Hoe omgaan met "stapel" harde schijven. (veel dubbele data)

Volgens mij heeft iedereen het volgende probleem. Je koopt in een jaar of zes best een paar mac’s. Je koopt een externe harde schijf om alles zekerheidshalve extern op te slaan. Na een paar jaar heb je een stapel externe harde schijven. Deels met oude OSX versies, grotendeels dubbele bestanden ed.

Hoe moet ik uit deze chaos komen ? Alles uitzoeken en handmatig sorteren is natuurlijk mogelijk, maar je doet dan een aantal keer hetzelfde werk.

UPDATE:

Het gaat niet om de hardware, maar om de bestanden. Hoe zorg ik ervoor dat ik die alsnog orden, dubbelen eruit haal ed.

1.Opschonen en verkopen (Brengt niets op…)
2.Wegschenken (Familie, vrienden, goed doel, kringloop)
3.Houden voor opslag films/video/foto/audio die stof verzamelen maar die je toch niet zo maar wil deleten (Slecht idee?)
4.Bijkomende backup van je gebruikersmap (Meestal nog net te behappen met oudere schijven)
5.Bij Staatsveiligheid inleveren (?)

Heb er hier ook zowat 10 liggen. Ik gebruik ze af en toe voor een tijdelijke of bijkomende backup of -zoals ik al aangaf- om foto’s te bewaren die misschien nog ooit van pas komen. Het is echter zo dat dit binnenkort overbodig wordt door de nieuwe bewaarfunctie van macOS.

:slight_smile: :slight_smile: Het gaat om ordenen van de inhoud van de schijven…, niet om de hardware.

Sorry, had ik niet door. Maar niet enkel de hardware, ook de inhoud kan vrij snel incompatibel worden naarmate je nieuwe software installeert.

Je kan eerst eens gaan kijken naar duplicaten, met bv. DupeGuru.

Ik gebruik zecals extra backup. Koop zo’n sata plug and play hd houder.