Ik probeer een vergelijkbaar effect te maken zoals het de tekst/letters in het logo van Musee d’arte Moderne de Paris.
Ik zit alleen een beetje vast, dus hopelijk kan iemand mij verder helpen in Illustrator of Photoshop.
Het lijkt er op dat er twee lagen van dezelfde letter over elkaar liggen, beide met een bepaalde transparency en waar ze overlappen is de opacity 0 (of gewoon een solid kleur) en dus volledig zichtbaar. Ik heb wat zitten proberen met opacity, maar daar waar de letter overlapt is nooit 100% zwart zoals in het voorbeeld hierboven. De letters zelf zijn een stuk lichter.
In Photoshop heb ik Blend mode ‘difference’ geprobeerd, maar de kleur lijkt wel sepia te worden dan:
Twee teksten naar outline converteren. Met Pathfinder de teksten doorsnijden (Devide). Vervolgens de ontstane oppervlaktes inkleuren met de gewenste kleur.
In photoshop de laag met basis tekst maken en de hele laag dupliceren. Onderste laag een dekking geven van iets van 40% de tweede lag ook op een dekking van ongeveer 40% zetten en de laag modus op “multiply” zetten (overdrukken). In het lagenvenster op het vakje van de ondeste laag klikken, zodat je een selectie krijgt van de tekst-vormen, dan controleren of je de bovenste laag actief hebt staan en dan onderin het lagen venster het “mask” icoontje aanklikken zodat de tweede laag een masker krijgt in de vorm van de onderste laag
Ongeacht of je het in Photoshop of Illustrator doet, je kunt het eerst in kleur maken (2 verschillende lichte kleuren), dan spelen met de verschillende blend modes. Als je nagenoeg tevreden bent over het resultaat, zet je het geheel om naar grijstinten en speel je nog even met de levels. Zo kun je de lichte kleuren lichter maken en de overlappingen donkerder.
Ik ben in Illustrator aan de slag gegaan (werk ik ook liever mee) volgens de tip van Feek:
twee tekstlagen, beide andere kleurtint (geen transparency)
tekstlagen outlined
per letter beide lagen op elkaar gelegd
pathfinder > divide
en dan het overlappende deel zwart gemaakt.
thanks! is eerste testje, zal nog wel even duren voordat ik tevreden ben.
Heb via Venster het gereedschap ‘pathfinder’ gevonden en geactiveerd. De twee teksten in outline moeten deze in 1 laag of in twee lagen op elkaar staan? Moeten beide teksten worden geselecteerd en dan met ‘spitsen’ worden geactiveerd? Graag je advies.
Hallo Roosje. Mijn advies is om even de help van het pathfinder menu te bekijken en eventueel iets meer op internet over de Pathfinder. Het is een tool die je heel veel gebruikt in Illustrator en wat algemene kennis daarover is handig om te hebben. Het is basiskennis van Illustrator die je zo in de help kan vinden.
In de basis is het zo dat de pathfinder met 2 paden iets kan doen. (Samenvoegen, splitsen, 1 van de ander aftrekken etc etc) Daarom heb je inderdaad altijd 2 paden nodig.
404 en Mac Daddy. Bij Adobe de informatie over objecten combineren gelezen. In Illustrator uitgeprobeerd. Snap nu wat er mogelijk is. Ga dit morgen nog verder uitproberen. Dank voor de tips en uitleg.