Hoe moet ik osx installeren op een imac...

Ik heb de hard disk vervangen (zodat ik een zekere backup heb)... nu krijg ik tijdens de installatie geen doel te zien?

Heb ook nog nooit met mac gewerkt, kreeg op aanraden osx 10.3 en moest dat maar eens installeren…

Kan iemand me helpen?

Moet de nieuwe schijf die in de iMac zit niet eerst even geformatteerd worden voor gebruik met de iMac? Vanuit de installer van OSX kun je schijfhulp-programma kiezen (ergens in het menu van de installer). Volgens mij moet je hier de schijf 'installeren' en formateren....

Ik ben niet helemaal zeker, maar dit is wat ik zou doen.

dat probeer ik, krijg dan de melding dat het zich niet in de eerste 8 gb bevind (de partities dan)... mac werkt mooi ... haha

hoop dat ik ook een trouwe mac fan wordt…

[quote:6d739bd7ff="dallas"]dat probeer ik, krijg dan de melding dat het zich niet in de eerste 8 gb bevind (de partities dan)... [/quote:6d739bd7ff]

Dan gok ik dat het een hele oude iMac is. Zie:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106235-

De partitie waarop OSX komt te staan, moet zich dan fysiek binnen de eerste 8 GB van de schijf bevinden.

:?

ik geloof dat het nu wel lukt... ben nog maar een beginner met mac... het is wel een hele oude jah... een van de eerste imac's... blue berry of zo iets...

iemand vertelde me dat het een goed ding was om mee te beginnen… heb er een 40 gb hard disk voor gekocht en 256 mb geheugen… en met os 9 werkte het goed… maar heb eerder met osx gewerkt en dat was sneller en daar weet ik nog dingen in te vinden…

bedankt allemaal… hoop dat ik jullie ook ooit eens kan helpen…

:lol:

:x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x Vergeet je niet eerst te controleren of je de juiste Firmware versie hebt. heb zelf ooit 10.2 op een iMac, slotloading gezet,... waarna langzaam maar zeker het scherm verdween, binnen een paar keer opstarten,.. iMac helemaal reddeloos stuk, vanwege die firmware.

Kunnen we onze vriend hier even een beetje op weg helpen, het is z’n 1-ste Mac.

Geen idee waar het document staat hoe je dat moet doen namelijk!!!

Bart

wist niet dat mac zo moeilijk was... damn...

vriend bill maakt het me niet zo moeilijk… maar ben wel in voor een uitdaging…

wist ook niet dat dat ding een firmware had… er moest wel iets op zitten van een soort van bios… najah… dankje voor de tip!

zal eens rondkijken… :wink:

[quote:95b2a8163a="beammeup"]:x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x Vergeet je niet eerst te controleren of je de juiste Firmware versie hebt. heb zelf ooit 10.2 op een iMac, slotloading gezet,... waarna langzaam maar zeker het scherm verdween, binnen een paar keer opstarten,.. iMac helemaal reddeloos stuk, vanwege die firmware.

Kunnen we onze vriend hier even een beetje op weg helpen, het is z’n 1-ste Mac.

Geen idee waar het document staat hoe je dat moet doen namelijk!!!

Bart[/quote:95b2a8163a]

Heb het stukje gevonden… kan het je mac zo erg beschadigen? dat hij zelfs niet meer werkt joh… hebben meer mensen dit meegemaakt?

Hier vind je de lijst met de benodigde firmware voor de juiste Mac:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86117

Als je deze niet al gevonden hebt.

Geen paniek: OS 10.3 checkt i.t.t. 10.2 of de juiste firmware erop zit, en geeft zonodig een verwijzing ernaar op de install cd (zo is het iig de bedoeling...).

[quote:5335978999="dallas"]wist niet dat mac zo moeilijk was... damn...

vriend bill maakt het me niet zo moeilijk… maar ben wel in voor een uitdaging… :wink:[/quote:5335978999]

Ook niet als je XP installeert op een 5 jaar oude PC? (eeeh dit is eigenlijk een oprechte vraag. Ik ben niet thuis in bill’s werk dus ik heb werkelijk geen idee)

xp geeft een melding als je computer niet de juiste hardware heeft. een pentium 1 233 met 64mb intern is niet goed genoeg voor xp, win2000 is het laatste wat daar op draait. dit was nml mijn laatste pc die ik de deur uit deed om volledig op de mac over te gaan. heb nog wel een antieke laptop liggen voor het geval de ibook niets doet.

daan.

Het is me allemaal gelukt (tot nu toe...) het enige dat de imac heeft , wat hij vaker doet is als je hem open gehad hebt dat hij niet meer aan wil.... als je hem dan laat staan (een uur of twee) dan doet hij het wel weer....

Maar als hij het doet, doet hij het wel goed en snel…

Bedankt allemaal!

En als iemand nog een oplossing voor het start probleem heeft… dan hoor ik het graag!