Ik heb er ooit een 80GB HD ingezet (oude gecrashed), RAM 512Mb. OS9.2.2, FirmWare ok. Opstarten in OS9, installcd Panther erin, start installeren->venster herstarten. Mac sluit af, hoor herstart-boeink-geluid. Led van monitor (Sony17"FTF) gaat aan, hoort schijf (cddrive) draaien, led monitor gaat uit, alles stopt... Herstartknop indrukken, cd eruit en G4 start weer op in OS9. Opstarten met c ingedrukt helpt niet, met t ingedrukt ook niet. Cd als opstartschijf selecteren via regelpanelen werkt niet. Buroblad opnieuw opgebouwd, opstarten met extenties 'basis' en met alle extenties uit. Externe cddrive eraangehad. Install-cd's zelf zien er normaal goed en schoon uit (vorige maand nog zonder problemen gebruikt. op een nieuwer type G4) Kortom... het lukt niet. :? :( :? :cry: En ik wordt idd niet :D zo onderhand van dat geklungel... Hup installeren en draaien met dat ding. G'samme kweet niet hoeveel systemen geinstalleerd en nou zou ie op m'n eigen :apple: -tje weigeren. Ik ga eerst maar 's ff slpn, morgenavond na t werk weer verder proberen. Gun m'n G4 ook een dagje rust. Wellicht stromen ondertussen de Gouden Tips van jullie wel binnen :D 8) :D

[edit: tiepvauten]

Vervolg van gisteravond (zie boven) [quote:f17d0e11ec="FreekMac"] Install-cd's zelf zien er normaal goed en schoon uit [/quote:f17d0e11ec] Ja, het zijn echt de originele Panther-cd's en niet de install-dvd's die met een G5 meekomen. PRAM en VRAM gereset... Steeds hetzelfde resultaat, G4 blijft aan - monitor op zwart. Cd eruit, herstart en OS9 draait. Iemand nog een hint... :P :cry:

Heb je geprobeerd van de cd op te starten vanaf open-firmware? Weet niet meer precies de code (iemand anders vast wel en anders moet je even zoeken), maar het zou [code:1:47d7653f8c]setenv boot-device cd;[/code:1:47d7653f8c] kunnen zijn. Het lijkt er in ieder geval op. Probeer anders eerst [code:1:47d7653f8c]printenv boot-device[/code:1:47d7653f8c] en kijk of je daar wijzer van wordt.

Succes

Please, kun je iets specifieker zijn... Ik heb os9 dus aanstaan, installcd osx erin (inmiddels zit de pioneer 107d in m'n g4 en kan er mee lezen en schrijven! maar behoud hetzelfde probleem met installeren) en dan moet ik ...................... (gaarne heel fraag aanvullende info). Alvast bedankt, Freek.