Hoe open ik een link in een nieuwe tab?

Ik heb een korte vraag over target in html c.q. openen van een link in een andere pagina, frame, etc.

Weet iemand hoe ik een link kan openen in een nieuwe tab? Lijkt me handig omdat er al wat browsers zijn die dit ondersteunen en ik begin er verslaafd aan te raken :stuck_out_tongue:
Voordat je gaat denken appel-toets ingedrukt houden, het gaat hier om de code zoals bijvoorbeeld:

[code:1:a2ded72561]<a href="http://www.nu.nl" target="blank">tekstje</a>[/code:1:a2ded72561]

Of is dit Ć¼berhaupt niet mogelijk met html 4? Waar zou ik dan aan kunnen denken?

Volgens mij kan je op dit moment nog niet via code een pagina in een nieuwe tab laten openen, dit staat in ieder geval niet vermeld op [url]www.w3.org[/url]

Dusā€¦ of een pagina openen in een nieuwe window, of een frameset gebruikenā€¦ zoals vroegerā€¦ :wink:

Dit is inderdaad niet mogelijk.. dit omdat tabs geen standaard hebben (lang niet alle browsers hebben dit nog).

Kun je wel als gebruiker Safari zo instellen dat links automatisch in een nieuw tab venster openen? Zou ik erg handig vinden...

Dit is indirect dezelfde vraag die ik had ;)

Volgens mij zijn er maar een paar browsers die tabs niet ondersteunen (exploder en icab).

oops - dacht dat je bedoelde of je vanuit html CODE iets in een nieuwe tab kon openen...

Dat klopt, je had gelijk maar je vraag kwam zowat op hetzelfde neer als die van mij (snap je het nog :D)

Gewoon even onthouden om de apple-toets ingedrukt te houden bij klikken op een link.

Het moet vast wel mogelijk zijn via allerlei moeilijke scriptjes e.d., je kan tenslotte ook een Commodore 64 emuleren in een browser, een CD speler van een Wintendo openen en weet ik al niet wat voor bullshit allemaal meer met een "simpele" Internet pagina.

Een standaard ā€œtargetā€ voor tabs is er echter nog niet in HTML. Zou wel handig zijn inderdaadā€¦ target="_tab" ofzo. :slight_smile: