Hoe orden jij je digitale foto's?

Naar aanleiding van de [url=http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=1266]review[/url] van iPhoto 4, een onderzoek: Hoe organiseer jij je digitale foto's?

Ik heb nog geen digitaal toestel. Maar wanneer ik er een heb zou ik zeker niet twijfelen, Iphoto!! 8)

Ik ben zopas met een NIKON COOLPIX 3500 begonnen en ik heb even met iPhoto zitten spelen. Ik zal ze zeker in iPhoto gaan beheren. De indeling is inderdaad overeenkomstig aan die van iTunes en als je b.v. op slideshow klikt, krijg je meteen een lijst van je iegen iTunes muziek, om die erbij te kiezen. Daarnaast heb ik wat gedonder gehad met Adobe om op een (voor mij bevredigende) normale manier aan Photoshop Elements te komen en daarom heb ik mij in eerste instantie bediend van het door Apple gratis geleverde Photostudio. (.mac gebruikers) Dit om wat meer aanpassingmogelijkheden te hebben. Ook in dat programma moet ik nog veel verkennen/leren. Ik had de vorige versie van iLive ook gekocht en ik ga het met deze versie ook zeker doen!

Ondanks de dramatische library indeling die foto?s in de Finder volstrekt onvindbaar maakt, ben ik toch maar geswitched van iView naar iPhoto. Het is even een andere manier van werken, maar het went op zich wel. Naast dit minpunt vind ik iPhoto een heel prettig programma. Wat ik alleen nog mis is een willekeurig overgang van de foto?s in slideshow. Alleen maar kubus of mozaïk word je wel een beetje gestoord van :-)

Goeie review trouwens.

Groet,
Rogier

Ik gebruik iView ook bij elk (optwerp) project. Alle aangeleverde beeldbestanden sleep ik in een iView catalogus. Ook van al mijn clip-art en stockfoto cd's heb ik iView catalogi gemaakt. Erg handig.

iPhoto is daar niet voor gemaakt. Het is puur voor je eigen digitale foto’s.

Ik zal straks zeker iPhoto 4 eens goed testen en wellicht ga ik het gebruiken voor enkel mijn eigen foto’s (een paar duizend per jaar). iView blijft toch onmisbaar voor alle overige beeldbanken.

Probleem met iPhoto blijft dat het er vanuit gaat dat je alle foto’s op je harde schijf hebt staan (geen thumbnails met verwijzingen naar een locatie op een cd of dvd) en dat als je bijvoorbeeld 2.000 afbeeldingen 90 graden draait (niet elke digitale camera geeft dit soort informatie standaard mee - dus nog veel handwerk) dan maakt iPhoto een kopie van die 2.000 afbeeldingen, maakt ze staand en zet de originelen in een aparte folder. Heb je ineens 4.000 afbeeldingen = veel schijfruimte!

Handig voor dummies - die originelenmap… maar voor mensen die weten wat ze doen een hoop onnodig gedoe.

iView doet niets met het originele bestand maar draait enkel de thumbnail en vanaf dat moment wordt de afbeelding staand weergegeven.

Ben benieuwd hoe die fotoboeken-productie er straks in Nederland uit zal gaan zien…

iPhoto voor m'n digitale foto's

Ik maak zelf diretory's aan in de finder, mocht ik er dan wat willen doen sleep ik deze wel naar iPhoto, ik heb 39 mappen met in totaal 10GB aan foto's iets wat iPhoto echt niet trekt...

Ik kan het wel in de opmerkingen van ee vinden. Ik heb ook veel (digitale) foto's, die niet uit een camera komen. Bovendien wil ik ze graag qua onderwerp bij elkaar zetten, niet op datum. Ik gebruik die foto's dan bij mijn ontwerpen in Illustrator of InDesign. Het vinden van de juiste foto werkt dan VEEL handiger dan als ik ook nog iPhoto op zou moeten starten. En inderdaad, een gedeelte van mijn foto's staan niet op de harddisk!

Ik gebruik zelf nu ofwel de Finder (om te ordenen) en GraphicConverter om te browsen. iView wil ik ook nog eens goed bekijken, maar iPhoto zal ik zeker ook proberen!

[quote:6edc2cb751="remier"]Ik maak zelf diretory's aan in de finder, mocht ik er dan wat willen doen sleep ik deze wel naar iPhoto, ik heb 39 mappen met in totaal 10GB aan foto's iets wat iPhoto echt niet trekt...[/quote:6edc2cb751]

Klopt. Ik heb mijn foto’s allemaal uit iPhoto gedaan want anders was ik een uurtje bezig om alle foto’s te laden en was alles zo traag als dikke …

Hoezeer ik iPhoto ook waardeer, het heeft EEN GROOT NADEEL: het werkt niet in een multiplatform omgeving. Zowel mijn SO als ik fotograferen digitaal (arsenaal: Nikon Coolpix 990, HP Photosmart 850 (voor de zoomfunctie), en Canon EOS 300D (voor de serieuze fotografie). Echter, in tegenstelling tot mij werkt zij niet op een Mac, maar op een WIndoos. Om onze gehele fotocollectie bij de hand te kunnen hebben wordt ze op CD opgeslagen, ca 1 CD per drie maanden. Omdat iPhoto albums niks betekenen voor een PC had ik er oorspronkelijk voor gekozen om met BetterHTMLExport web-catalogi te maken van de fotoos op een CD, zodat je de CD kon browsen om vervolgens een origineel op naam terug te vinden. Onder andere omdat je op deze manier geen logische verbinding tussen sets van fotoos kan maken nadat ze op CD gebrand zijn (stel ik heb 10 fotoos van evenement X, en mijn vriendin heeft er ook nog 8, dan kun je ze alleen fysiek bij elkaar zetten als je dat bij het branden van de CD doet). We hadden dus een multiplatform cataloger nodig die alle CDs kan catalogiseren en vervolgens de 'ingelezen' fotoos kan rangschikken. iView (hoewel erg kostbaar...) kan dit vrijwel ongelimiteerd, EN is multiplatform. Ik gebruik iPhoto uiteraard wel om mijn fotoos op mijn Mac te krijgen en naar CD te branden. Daarna worden ze uit iPhoto verwijderd en met iView gecatalogiseerd, waarna de iView database naar alle andere machines wordt gekopiëerd....

ik gebruik de canon software om de fotos te downloaden en dan gebruik soms iphoto of photoshop of de canon software voor de rest. moet eigenlijk nog een keer photodiet draaien. iphoto zorgt voor een aardige hoeveelheid mb's.

daan.

iPhoto is fantastisch voor mijn prive foto's. Wel een tikkeltje traag... ik heb zat geheugen, maar hij vindt het niet nodig om meer dan 128 MB te gebruiken. Ik verwacht veel van iPhoto 4.

De (semi-)professionele foto’s organiseer ik in de finder.

"iView (hoewel erg kostbaar...)"

Daar heb ik inderdaad wel een beetje een vieze smaak van gekregen. iView MediaPro 1.5.x was zeer goed. In versie 2 zijn er wel een paar nieuwe, handige en zeer bruikbare functies bijgekomen… maar ze hebben ook veel oude verborgen functies achterwege gelaten.

Resultaat: veel boze reacties op het forum van iView:
http://www.iview-multimedia.com/forum/

• de prijs was ineens $160 (bijna tweemaal zo hoog als daarvoor!!).

Hoewel altijd nog beter dan Extensis Portfolio hebben de makers van iView MediaPro er wel een potje van gemaakt. Het bleek allemaal te maken te hebben met de in ontwikkeling zijnde Windows versie van de Pro editie - hierdoor verdwenen er dus een hoop Mac-functies.

De programmeurs van iView lezen waarschijnlijk dit forum... zojuist verschenen versie 2.0.2: "Improves performance, corrects issues relating to latest Mac OS and QuickTime releases (de slideshow was zeer traag geworden), and adds several features requested by users over previous 2.x releases (eindelijk).

Ik ga 'm testen!

[quote:7b4bd07491="rbroen"]iPhoto is fantastisch voor mijn prive foto's. Wel een tikkeltje traag... ik heb zat geheugen, maar hij vindt het niet nodig om meer dan 128 MB te gebruiken. Ik verwacht veel van iPhoto 4.

De (semi-)professionele foto’s organiseer ik in de finder.[/quote:7b4bd07491]

Leuk die foto’s van het forum he!

Ik gebruik Fotostation.

Is een zeer uitgebreid programma dat prettig werkt en dit zowel op PC als op MAC platform (ook OSX). Je kan een bijna onbeperkt aantal albums aanmaken en per album telkens 10.000 foto’s inbrengen.

Je kan kiezen tussen beelden importeren of linken. Je kan zo ook beelden van offline bronnen (CD - DVD) toevoegen zonder dat deze online beschikbaar hoeven te zijn. Opzoeken, ook met verschillende duizenden foto’s gaat supersnel en is een muisklik weg…

Dit programma wordt wereldwijd in de profesionnele wereld gebruikt door vrijwel alle grote media (dagbladen - TV omroepen - persbureau’s). Overal waar grote aantallen foto’s moeten gestockeerd en gearchiveerd worden staat Fotostation op de eerste rij. Kijk maar eens op hun website naar de referenties. http://www.fotoware.com/About%20us/References/
Het programma zelf bestaat in verschillende talen waaronder ook Nederlands.

Gratis demo versie (met beperkte functionaliteit) kan je downloaden bij http://www.fotostation.com/download/

Ik heb indertijd bij de aanschaf van een Nikon Coolpix 950 de light versie van Fotostation ontvangen en werkt nog atijd perfect.

Ik doe het in de Finder.

Maak per dag een mapje aan met de datum (maak niet elke dag fotos).
Dus vandaag zou zijn 20040112 (zo blijven ze goed op volgorde).

In elke map nummer ik de foto’s vanaf 001.jpg

Zelf vind ik dit handig, maar ja.
Ik wil wel straks weer een poging doen met iPhoto 4.
Tot en met 3 vond ik een DRAMA!

En de 4 versie die ik nu hebt lijkt vrij snel, maar niet alles werkt :stuck_out_tongue:

anders namelijk... Photo Mechanic. Heel snel en met 1 click zit je in Photoshop. Precies wat ik wil. Is wel duur.

Nieuwsgierigen klikken hier om het 30 dagen uit te proberen.

Extensis portfolio 6.1

Alles daarop gecatalogeerd (ongeveer 120CD’s vol). Backup op external FW disc. Ik werk nogal veel met RAW bestanden en dat kan IPhoto niet aan .

Deze laatste gebruik ik dan wel voor privé kiekjes, maar ook hier, wekelijkse backup van de volledige IPhoto map ( met Retrospect) !

2 jaar geleden verspeelde ik op nog steeds onverklaarbare manier de foto’s van oa. de geboorte van mijn zoontje… ( had toen geen Backups).

Zal me niet meer overkomen !!!

Tot voorkort gebruikte ik geen iPhoto, omdat hij gebruik maakt van data die niet klopte. Had de datum & tijd van m'n digitale camera een tijdje verkeerd ingesteld. Da's niet bevordelijk voor de beste werking in iPhoto.

Die wilde ik eerst herstellen voordat ik iPhoto ging gebruiken. Anders loopt 't niet synchroon en als je dan een keer een foto in Finder wilt zoeken…

[img:81fe25b0d9]http://www.bassandee.nl/iphoto-small.jpg[/img:81fe25b0d9]

[b:81fe25b0d9]KLIK VOOR VERGROTING![/b:81fe25b0d9] (164 kb schoon aan de haak)

Je kunt in iPhoto de datum wel aanpassen, maar als je Library een keer crashed is die verdwenen. iPhoto slaat namelijk geen datum informatie op in het JPG bestand, alleen in haar eigen database. Is die weg, is al je datum-informatie ook foetsie.

Heb daarvoor bij al m’n foto’s de EXIF datum, een soort ID3-tag bij MP3’s voor foto’s aangepast en toen geïmporteerd in iPhoto.

Nu heb ik één map waarin al mijn foto’s staan die ik allemaal (automatisch) hernoemd heb tot de naam YYYYMMDD - nummer.jpg, dus bijvoorbeeld “20040123 - 002.jpg”.

Die foto’s heb ik nu, sinds iPhoto 4, allemaal in iPhoto staan, zodat ik ze op datum en (sinds kort) op onderwerp kan beheren.

iPhoto rulez!