Hoe maak ik een bootable backup cd van een OS X disk image?

Wie o wie kan mij helpen ?

Het lukt mij maar niet om een bootable backup ceedee van een “OS X disk image bestand” te maken (ik wil hiermee dan OS X kunnen installeren). Op het web gaan verschillende manieren rond om dit te kunnen doen, maar na 8 ceedees verbrand te hebben is het mij nog steeds niet gelukt…dus wat doe ik fout ? Het laatste ceedeetje dat ik heb gebrand kon ik wel booten maar toen ik het OS X installatie procces opstarte kreeg het volgende bericht: An error occurred “Startup disk was unable to select the instal cd as the startup disk.(-2)” .

bij dit laatste cd-tje heb ik eerst met toast een" temporary partition" gecreërd , er verschijnt dan een “niewe volume” icoon op je bureaublad. Naar dit icoon heb ik eerst de “blessed system folder” van mijn OS 9 installatie cd gekopieërd. Vervolgen heb ik ook de Mac OS X bestanden naar dit nieuwe volume gekopieërd. Daarna heb ik dit nieuwe volume in toast onder “other” → “mac volume” als bootable en met optimize on-the-fly aan gebrand.

Kon hierna dus wel vanaf die cd booten maar niet installeren :frowning: wie weet raad?..ik werk al jaren met Macs maar ben zelden zo gek geworden…kan het niet uitstaan dat het maar niet wil lukken…

Hieronder volgen enkele gegevens die misschien kunnen helpen me het oplossen van het probleem:

iMac G3 400 DV, 320 MB,systeem OS 9.2.2, externe firewire 48x12x48 brander van LaCie met lite-on ltr loopwerk, toast titanium 5.2

Als iemand een oplossing weet zou hij of zij dan zo vriendelijk willen zijn dit zo uitgrebreid mogelijk uit te leggen?

Alvast bedankt !!

PS . de disk image die ik op cd heb staan is een backup van de originele cd die bij mijn g4 zat. Helaas zijn zowel mijn g4 als m’n apple 17" lcd begin dit jaar ontvreemd uit mijn woning :frowning: .

Hoi alfasud,

Je bent er al achter dat het niet zo werkt als bij OS 9.
Dit komt mede door een aantal onzichbare bestanden.
Maar wat wel werkt is het volgende.
Bij versiontracker of bij macupdate kun je bootcd en de carboncopycloner downen.
Maak een image met diskcopy laat bootcd een een bootable system maken.
Als je dat gedaan hebt maak je een kloon van je huidige systeem.
Dan heb je een OS-X opstart CD en een volwaardig systeem om weer terug te klonen met de evt utilities.
Let wel, ff van te voren uitvogelen hoe froot je de diskcopy image maakt.

Succes

Ateazz

Halo Ateazz,

Bedankt voor jouw uitleg maar nog even voor de duidelijkheid…ik werk nu nog met OS 9 (9.2.2)…als ik OS X al draaiend had, dan was mijn vraag niet nodig geweest… :wink:

De vraag is dus, hoe kan ik vanuit OS 9 een bootable OS X cd maken ?

Vr gr, Alfasud

oeps,

vanuit 9 gaat het niet, helaas

greetz

Ateazz

Misschien zou je je dealer kunnen bellen en vragen of hij jou uit de brand kan helpen met een kopie CD-tje. Als je dealer geen dozenschuiver is en een beetje servicegevoelig is moet hij je vast wel kunnen helpen... Je hebt tenslotte bij hem betaald voor een OSX systeem. You can try...

Ga naar toast, dan naar others (dus geen disckopie of data) en kies hier in het pulldown-menu disc-image. Sleep je disc-image van osx nu naar toast en brand hem. Zo zou het moeten lukken.

groeten jonnie.

O ja nog iets is je disc-image wel goed?? Hoe heb je die gemaakt?. Als je disc-image goed is zou het op de manier zoals ik hiervoor beschreef echt moeten lukken. Heb op die manier laatst nog een kopie voor een vriend van mij gebrand en die werkt.