Hoe LaserJet via "Ethernet to Localtalk"-adapter naar G5?

Dag.

Ik breek al dagen mijn hoofd over het volgende (ik heb op dit forum een aantal aanverwante threads gevonden, maar zonder oplossingen).

Ik heb een prima oude HP LaserJet 6MP en een gloednieuwe G5. De printer wil ik aansluiten op m’n Mac, en heb 'm daarvoor via een “Ethernet to Localtalk”-adapter van Asanté verbonden met een Belkin Network Switch (waar ook mijn internetmodem op zit) die naar mijn G5 gaat.

Vervolgens heb ik een driver van de HP-site gedownload en ook de Gimp-Print 4.2.6 driver. In Printerconfiguratie probeer ik nu een nieuwe printer toe te voegen, maar daar loopt het spaak. Want als ik kies voor AppleTalk dan verschijnt m’n printer niet en als ik “Afdrukken via IP” kies dan weet ik niet welk Printeradres ik moet invullen.

Naast deze opties ben ik al dagen andere combinaties aan het proberen, maar niets wijst op een connectie met m’n printer.

Heeft iemand tips?

Alvast heeeeel veel dank!

Ik denk dat je op de printer moet instellen/controleren via de menu toetsen van de printer dat in ieder geval Appletalk protocol op de printer moet aanstaan , want je zit op de localtalk aansluiting van de printer denk ik , als de printer over een ethernet aansluiting beschikt dan zou je deze ook direct kunnen gebruiken, en dan zou je ook via het IP adres van de printer kunnen printen , deze moet je ook in het menu van de printer instellen, samen met een subnetmask. succes.

He, ik heb volgens mij hetzelfde Asante apparaat als jij (ook met een HP Laserjet 6mp), http://www.asante.com/products/adapters/asantetalk/index.html

Je schakelt dit apparaat aan je localtalk van je HP, dan verbind je deze via ethernet met je Router of Switch. Je G5 verbind je ook met de Router of Switch. Je hoeft helemaal niets te installeren want OsX heeft de drivers al (als je tijdens installatie wel aangegeven hebt dat je een HP printer hebt)

Het probleem zit hem in dit apparaat dat je op de juiste volgorde alles moet aansluiten anders herkent je computer hem niet. Op een of andere manier geeft ie anders zijn signaal niet door.

Ik weet niet meer precies wat de volgorde was maar het was iets als, stroom van de Asante af, Laserjet en G5 uit (wel met elkaar verbonden ook met je switch). Eerst stroom op je Asante lichtjes laten knipperen dan de Laserjet aan en hierna je computer.

Printerconfiguratie starten & kies hier “voeg toe” en dan vind OsX hem onder Appletalk.

Als deze volgorde niet werkt net even een andere volgorde kiezen, bij mij werkt het op deze manier en raak hem niet meer aan, dit werkt al meerder jaren goed op deze manier.

succes HAKAN

ik ben niet gek op verloopjes van ethernet naar localtalk, usb naar adb, ethernet naar SCSI of whatever. Het is altijd een hoop geklooi en gaat vaker mis dan goed. Bovendien is localtalk erg langzaam. zware bestanden printen gaat erg lang duren. En dat is jammer want aan je G5 of je printer zal het niet liggen. Localtalk is zwaar verouderd en wordt niet voor niets niet meer gebruikt.

Wat je ook zou kunnen overwegen is een Jetdirectkaart van HP in je printer te zetten. Hiermee kan je hem rechtstreeks op je switch via Ethernet. Werkt altijd en snel bovendien.
Op de site van HP kan je vinden welk type kaart je nodig hebt. Ze worden zat aangeboden, zijn niet zo duur meer (vroeger wel) en je vindt ze op het internet ook tweedehands.

Soms zijn verloopstekkertjes nog zo gek niet. Ik heb een LaserJet 6MP met z'n LocalTalk via Farallon iPrint aan de Ethernet-poort van mijn iMac verbonden. Panther kon het allemaal redelijk vlot aan de praat krijgen zonder drivers op te halen (want die zaten al met Panther meegeleverd). Misschien niet supersnel, maar het werkt wel. Via een Keyspan USB-serieel adapter heb ik mijn Palm IIIx aangesloten. Werkt ook

Het is gelukt!!!

HAKAN, ik dank je op mijn blote knietjes, want ik was de wanhoop nabij. De truuc lag 'm inderdaad in de stroomverbinding. Ik heb eerst - zoals je zei - alle mogelijke combinaties van opstarten geprobeerd, maar dat hielp niets(!). Totdat ik net terloops de stroom van de Asanté haalde en er weer op deed. En ja hoor, daar verscheen uit het niets mijn printer in de AppleTalk lijst.

Ik ben er een kleine week mee bezig geweest en had vanmiddag zelfs een nieuwe niet-crossover-kabel gekocht omdat iemand op een ander forum tipte dat het wellicht aan de kabel zou kunnen liggen. Niet dus, gewoon effe de stroom eraf halen!

Ik haal tevreden weer adem en kan mijn trouwe niet kapot te krijgen HP LaserJet 6MP (onthoud die naam!) weer gebruiken.

Goede groet,
Je_roen.

Voortaan goed lezen wat er staat in de post. Stond ook bij om de stroom eraf te halen. Maar ik ben blij dat het je gelukt is, want de HP 6MP is een prima Postscript Laserprinter, die het nog steeds heel goed onder OsX doet.

groet HAKAN