Hoe maak jij een back-up en waarom?

Ik lees zoveel verschillende topics en reacties van leden dat ze al hun data kwijt zijn geraakt puur omdat ze niet back-uppen. Dat kan zijn uit luiheid of gewoon niet weten hoe je een back-up moet maken. Vandaar dit topic en dat iedereen zijn systeem kan uitleggen waarom het beste werkt voor hem.

Ik heb voor mijn hoofd-Mac een MacBook Pro.

Voor mijn algemene back-ups maak ik backups met Time Machine: Die is zo ingesteld dat die elk uur een backup moet maken(standaard) en ik heb sommige schijven niet toegekend om gebackupt te worden.

Ik heb gekozen voor RAID0. Dit voor snelheid en voor de capaciteit. In dit geval maakt de snelheid niet veel uit want het zijn slechts back-ups die in de achtergrond draaien.

1. Time Machine is al mijn back-up schijf
  2. tweede back-up schijf
    3.FAT32 formaat. Dat ondersteund Time Machine niet. Is niet erg ik zet hier enkel gegevens op die even snel overgezet kunnen worden.

Dit is de makkelijkste back-up van alles. Muziek, programma’s, films, systeeminstellingen, mail, contactgegevens etc. Kortom. NIet zozeer tastbare data want dit kun je opnieuw installeren, opnieuw downloaden of iets dergelijks.

Ik heb een tweede harde schijf die zorgt voor de back-up van tastbare data. Data die ik niet meer opnieuw kan downloaden. Dit zijn eigenlijk projecten. Mocht ik in de worst case scenario de data kwijt zijn op mijn projecten schijf, en mijn Time Machine heb ik hier altijd nog een back-up.
Dit gebeurd op deze schijf:

Met Carbon Copy Cloner:

Het toffe aan Carbon Copy Cloner is dat je het simpel kan doen. Gewoon zeggen wat die moet back-uppen en op welke locatie. Maar je kan he took uitgebreider doen. Handmatig back-uppen, of schema’s aanmaken. Elk uur, elke dag, wanneer op welke dag, 1 keer per week, 1 keer per maand, of zodra het medium aangesloten is.

En het is echt geen dure software. 30 euro.
Bespaar jezelf de moeite voor goedkope back-up apps in de Mac App Store zoals GetBackupPro. Dat werkt echt voor geen meter.Het is traag, kan vaak niet omgaan met veranderingen, je moet het telkens weer opnieuw instellen. Het voordeel is wel dat je je backups kunt encrypten.

Wat zijn jullie ervaringen? Hoe zijn jullie systemen opgebouwd? Wat voor software gebruiken jullie? En waarom werkt jouw systeem het fijnste voor jou?

Zelf gebruik ik time machine die backupt naar een NAS van 3TB die ik in de meterkast heb staan.
Deze backupt alle data behalve een paar directories (downloads en films)

Het is vooral bedoeld voor het geval dat mijn hard disk kapot gaat of dat ik per ongeluk een bestand verwijder.

Belangrijke data (vooral oude photos) heb ik op een harddisk gezet en bij mijn ouders neer gezet, zodat mocht het huis in brand vliegen deze data niet verloren is.

Ik gebruik al vanaf de introductie Time Machine, nu naar een NAS. Zie geen enkele reden om andere software te gebruiken, zeker niet als het me €30 kost. :wink:

Mijn MacBook Pro en de iMac in de huiskamer delen de Time Capsule (1TB, 2009) die wij thuis gebruiken. Daar worden dan ieder uur backups op gemaakt via Time Machine.

Verder heb ik een 1TB harde schijf met daarop al mijn films en tv series, die heb ik ook op een tweede (2TB) schijf gekopieerd voor-het-geval-dat. En er staan ook dingen op de grotere schijf die niet meer op de kleine pasten.

Op iOS gebied (niet onbelangrijk): mijn iPhone 6 maakt backups naar iCloud (uitgebreid naar 20GB voor €1 in de maand). Dit betreft instellingen en data van bepaalde apps, de complete reservekopie van alle data wordt handmatig op mijn Mac gemaakt. En foto’s staan met iCloud Photo’s standaard ook in de cloud dus.

Ik gebruik Time Machine om automatisch back-ups te maken, met uitsluiting van een paar mappen waarvan de inhoud vaak kan veranderen maar waarvan ik bewust geen back-up wil hebben vanwege de schijfruimte die dat inneemt — denk daarbij bijvoorbeeld aan Downloads (ik hoef geen back-up van een half bestand van een paar honderd megabyte dat ik na downloaden toch in een andere map zal zetten) en aan bijvoorbeeld een spel dat bij elke keer spelen kleine veranderingen maakt in z’n eigen bestanden, waardoor er onnodig gigabytes geback-upt worden.

Daarnaast heb ik een paar projecten waar ik mee bezig ben waar heel veel werk inzit, en daarvan maak ik op onregelmatige tijden handmatig back-ups door ze te uploaden naar de schijfruimte die ik van m’n provider krijg (iets van 10 GB), zodat ik nog een exemplaar heb als er iets drastisch gebeurt zoals diefstal of brand — ik ben niet van plan om meerdere jaren werk aan zoiets kwijt te raken … Verder heb ik van dit materiaal nog een back-up op een oude 20 GB iPod 4G die ik leeggemaakt heb en gebruik als externe harde schijf; deze kopie is er vooral omdat ik die iPod toch heb liggen en er verder niks mee doe, dus ik kan hem allicht gebruiken voor een reserve voor de reservekopie :slight_smile:

Ik Back-Up thuis inderdaad ook met Time Machine naar een Synologie 214+ NAS, gaat perfect.

Op het werk Back-Up ik ook met Time Machine naar een Synologie 213+ NAS, gaat ook goed. Daarnaast maken we nog een tweede Back-Up van alles en dat doen we op het eind van het jaar als we alle maand orders hebben geBack-Upt. Daarnaast neem ik elke avond een Back-Up mee naar huis van alle vaste klanten, dus eigenlijk van de Gebruikersmap. Dat duur 1 à 2 minuten, dus dat is goed te doen. Kleine LaCie HD die ik via Thunderbolt aansluit. Het Back-Up programma Intego BackUp Assistant doet het retesnel, vandaar. Wij Back-Uppen niets naar de Cloud, puur uit veiligheid en omdat we alles in eigen beheer willen houden.

Naar de Cloud ben ik sowieso geen voorstander van, want zoals de meesten wel zullen weten, is dat allemaal traceerbaar. Kijk naar de NSA!! En dan hebben we het nog niet over de praktijken gehad die Nederland met Amerika heeft afgesproken, waar ze ons niets over vertellen. Ja, zegt Opstelten dan, daar hebben we het niet meer over, want dat is Landsbelang. En zo gaan ze met ons burgers om… Is mijn mening en gelukkig hebben we dat ‘nog’ in Nederland, dat we een eigen mening mogen geven :smiley:

Wat ik het voordeel daar van vind is dat die kan backuppen van elk schijfformaat (Mac Journaled, FAT32, Exfat, NTSF) naar elke willekeurige schijf. Ik heb een schijf met een archief van Lightroom erop en dat moet werken op een Mac en een Windows. Dan is het wel handig dat daar ook backups van worden gemaakt.

Een NAS die de MacBook Pro, MacBook Air en iMac van het gezin back-upt via Time Machine. Daarnaast maak ik nog een extra kopie met een USB 3 schijf van mijn game pc en een extra kopie met FireWire 800 van de MacBook Pro.

Back-ups… das voor mietjes. :wink:

Waarom? Omdat ik er van leef.

Lokaal hangen mijn Mac’s aan een timemachine schijf en foto’s staan op een externe andere schijf.
Als ik een nieuwe shoot gedaan heb staat de editmap op m’s desktop en word die meegenomen door timemachine.
Ook zet in nieuwe shoots in Dropbox totdat ik de wekelijkse backup gedaan heb.

Elke maandag maak ik een backup van alle data. extern en op de mac naar een schijf die op een andere locatie bewaard word.
Deze word elke week afgewisseld.

Als de kiet af fakkelt mis ik hooguit een week aan data, maar klantfoto’s heb ik altijd nog.

Ik verbaas me hoeveel mensen hun backups alleen in hetzelfde huis bewaren als waar de normale data staat.
Geef 100 euro uit aan een portable schijf en je hebt je belangrijke data altijd safe.

Ik doelde daarmee waarom jouw workflow voor jou het beste is.

Ben jij trouwens niet bang dat jouw shoots op dropbox staan?(bij een derde partij).

Ow dan omdat het voor mij de beste en handigste is :slight_smile:

Weet je wat het is, binnen een maand staan de foto’s over het algemeen toch in magazines, internet, bladen en dergelijke.
Hierom heb ik niet zo veel problemen met de service die Dropbox me bied.

Ik wil niet vervelend doen, maar Time Machine is geen back-up. In ieder geval niet in de klassieke zin. Als je een bestand verwijderd (want je hebt tenslotte een back-up). Wordt het op Time Machine ook verwijderd (na een tijdje). Time Machine is een leuke gimmick, maar niets meer dan dat. Ik gebruik SuperDuper, die twee afwisselende clones maakt. Arq voor cloud back-up. En een zelf geschreven app die een encrypted back-up maakt op een usb stick, van het minimale dat ik nodig heb om in een noodgeval de hele meuk opnieuw te installeren (serials, mail, sleutelhangers enz.). En die hangt aan mijn sleutelbos. Ook worden iPhoto, iTunes en films gesynchroniseerd tussen verschillende Macs.

[quote=KnotNuts url=http://www.onemorething.nl/community/topic/hoe-maak-jij-een-back-up-en-waarom/#post-2790732 time=1422372750]Ik wil niet vervelend doen, maar Time Machine is geen back-up. In ieder geval niet in de klassieke zin. Als je een bestand verwijderd (want je hebt tenslotte een back-up). Wordt het op Time Machine ook verwijderd (na een tijdje).[/quote] Op het moment dat je nog vrije ruimte hebt op je backup-schijf en het bestand heeft minimaal 10 dagen op je Mac gestaan, staat het in Time Machine.

Alleen Time Machine is geen archief, dat klopt zeker.

Tegenwoordig kun je al 4TB schijven krijgen. Ik weet niet hoeveel data je creëert, maar dat zou niet zo snel vol moeten stromen. Schijf vol? Koop een nieuwe. Zo gaat mijn archief op een vorige schijf al terug tot begin 2009. Die schijf was net niet vol (12GB over) dus er is niets verwijderd.

Vast een hoop mensen weten het al, maar mijn Time Machine draait via een
AirPort Extreme (5th gen) en 2x 3TB WD Elements 3,5’’ USB harddisks.
Beide schijven zijn tegelijk ingesteld voor dezelfde taak. Per schijf gaat dus elke twee uur een backup. Gaat er één backupschijf defect, geen probleem. Nieuwe eraan hangen en draaien. Data blijft veilig.

Buitenshuis heb ik geen backup, qua kosten is de data niet belangrijk genoeg. Wel houdt ik brandveiligheid zo goed mogelijk in de gaten, dat is ook belangrijk om schade te voorkomen.

Recovery al eens nodig gehad bij een defecte schijf in een Mac. Liep vlekkeloos via het netwerk. Kunnen herstellen uit een backup is immers net zo belangrijk als het maken ervan.

Ik heb vaak genoeg gehad dat Time Machine mijn gegevens gered heeft. Dus ik ben er erg blij mee.

Zolang de Time Capsule en mijn MacBook maar niet tegelijk stuk gaan vind ik het prima. Op het moment dat ik grote bestanden en projecten krijg voor mijn werk zou ik het wel anders doen, maar voor de gemiddelde gebruiker is één bakcup van de vakantiefoto’s en de met-veel-moeite-geripte-CD’s via Time Machine voldoende.

Drie maal:
Maandelijks de belangrijkste bestanden met SuperDuper naar een USB. (In twee partities, dus kan twee maanden terug kijken)
Om de twee maanden alles op een externe HD.
Twee keer per jaar alles op een externe HD bij mijn moeder thuis. Voor het geval het huis …

Mooie suggesties hier. Maar wat ik niet lees: zorg ook dat je ervaring hebt met restore!

Ik doceer IT beheer en wat ik de mensen dan voorhoud is dat “restore” het probleem is. Niet backup. Een backup maken is een component van een restore, maar om altijd je belangrijke data te kunnen restoren heb je veel meer nodig, om wat te noemen:

1. 100% zeker toegang tot je backup (Dus cloudservices? Ahum. Kun je daar altijd bij?)
  2. Ervaring met restore; veel mensen hebben dit nooit gedaan. Besef dat als er een calamiteit is en je met je backup aan de gang gaat dat dan wel goed moet gebeuren; op dat moment is het origineel dus weg. En heb je nog je backup. Dan moet je geen fouten maken! Zoals een klant van mij overkwam; source en destination verwisseld! Gevolg; alles kwijt!
  3. Waar heb je de software die je nodig hebt om de backup te restoren? En de licentiecode?
  4. Heb je 100% zeker de hardware nodig om te restoren? Leuk als je een nieuwe Mac koopt maar je backup met Snow Leopard er niet op kunt restoren om maar iets te noemen.
  5. Als je backup in de cloud staat; hoe kom je daarbij? Wachtwoord/username en andere gegevens? Waar heb je die?
  6. Zakelijk; als Pietje de backup altijd doet, wat doe je dan bij een calamiteit en Pietje is aan het hiken in Zuid-Amerika? Kan Marietje het ook?

Heb jaren gewerkt bij een uitwijkcentrum en veel restore en backup processen goed zien mislukken. Echt een proces waar je wel even over moet nadenken. Realiseer je dat terugzetten soms veel langer duurt dan backup maken… raar maar waar. Schrijven duurt langer…

Versiebeheer van backups… meerdere backups, labellen van backups zodat je niet de verkeerde terugzet.

En dan de allerbelangrijkste vraag; hoe weet je 100% zeker dat je backup goed is? Antwoord: niet! Er is altijd een kans dat als je hem gaat restoren blijkt dat er iets tijdens backup niet goed gegaan is. Je hebt pas zekerheid als je direct na het backup maken deze terugzet en dan controleert. Maar hoe doe je dat? Want dat moet je niet doen op je productiesysteem. Want als de backup niet goed blijkt te zijn dan ben je alsnog dan alles kwijt. Je hebt immers net je productiesysteem verknald met die foute backup. En niemand heeft twee productiesystemen. Nou ja; weinig mensen.

En hoe concludeer je na het terugzetten van de backup dat het gelukt is? Alle bestanden controleren? Hashes van alle bestanden bijhouden en dan controleren?

En grootvader, vader, zoon principe. Dus rouleren. Backup van gisteren bewaren. Backup van eergisteren bewaren. Eventueel backup van de dag daarvoor vandaag weer gebruiken. Vereist dus meerdere media…

Kortom; nuttige thread dit want er is veel meer over te zeggen dan dat de meeste mensen denken.

Goed advies. Gebruik een backup waarvan je zeker weet dat je die begrijpt en kan gebruiken. Heb net zelf een HD geüpgrade naar een SSD met behulp van een backup. Zie mezelf als geslaagd in die test. Kon zelfs alle licentie die na restore toch nodig bleken snel ophoesten en daarna aan het werk.

Ik hoop met dit topic te bereiken dat meerdere mensen back-ups maken. Een externe harddisk is er al vanaf 500 Gb voor rond de 50 euro. Het geld is het niet. En het scheelt een hoop gezeik bij problemen met je computer of verliezen van bestanden of een ander ongeval.