Hoe maak ik een quiz op website?

Mijn website zou ik graag willen uitbreiden met een soort dieren-quiz voor kinderen. Bijvoorbeeld een vraag (eventueel vergezeld van een foto) met minimaal 3 keuze-antwoorden. Bij aanklikken van het juiste antwoord ga je door naar de volgende vraag. Een fout antwoord wordt weergegeven met een woord of symbooltje of (misschien eenvoudiger) de link naar de volgende vraag werkt dan niet.

Ik kan natuurlijk voor elke vraag weer een geheel nieuwe pagina maken in mijn RapidWeaver-site, maar dan wordt het gehele venster telkens ‘ververst’ en wordt de website misschien onnodig ‘zwaar’. Dus liever niet.

Ik zou ook een subdomein kunnen aanmaken, waarin ik de quiz kan ‘verpakken’. Het geheel kan zich dan in een apart, bij voorkeur klein venster afspelen. Of in een frame binnen mijn eigen website.

Wellicht zijn scripts (PHP) een betere oplossing? En zo ja, waar kan ik die vinden en zijn er ook voorbeelden?

Misschien zijn er nog heel andere oplossingen voor mijn vraag? Bij voorkeur makkelijk te maken, aan te vullen en te veranderen; ik gebruik immers niet voor niets RapidWeaver :slight_smile:

In flash zit er een template om een eigen kwis te maken. Op 123 heb je een complete kwis.

Ik gebruik geen flash. Voorlopig nog te moeilijk. Wat bedoel je met 123?

geloof me dat is makkelijker dan html quiz :)

ik heb een keer een quiz gemaakt (al heel lang geleden). Met een soort flash. Alleen was hij 45mb groot geworden.... :P

Ik zou eens kijken op www.hotscripts.com, daar is echt veel te vinden en ook quizen.

Ik heb 'm voorlopig een stukje in een subdomein gemaakt als frame in mijn site: http://www.dierenklinieklemmer.nl/page82/page82.html

Ziet er mooi uit. Hoe heb je dat nu gedaan? Met een scriptje vanop de site die Buxx postte?

steeds een nieuwe pagina maken

A: Linkt naar pagina 1 - Goed
B: Linkt naar pagina 2 - Fout
C: Linkt naar pagina 2 - Fout

[b:d0abbffb41]Pagina 1[/b:d0abbffb41]
Goed!

Hoet oud is piet
A: 56 jaar
B: 12 jaar
C: 45 jaar

[b:d0abbffb41]Pagina 2[/b:d0abbffb41]
Je vorige vraag was fout

Hoet oud is piet
A: 56 jaar
B: 12 jaar
C: 45 jaar

(is dat ongeveer de opzet?)

Ja, dat klopt. En dat binnen een frame met RapidWeaver. Nadeel is dat wanneer je naar de link gaat linksonder in je browservenster al zou kunnen zien of het antwoord goed of fout is...

Ik had er ook graag een score bij gehad (percentage goede en foute antwoorden), maar dat lukt op deze manier niet.

Tevens vraag ik me af of zoekmachines deze quiz ook makkelijk kunnen vinden. Met frames lukt dat immers moeilijker?

Ik ben eens aant spelen met [url=http://www.hotscripts.com/Detailed/24831.html]xmlQuiz[/url]. Lukt aardig in een iFrame.

Voorlopig houd ik hem maar even zo. Ik heb een subdomein gemaakt waarin de quiz zich afspeelt, en deze in een frame in mijn RapidWeaver site gezet. Kunnen zoekmachines hem op deze manier wel vinden? Of moet ik hem in een apart venster doen?

Is er trouwens mogelijk om bij het aanklikken van een fout antwoord een klein pop-up vensterje op te roepen, waarin FOUT of iets dergelijks staat?

ja dat kan met Javascript, effe googlen? ;)