Hoe maak ik pdf's uit Quark 6.0

Hallo allemaal

omdat mijn gebied werktechnisch zich steeds meer uitbreid, ben ik genoodzaakt om andere grafische pakketten aan te leren.
zo heb ik nu Quark rekelijk onder de knie…

nu moet ik aan mijn klanten pdfjes aanleveren.
inmiddels heb ik het pakket Adobe acrobat 6.0 standard gekocht (ik werk op 10.2.8)

hoe maak ik nu een pdfje vanuit Quark (6)
Ik las iets van…exporteren en dan in distiller??

>>> moet ik eerst en soort printer installeren, nu staat er een adobe pff printer

en wat zijn de juiste instellingen in distiller qua resolutie instellingen?
heeft iemand een soort handleiding op Pdf??
misschien zelf een stap voor stap lijst?

EEN HOOP VRAGEN…WIE KAN ME HELPEN?? (STAP VOOR STAP)
jullie zouden mij er erg mee helpen, avast bedankt

ππ

Dit is niet de juiste manier om een technisch goede pdf te maken!

De juiste manier is om eerst een .ps te printen via een virtuele printer en dan die ps te droppen op Distiller of Apogee Create. Indien je meer vragen hebt, zeg je het maar.

ππ

dan krijg ik een .ps bestand en die open ik vervolgens in distiller om het juiste (bestandsgroote) pdf te krijgen.

maar nu de technische gegevens/instellingen…

als ik bijvoorbeeld een quark ducument exporteer en er een smallest File size van maak, dan is deze 42 MB
en bij een Press Quality is deze 48 MB

welke instellingen moet ik allemaal aanvinken, en welke niet…

moet ik deze instellingen doen bij exporteren Quark en dan opties…
of moet ik de instellingen van iedere Defealt setting in Distiller veranderen,EN WELKE??

screen shots??

Ik moest dit toch eventjes kwijt; als je nu een grafisch onwerper of dpt'er bent, het zou eigenlijk niets mogen uitmaken, maar het maken van een goede pdf zou absoluut geen onbekend terrein meer mogen zijn , punt andere lijn, is dit zo ben je ofwel te lui om bij te scholen ofwel weet ik het niet....

anyway hier is mn advies, alhoewel ik zelf nog niet echt veel werk via Quark6 (moet dringend eens bellen naar quark om de update) is dit de enige goede (lees betrouwbaarste) manier om een pdf aan te maken.

Je begint met het aanmaken van een Postscriptprinter, dit doe je als volgt :
* Voeg een printer toe via het hulpprogramma ‘Printerlijst’.
* Maak hier de keuze voor een LPR printer en vul als naam een fictief IP adres in, vb 1.1.1.1
* Kies daarna voor een ppd (vb acrobat distiller.ppd of apogee.ppd)
* In een programma kan men een printopdracht geven en de instelling eens uitvoeren, vul de verschillende opties in en kies zeker bij de OUTPUT options voor de bestanden “SAVE AS FILE“ “PostScript”

De PS-file kan dan via een distiller of normalizer een pdf bestand aanmaken.

Deze pdf is nu in feite een pdf op hoge resolutie en in principe NIET !!! drukklaar, die weliswaar nog op enkele punten dient gecontroleerd te worden, met als eindpunt de verificatie ervan, dmv enfocus pitstop professional !

Servir frais :x :frowning:

ππ

en we gaan verder... de JOBOPTIONS voor distiller zijn te downloaden op de sites van enfocus en vele anderen, bij de joboptions in distiller kies je dan ivp screen of whatever voor die joboptions die jij nodig hebt

je koopt best ook nog bijbehorende software zoals enfocus pitstop professional en… je begint direct met het volgen van avondles! :mrgreen:

bedankt alvast voor je hulp... ik ga ermee aan de gang en even kijken of het me allemaal lukt..

en even voor de duidelijkheid…(zoals ik al zei)

“omdat mijn gebied werktechnisch zich steeds meer uitbreid, ben ik genoodzaakt om andere grafische pakketten aan te leren”
ik ben geen DTP’er of grafisch vormgeven!!! vandaar!!!

ook heb ik het pakket instant PFD voor me liggen van enfocus…maar hier ben ik nog niet aan begonnen…

sua bedankt voor de hulp en ik ga kijken of het me allemaal lukt.

Sorry voor de wat kortere uitleg, ik had er moeten bijzetten dat ik ff dringend weg moest. :roll:

Om de printer te maken neem je best als adres “localhost” (zonder de “”). Dan ben je zeker dat er geen problemen optreden met andere ip’s.

Om goede pdfjes te maken is FlightCheck ook onontbeerlijk (kijk es op versiontracker.com). Flightcheck preflight al je quarkjes of indesigns en zo ben je al heel wat dichter bij een goede pdf. Al heb je nog altijd een controle nodig op de pdf zelf, en dan heb je PitStopServer nodig.

printer toevoegen in 10.2.8 gaat dat ook zo?

Het is heel belangrijk dat alle instellingen in distiller goed staa!

Deze kan je (gratis) downloaden van de febelgra site. http://www.febelgra.be/public/nl/information/index.asp

Febelgra is de belgische federatie voor grafisce bedrijven.

Als je het echt 100% juist wil doen dan gebruik je inderdaad best enfocus pitstop! Ze hebben trouwens juist een osx versie uitgebracht.

Groeten, BoeSBoeS

Enfocus instant PDF gebruik ik op mijn werk ook, hiermee kun je certified pdfjes maken, hartstikke handig! Je kunt dan met drukkers/opdrachgevers e.d. vaststellen welke profielen er gebruikt worden (die weer downloadable zijn als standaard bij OPPO of enfocus). Als je Enfocus instant pdf wilt gebruiken, moet je gewoon ff de handleiding doorbladeren, tis echt reuze simpel! In het heel kort: je maakt in acrobat (waar instant pdf een 'plugin' van wordt) een nieuwe printqueue aan, waarin je precies aan kunt geven welke joboptions en profielen je in die queue wilt gebruiken.

Vanuit Quark kun je naar je pdfqueue printen (staat als printer in je lijst). Voor de rest gaat alles dan vanzelf: hij distilt met de juiste joboptions en opent vervolgens je pdf in acrobat, waar deze gepreflight wordt. Als je een net pdfje hebt, krijg je een groen vinkje, wat de status ‘certified’ aan je pdf hangt! :slight_smile:

Fijiijijijijn programma… :slight_smile:

FF de knuppel in het hoenderhok :D

Dat we een gecertificeerde versie van pdf nodig hebben dat snap ik nog wel - maar waarom moet dat toch zonodig met pitstop. Ik heb net acrobat procesional gekocht en daarin kun je x1 of x3 certified pdfjes maken (het verschil weet ik ook niet precies) maar ik heb het vermoeden dat adobe eerder een standaard zet dat enfocus…

eertijk gezegd vind ik ook dat je van programma’s als xpress of indesign mag verwachten dat zij ervoor zorgen dat er een goede workflow beschikbaar is. Ik vind het ook allemaal z’n omweg met die .ps files en en virtual printers enzo, dat moet toch allemaal sneller/eenvoudiger kunnen?

Eerst psen maken, joboptions kiezen, distillen en opslaan, DAS pas een hoop werk. Met enfocus heb je met een druk op een knop een gecertificeerde pdf. Trouwens, tis niet alleen enfocus die een standaard zet, maar de oppo, KVGO, vereniging ehmmm van de nederlandse publiekstijdschriften enzovoorts enzovoorts... allemaal groepen die besloten hebben om samen een standaard te maken zodat de workflows in binnen EN buitenland bevorderd worden. :)

[quote:024a89c8ba="ScubaMac"]FF de knuppel in het hoenderhok :D

Dat we een gecertificeerde versie van pdf nodig hebben dat snap ik nog wel - maar waarom moet dat toch zonodig met pitstop. Ik heb net acrobat procesional gekocht en daarin kun je x1 of x3 certified pdfjes maken (het verschil weet ik ook niet precies) maar ik heb het vermoeden dat adobe eerder een standaard zet dat enfocus…

eertijk gezegd vind ik ook dat je van programma’s als xpress of indesign mag verwachten dat zij ervoor zorgen dat er een goede workflow beschikbaar is. Ik vind het ook allemaal z’n omweg met die .ps files en en virtual printers enzo, dat moet toch allemaal sneller/eenvoudiger kunnen?[/quote:024a89c8ba]

Even de knuppel terug: er zijn hier op het forum al 10 draadjes over PDF en cPDF, XPress en InDesign.
Verder: een cPDF is een PDF die ten eerste voldoet aan een aantal eisen, maar daarnaast ook nog in het bestand de exacte gegevens van de cPDF-check, het profiel en de wijzigingen heeft opgeslagen. Zo is door de ontvanger precies te zien wat er gebeurd is met het bestand en waar eventueel de valkuilen zitten. De PDF die je rechtstreeks uit ID of via de omweg vanuit XPress kunt maken (dit heeft alles te maken met de oogklepen die ze bij Quark op hebben gehad) kan net zo goed geschikt zijn voor drukwerk, maar is gewoon niet gecertificeerd. In Nederland werken veel drukkers nog met om het even welke hi-res PDF, in België zijn ze ons een stapje voor.

PDF is een format, cPDF is een standaard. Omdat drukken in Europa een heel andere richting is uitgegaan als in de USA zijn zaken niet zomaar uitwisselbaar. Enfocus maakt niet alleen de software, maar is ook zeer nauw betriokken bij het maken van afspraken om juist deze vorm van werken te standariseren. Kijk voor meer info op http://www.certifiedpdf.net

[quote:d6e1f31864="ScubaMac"]FF de knuppel in het hoenderhok :D

eertijk gezegd vind ik ook dat je van programma’s als xpress of indesign mag verwachten dat zij ervoor zorgen dat er een goede workflow beschikbaar is. Ik vind het ook allemaal z’n omweg met die .ps files en en virtual printers enzo, dat moet toch allemaal sneller/eenvoudiger kunnen?[/quote:d6e1f31864]

wel, voorlopig is Enfocus Software (of Agfa, en nog wat spelers) geaccepteerd door de grafische industrie als “standaard”

je hebt gelijk als je zegt dat X1 of X3 de standaard zou moeten zijn (onafhankelijk door ISO normen) maar zover is het nog niet. Zolang niemand het accepteert heb je er niets aan.

De omweg van .ps bestand via distiller naar PDF is nog steeds de enige juiste manier om tot een “goed” PDF bestand te komen. Rechtstreeks vanuit de applicatie kan wel, maar geeft een “vuil” bestand. Zo gebruikt ID bijvoorbeeld altijd Double-Byte fonts, waar de meeste belichters zich in verslikken. Distiller zet deze fonts keurig om in Type-1.

Misschien ten overvloede:

Ik zie allemaal teksten over certified PDF, PitsStop en Distiller.
Allemaal goed natuurlijk, maar als de PDF alleen maar wordt gebruikt
als vervanging voor “ff een kleurenprintje”, dan is de standaard PDF die
Quark 6 uitspuugt meer dan voldoende…

Nee, niet voor verdere lithografische verwerking, weet ik (ik kom ook uit dat vak)
maar om je opdrachtgever een indruk te geven wat het gaat worden,
dan is het goed genoeg.

Verder hulde voor de gedetailleerde verhalen over “hoe een grafisch
verantwoorde PDF te maken”…

Eric

Nu iedere PDF pro dit draadje in de gaten houdt, kan ik ook wel even mijn pdf-vraag plaatsen:

Is het mogelijk om een Quark-of ID doc. bestaande uit een aantal pagina’s zó te pdffen dat ik ipv 1 pdf bestand, automatisch een pdfje per pagina krijg?

Ik moet nu vaak mijn PDF helemaal handmatig opbreken in losse PDFbestandjes… (pdf per pag.)
Dat moet toch makkelijker (lees: sneller) kunnen?

Er bestaat daar een plugin voor, maar ik ben de naam kwijt. Overigens denk ik dat het met een action in PitStopServer ook mogelijk moet zijn.

En ik vind het helemaal geen zo’n omweg hoor, .ps en dan distillen en zo. Met gecontroleerde mappen gaat alles vol automatisch en heb je een goede controle waar het fout gaat. Gewoon rechtstreeks printen in de juiste in-map en als het goed gaat, wordt de keten vervolledigt!