Hoe maak ik snijtekens (paskruizen) aan in Quark? Help!

Hallo,

Ik moet een document dusdanig opmaken in Quark dat ik in een a3 formaat 2 pagina’s (aanelkaar) van 20x25 zet. Dan moeten er snijtekens in het document komen over waar de pagina afgesneden gaat worden. Uiteindelijk moet het een folder worden. Hoe krijg ik in godsnaam :evil: die snijtekens erin???
Wie kan mij hiermee helpen??? :cry:

Hulplijnen trekken op de hoeken en vouwlijnen, lijntjes trekken van 0,1-0,5 pt dik en een halve tot een hele cm lang, zorgen dat ze ong. 1mm van het schoongesneden formaat blijven en ze de kleur 'registratie' geven. Dat is alles. De kleur 'registratie' wordt in iedere drukgang/kleurscheiding meegedrukt. Snijlijnen zijn meestal doorlopend, vouwlijnen zijn meestal stippellijnen.

Als A3 doc aanmaken en in het printvenster registratie aanvinken, is ook een mogeljikheid.

waarom moeilijk als het ook makkelijk kan?

voor snijlijnen in quark ga je naar het menu scripts (naast het menu venster bovenaan) en kies voor ‘box tools’, en vervolgens voor ‘add crop marks’.

let wel deze functie is alleen te gebruiken als je bv een rechthoek tekent waarbij je dan snijtekens wilt plaatsen op deze hoeken van deze vorm!

servir frais

[quote:301b3ec8b8="Indomarco"]Als A3 doc aanmaken en in het printvenster registratie aanvinken, is ook een mogeljikheid.[/quote:301b3ec8b8]

Maar dan krijg je de tekens voor het A3 en niet voor de pagina’s van 20x25.

waarom kan je geen 2 pagina's van 20x25 aanmaken en dan uitvouw aanvinken bij het printen op A3? En de registratie dan aan natuuurlijk.... Of moet het folderformaat A3 worden? I'm confused... :?

Ik wil graag de snijtekens voor de 2 pagina's van 20x25 die naast elkaar moeten worden opgemaakt. Ze worden geprint op A3 dus daarom het A3 formaat. De snijtekens wil ik graag zichtbaar in mijn document hebben terwijl ik werk omdat ik de aflopende achtergronden etc een paar mm moet overlappen.

Quark stopt er bij mij mee als ik in het script menu boxtools cropmarks aanklkik, iemand een ander idee?

dan moet je volgens mij gewoon een document aanmaken met 2 pagina's van 20x25, als spread, en die dan in het printvenster registratietekens meegeven, uitvouw aanklikken + 3mm overlap geven, paginaformaat in printventer op A3 zetten, klaar. (dus zeggen dat ie op A3 moet printen...)

:slight_smile:

wauw, thanx! zo kom ik ergens! :D Kan je mij misschien ook vertellen hoe ik voor een drukker zo'n pagina dubbelzijdig kan maken? Ik kom nog maar net kijken..... :baby2:

[quote:f16d70110d="bacardisevenup"]Ik wil graag de snijtekens voor de 2 pagina's van 20x25 die naast elkaar moeten worden opgemaakt. Ze worden geprint op A3 dus daarom het A3 formaat. De snijtekens wil ik graag zichtbaar in mijn document hebben terwijl ik werk omdat ik de aflopende achtergronden etc een paar mm moet overlappen.

Quark stopt er bij mij mee als ik in het script menu boxtools cropmarks aanklkik, iemand een ander idee?[/quote:f16d70110d]

Ik zet in Quark altijd hulplijnen op 3 mm rondom het afgewerkte formaat voor de afloop. Je hoeft dan geen paskruizen te plaatsen.
Leve InDesign, die dat zelf kan doen èn waar je ook de ‘bleed’ nog aan kunt geven!

[quote:bf031bf49e="bacardisevenup"]wauw, thanx! zo kom ik ergens! :D Kan je mij misschien ook vertellen hoe ik voor een drukker zo'n pagina dubbelzijdig kan maken? Ik kom nog maar net kijken..... :baby2:[/quote:bf031bf49e]

Maar wat wil je dan op de andere kant hebben?

[quote:336cf62976="bacardisevenup"]wauw, thanx! zo kom ik ergens! :D Kan je mij misschien ook vertellen hoe ik voor een drukker zo'n pagina dubbelzijdig kan maken? Ik kom nog maar net kijken..... :baby2:[/quote:336cf62976]

Als je een folder maakt van meerdere pagina’s maak je telkens 2 pagina’s naast elkaar aan in je document, een linker en een rechter. Pagina 1 is meestal je voorkant, dus alleen aan de rechterkant. Dan krijg je pagina 2 en 3, dan 4 en 5, waarvan pagina 4 dus de achterkant wordt van pagina 3 als je gaat drukken…bedoel je dat? Vouw anders eens wat A4’tjes in elkaar tot je een paar pagina’s hebt en nummer ze, dan zie je precies welke pagina aan de andere kant van de vorige pagina gedrukt wordt.

Die a4tjes inelkaar vouwen heb ik gedaan, ik krijge een folder van ca 20 pagina's... Nu heb ik het met minder aantal inelkaar gevouwen....(8 pagina's) Pagina 1 komt samen met pagina8 op 1 blad als het gedrukt moet worden.... pagina 2 met pagina 7 (en dan een vouw en een nietje ertussen) Zet ik die paginanummers dannaast elkaar in het spread? Of wel gewoon pagina 2 en 3? En snapt de drukker het dan zelf?

[quote:b2489f5d52="bacardisevenup"] Of wel gewoon pagina 2 en 3? En snapt de drukker het dan zelf?[/quote:b2489f5d52]

Drukkers hebben speciale software om dit allemaal goed op een drukvel te zetten. Je kunt het bestand gewoon als 20 pagina’s opmaken, paskruizen, etc. worden automatisch toegevoegd door de drukker met het maken van de films of platen. Even opletten dat je linker- en rechter pagina’s aanzet als je een nieuw document aanmaakt. Je krijgt dan in je paginamenu van die hoekjes aan de pagina. En een veelvoud van 4 pagina’s hè?
Je kunt het beste contact opnemen met de drukker over hoe hij het graag aangeleverd wil hebben.
Op je stramienpagina kun je een code (ik weet zo niet precies welke, iets met appeltje -3 of 4) aanmaken die ervoor zorgt dat je paginanummering automatisch verloopt. Even opzoeken in de handleiding.

ja....ik begrijp het wel een beetje....nu nog uitvoeren.... maar ik krijg dan niet pagina 2 en 7...naast elkaar te zien.....(als je de folder uitelkaar haalt moeten die op 1 vel zitten als het goed is...) maar wel pagina 2 en 3 die ook optisch in de folder in elkaar kunnen doorlopen....toch?

Niet druk over maken, jouw opmaak:

[img:28080a1af1]http://img495.imageshack.us/img495/53/screenshot037py.jpg[/img:28080a1af1]

enzovoorts

Op inslag gezet dooor de drukker:

[img:28080a1af1]http://img495.imageshack.us/img495/7416/024rd.jpg[/img:28080a1af1]

en als ik nou op alle pagina's een balk onderaan de pagina wil laten doorlopen...of bijvoor beeld een foto wil delen over 2 pagina's...moet ik die dan al delen in de opmaak of kan ik die dan doortrekken in 1 vlak? Ik begin het te begrijpen! Heb ook al wat pagina's opgemaakt! (de basis dan! ) Wauw, dankjullie wel voor de support!

Maakt geen ruk uit, je kunt gewoon doorlopende illustratiekaders over de page spreads aanmaken. De inposition software hakt het keurig af, Het enige waar je op moet letten is dat je de afloop op de linker en rechter pagina's aan de juiste kant (links/rechts) zet