Hoe maak ik een boekje van een A5 bestand?

Ik wil een [url=http://www.olympusamerica.com/files/E500RefManual-EN.pdf]handleiding[/url] [216 p] als boekje afdrukken met behulp van Cocoabooklet uit Voorvertoning. Alleen: de A5 pagina's staan mooi gecentreerd op een A4, en als ik dat in CocoaBooklet verwerk [katernen van 32 p] krijg ik een boekje waar de uiteindelijke pagina als A6 op staat. Behalve een bril heb ik dan ook nog een verrekijker nodig...

Ik wil dus meer dan het afdrukken van 2 pagina’s per A4, want dat lukt wel met de printfunctie van Acrobat Reader, maar daarmee kan ik geen booklet maken

Als ik in het printmenu van de Reader ‘pagina schalen’ instel op ‘aanpassen aan printermarges’ zou ik de handleiding op A4 formaat kunnen afdrukken.
Jammer genoeg kan ik in Acrobat Reader dit document niet: ‘druk af als PDF…’ wegschrijven: ‘u kunt een PDF document niet wegschrijven als het wordt afgedrukt […]’
Dezelfde melding als ik ‘booklet’ selecteer.
[ ik zou dan een nieuw PDF-document hebben waarin het blad op A4 geschaald is]

Uiteindelijke vraag: kan ik de originele A5 PDF’s alle 216 opschalen naar A4 in een [nieuw] PDF document?

Daar kan ik namelijk wel een PDF-formaat booklet van maken. Dit kan ik dan elders [op een laserprinter] afdrukkken ipv op mn inkjet.

Een heel beslist: “nee, dat kan niet” stel ik ook op prijs. Moet ik op een andere manier proberen ruim baan te geven aan de voorpret van de bestelde camera…

Oh ja: ik heb ook niet veel meer andere sw als de hier genoemde…

leon

[quote:fd328e30f4="LeRu"] Uiteindelijke vraag: kan ik de originele A5 PDF's alle 216 opschalen naar A4 in een [nieuw] PDF document? Daar kan ik namelijk wel een PDF-formaat booklet van maken. Dit kan ik dan elders [op een laserprinter] afdrukkken ipv op mn inkjet. [/quote:fd328e30f4]

of je het naar een nieuw A4 bestand kan bewaren weet ik niet (met de SW die je hebt) maar als je er wel een A5 boekje van kan maken zou je dat gewoon op A4 kunnen printen, zoals je zelf al zegt, door bij het printen te schalen (140%). Een PDF is grotendeels vector (de tekst) en de afbeeldingen kunnen ook wel wat vergroting verdragen.
(hoop dat ik je vraag goed begrepen heb)

Het makkelijkste is misschien om het document weg te brengen naar Kinko’s of Multicopy.
Die moderne machines hebben de opties om dubbelzijdig te prrinten en boekjes te maken standaard ingebouwd. Ik heb zelf ook wel eens moeite gedaan om prijslijsten zo te verkleinen en op inslagschema te zetten dat er boekjes van genaakt konden worden, bleek helemaal niet nodig te zijn, was een kwestie van een druk op de knop van de copier en klaar.

EagerB0bNerd: Ik kan binnen de Reader inderdaad naar A4 opschalen, maar dat alleen maar als losse pagina's of met meer pagina's per pagina, afdrukken. Op het moment dat ik in het printerdialoogvenster voor booklet kies [optie daaraan toegevoegd door cocoabooklet] krijg ik de foutmelding die er op neer komt dat een PDF niet als PDF weggeschreven kan worden zoals cocoabooklet dat van plan is. Het bestand op dat moment opgeschaald is, kan zo niet bewaard worden; dat blijft origineel.

Vanuit voorvertoning kan ik wel gebruik maken van de booklet optie maar daar kan ik de pagina niet schalen.

blijft de multicopy over inderdaad.

Bedankt voor je reactie, het wordt mij duidelijk dat ik het zelf niet klaar krijg.

<offtopic> jammer dat de site geen nieuwe topics laat zien op dit moment; ben wat laat met mijn reactie.

leru