hoe maak je ~ (tilde) en || (?) onder Mac OS X???

Hallo,

Hoe maak je ~ (tilde) en || (twee verticale streepjes naast elkaar) onder Mac OS X met een AZERTY keyboard?

Behalve copy pasten weet ik het dus niet :frowning:

Ik heb een 12" PowerBook & een Wireless Apple Keyboard maar nergens staan deze tekens op de keyboards …

Of weet er iemand een website waar alle toetsencombinaties op staan?

Door te experimenteren heb ik de ~ gevonden: ALT + N

Maar || vind ik niet … 'k Heb dit nodig om in Java te kunnen programmeren!!!

Bedankt!

Alt + Shift + L zou normaal | moeten geven of is het nog een ander teken dat je bedoelt?

kan je in je menubalk de keyboard viewer niet activeren?

Zoek en download "PopChar X' op www.versiontracker.com > supertooltje. Je krijgt een klein zwart blokje linksboven in je scherm met alle mogelijke karakters per lettertype!

Of Font Explorer

Voor een tilde: alt + N en daarna de spatie voor een ~ alleen te krijgen (zo kan je verder spaans tikken, door alt + N & n -> ñ, zoals in señor, España,...) (let er ook op dat je zo ook Portugees kan tikken, omdat de tilde ook op andere letters kan gezet worden zoals de a -> ã, etc.)

Voor het OR-symbool is het shift+alt+L -> | en dat dan twee keer achter elkaar :slight_smile: Zo programmeer ik al jaren in de C-talen en Java, werkt perfect.

Apple zoekt ook achter logica op het toetsenbord en haalt het vaak ook. Zo is de duitse “ringel-s”, de ß gewoonweg alt + B, het lijkt er op :slight_smile:
De tilde (el tilde) komt in het Spaans voor op de n en nergens anders (in het oude Spaanse alfabet wordt ook de ñ als een speciale letter aanzien) en vind je dus de tilde achter alt + N
De Noorse æ en Æ vind je met resp. alt+A en shift+alt+A, logica alom :slight_smile:
En dat OR-symbool, sja, met de i kunnen er zo veel dingen gemaakt worden eh :slight_smile: En de L sja, da’s zo’n streepje met iets extra’s aan, dus shift+alt+L geeft | en trouwens alt+L geeft ¬, een liggende L dus, wat gebruikt wordt/werd in AppleScript als je op de volgende lijn het commando wilt vervolledigen, zodat je dus niet van die keibrede lijnen code krijgt