hoe moet ik een bestand comprimeren??

Hoi, Ik heb in words een uitnodiging gemaakt met foto's ( JPG ) Nu heb ik 'n probleem met versturen omdat het bestand 844KB groot is. Kan iemand mij vertellen hoe ik het kan comprimeren? Groetjes, doggie.

In Tiger zit een ingebakken zip-programma. In de finder bestand selecteren, Archief->maak archief aan van.....

Tja, Tiger is de nieuwste versie toch? Die heb ik dus niet. Beetje jammer..... Nog iemand anders een idee? Moet toch mogelijk zijn.

ook in panther zit die zelfde mogelijkheid, control klik op je bestand en daar zie je dan staan Maak archief …

sccs

ik weet niet of het er voor panther ook al was, ik vermoed van niet.

Met zippen krijg je niks van een JPEG af. Je kunt beter opnieuw opslaan als en een lagere kwaliteit kiezen. Of een lagere resolutie aanbieden. Of in word ff printen naar pdf. Ook daar kun je de kwaliteit tunen tot je de gewenste grootte hebt.

[img:2e465a8c1e]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=7124[/img:2e465a8c1e]

gebruik je de uitnodiging alleen voor internet (monitor) ?

maak dan je foto op 72 DPI en 10x15 cm.
Dat is meer dan genoeg en kom je ongeveer aan de 200 kb max als je m opslaat als JPEG 6.

Ik zou Stuffit Standard downloaden. Hep je DropStuff om o.a. zipjes te maken :D

Martiniman gaf het al aan: een JPG [b:cadc827372]is[/b:cadc827372] al gecomprimeerd... inpakken met een .zip codering of iets dergelijks helpt dan helemaal niet. Het beste kun je dat bestand openen in een beeldbewerkingsprogramma openen en jaar een hogere JPG-compressie kiezen.