hoe moet je de usernaam wijzigen

Wie kan mij helpen om de naam van de eigenaar (en daarbij dus ook de shortname en de username map) te wijzigen? Als het kan stap voor stap.... Bedankt alvast Ferdinand

Ik geloof dat de short-name niet zo simpel te wijzigen is.... Het instellingen-paneel (System Preferences -> Accounts) geeft die mogelijkheid in ieder geval niet.

Waarschijnlijk zul je gewoon een nieuwe gebruiker moeten aanmaken, en de documenten overzetten naar de nieuwe gebruikersmap.

Ik zoek dus een manier om de short-name te wijzigen, via de terminal, maar hoe????

Een naam veranderen is niet zo moeilijk; [code:1:524c9e0293]sudo mv /users/ferdinand /users/animator[/code:1:524c9e0293]

De risico’s echter, zijn aan jouw kant. Op dit moment weet ik niet of er bestanden gekoppeld zijn aan deze (eerste) locatie, zoals bijvoorbeeld /library/ of /system/library/

[quote:7513f645c8="boelie"]Een naam veranderen is niet zo moeilijk; [code:1:7513f645c8]sudo mv /users/ferdinand /users/animator[/code:1:7513f645c8]

De risico’s echter, zijn aan jouw kant. Op dit moment weet ik niet of er bestanden gekoppeld zijn aan deze (eerste) locatie, zoals bijvoorbeeld /library/ of /system/library/[/quote:7513f645c8]

…?

Ben je er echt klaar mee als je de naam van een map verandert?
Dat kan toch bijna niet!?

volgens mij moet er ook meer zijn, maar hoe en wat??? Ferdinand

Dat schreef ik toch in het tweede deel van m'n post? Voorkeuren etc, kunnen nog linken naar de oude map.

Het beste is dus via systemprefs/accounts een nieuwe gebruiker aan te maken en de oude gebruiker te verwijderen. De gegevens (docs, pics, etc) kun je dan uit het dmg-bestand vissen.

Maar Ferdinand vroeg hoe je via de terminal een naam moest veranderen…dus :roll:

Naast het 'renamen' van de gebruikersmap, zul je waarschijnlijk een hoop variabelen in NetInfo Manager moeten wijzigen.

Zowiezo in de directory Users, maar ook in de map groups (als je nog tot een bepaalde groep wilt behoren), afp-aliases… en zo misschien nog meer…

Een nieuwe gebruiker aanmaken en bestanden overzetten naar die nieuwe gebruiker lijkt mij toch echt het snelst… en veiligst!

Bedankt! Inderdaad het aanmaken van een nieuwe gebruiker en het verwijderen van de andere is de beste oplossing, ik had gehoopt dat met wat instellingen te wijzigen het goed zou gaan. Ferdinand