Hoe maak ik multi inkt in Illustrator (pms + zwart)

Wie kan mij helpen? Ik wil een PMS kleur mengen in Illustrator met bijv. 20 % zwart. Hoe moet dit? Ik weet wel dat je bijv. in X-press multi inkt kan maken maar in Illustator krijg ik het niet voor elkaar...

Ik ken alleen de omslachtige manier

1. op de vorm met een PMS kleur een exacte copie leggen (dus kopie en dan appeltje -F)
    en deze bovenste vorm met 20% zwart vullen en onder kenmerken aanklikken ‘vulling transparant’.
    Als je deze ai in Indesign plaatst en uitvoert als PDF, en je kijkt in Acrobat moet je wel de
    optie ’ voorbeeld kleurscheidingen’ aanzetten, dan zie je het resultaat.

2. Cyaan, Magenta, of geel als PMS kleur gebruiken, waarbij de drukker de cyaan, mag of geel
    film in een PMS kleur drukt. Je kunt dan elke kleur aanmaken met zwart.

3. Opzetten in Quark :slight_smile: maar dat zal je wel al geprobeerd hebben. Of Indesign.

succes

Welkom Robotje op het Forum! :wink:

Als je een steunkleur hebt kunt in je stalenpallet dubbelklikken op je steunkleur en dan bij de CMYK waarden 20 zwart toevoegen en dan staat het standaard in de steunkleur, maar advies is om hem dan te hernoemen dat hij later ook herkenbaar voor jezelf is. Echt een multilink is er niet. Je kunt ook in het palleet ‘Vorm’ de vulling slepen op een nieuwe vulling, dus bv de rode vulling op een nieuwe vulling slepen en dan deze vulling 20% zwart geven en deze dan selecteren (of in ieder geval de bovenste) en deze in het kenmerkenpalet dan overdruk geven en als je dan bij Weergave-> Voorveretoning overdruk aanzet, dan zie je mooi het resultaat, ook als je de waarde van de zwarte vulling in het vorm venster verhoogd.

Succes en anders mail me maar even.

Gr, Henri

[img:b2593e2f85]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=8902[/img:b2593e2f85]

Niet rechtstreeks, maar via een omweg kan het wel.
Maak een object met een PMS-vulling, dan bij “appearance” add new fill, bijv. 20% zwart, zorg ervoor dat de optie “New art has basic appearance” niet staat aangevinkt. Elk volgens object wordt nu met deze kleurinstelling getekend

Heb je een Nederlandstalig of Engelse lllustrator? :?

Bedankt voor de snelle reacties! :D

[quote:f811500a33="Blieper"]Heb je een Nederlandstalig of Engelse lllustrator? :?[/quote:f811500a33] nl