Hoe open ik de bestanden nadat ze 'extract' zijn in Zipeg?

Wat is Zipeg en waarom opent dat bij sommige downloads? Ik zie dat gedownloade programma daar dan staan maar ik kan er niks mee, kan iemand mij uitleggen hoe ik Zipeg moet gebruiken?

B.v.d Mandy

Edit: Er staat dan ‘Extract to:’ en dan zeg ik desktop, hij maakt een naam aan en vervolgens kan ik het nergens meer vinden, ik snap het niet meer of kan ik hem beter ergens anders laten zetten?

Zipeg zorgt er voor dat gedownloade bestanden worden uitgepakt.

Zip bestanden dus waarschijnlijk.

[quote:c2f7aa1fd8]“Zipeg is free alternative to WinZip, WinRar, StuffIt” [/quote:c2f7aa1fd8]

Je zult 'm zelf geinstalleerd hebben denk ik. Misschien hier vandaan?

http://www.apple.com/downloads/macosx/system_disk_utilities/zipeg.html

[quote:9f0bfde3b9="hihi7"] Kan iemand mij uitleggen hoe ik Zipeg moet gebruiken?[/quote:9f0bfde3b9] Heb je de [url=http://www.zipeg.com/zipeg.html]FAQ[/url] bekeken?

Ja, heb hem inderdaad om één of andere reden zelf gedownload maar ik weet niet wat ik er mee kan, ik heb toen waarschijnlijk iets willen downloaden waar ik Zipeg voor nodig had maar uiteindelijk nooit gedaan.... (ik heb echt geen geduld :wink:)

Ik ga dan ff onder FAQ kijken, hopend op uitleg :lol:

Ik heb bij mijn bovenste bericht wat ge-edit.

Zip bestanden kun je met Leopard (en Tiger ook al) standaard uitpakken zonder dat je daar additionele software voor nodig hebt. Als het programma je dwars zit kun je het in de prullenbak parkeren en wegsmijten, als het tenminste gratis was. Een programma moet je helpen en niet dwarszitten.

Ja maar dan snap ik nog niet hoe ik die downloads -die daar 'extract' (wat volgens mij uitpakken is?) zijn- uiteindelijk dus als programma kan openen. Dat wil ik dus weten, hoe ga ik verder als de downloads uitgepakt zijn?

In Tiger en Leopard zit het uitpakken van .zip bestanden er standaard in. Je krijgt een download binnen die vaak ingepakt zit (met extentie .zip) dat programma van jou opent het .zip bestand zodat je bij de daadwerkelijke bestanden kan. Programma, foto's noem zo maar op. Met het programma kan je verder niets, het heeft de zelfde functie als wat er standaard bij Leopard en Tiger in zit. Wegsmijten maar als je er niets voor betaald hebt. Zodra het .zip bestand is uitgepakt kan je er gewoon op klikken.

[quote:38dc19c94f="hihi7"]Ja maar dan snap ik nog niet hoe ik die downloads -die daar 'extract' (wat volgens mij uitpakken is?) zijn- uiteindelijk dus als programma kan openen. Dat wil ik dus weten, hoe ga ik verder als de downloads uitgepakt zijn?[/quote:38dc19c94f] Als het puur om ZIP-bestanden gaat zou ik ze opnieuw toewijzen aan het systeem. Je doet dit door een ZIP-bestand te selecteren > Onder openen met "Archive Utility.app" te selecteren op en "Change All.." eronder te drukken.