hoe pas ik een voorkeur besturingsprogramma aan?

Na programma's gedownload te hebben opent mijn nieuwe powerbook :| de programma's met mail. Blijkbaar heb ik dit per ongeluk aangeklikt als voorkeur, ik heb echter geen flauw idee hoe en waar ik dit kan aanpassen. Zeer frustrerend. Wie kan mij helpen? Alvast bedankt!

een groet

ik weet het ook niet... :wink:

op zich heel eenvoudig, houdt ctr toets ingedrukt bij het openen. Kies voor "Open met" , kies voor "Andere" en vink "Open altijd met dit programma", waarbij je natuurlijk het juiste programma nog kiest. :wink:

Je zou bijvorbeeld de extensie achterkunnen zetten als je weet wat voor document het is... bijvoorbeeld .qxd for een QuarkXpress-bestand of .doc voor een Word-bestand.

Hoe je de voorinstelling zou moeten verhelpen weet ik niet zo 1-2-3…

Salvatore, bedankt voor je tip

[quote:867e4d755a="keeske"]Salvatore, bedankt voor je tip[/quote:867e4d755a]

Graag gedaan!

Dan is alleen dit bestandje voor altijd gekoppeld aan dat programma. Voor alle bestanden van hetzelfde type gebruik je het Toon info venster, en via Open met: (kies)>Wijzig alles.

Heb je nu eigenlijk programma’s gedownload, of bestanden?

Inderdaad, dank Oppie! Helemaal Toppie! :roll:

ik wil graag wat basic programma's/bestanden installeren zoals Word en windows media player, maar het lukt me niet, ik weet niet waarom het niet lukt. het zijn in ieder geval geen windows bestanden. met welk programma beveel je me aan windows media player te installeren? ik heb pas net mijn powerbook G4 en zoals je ziet ben ik nog een leek.....

De basis van OSX kun je hier leren...

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=38905

Het is erg eenvoudig… even het draadje doorlezen en je snapt het zo. Good luck!

Er is ook nog [url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22977]DIT[/url] hele handige programmaatje, dat als een nieuw icoontje in je system preferences zal verschijnen (het is dan ook officieel geen application maar een preference pane) wanneer je het installeert. Met behulp hiervan kan je default programma's instellen voor elke mogelijke extensie, MIME, et cetera. (heb ik gebruikt toen bij mij Adium steeds opende wanneer ik op de iChat groepchat van MacOSX drukte)

Ralfdegraaf is een leek, zoveel is wel duidelijk. Dan zou ik [b:c225ecf4f3]niet[/b:c225ecf4f3] gaan klooien met de tip van JanWillem.

Lees misschien eerst maar eens de Mac OS X instructiesite van MacMiep door!

[quote:b7d2d47d19="ralfdegraaf"]ik wil graag wat basic programma's/bestanden installeren zoals Word en windows media player, maar het lukt me niet, ik weet niet waarom het niet lukt. het zijn in ieder geval geen windows bestanden. met welk programma beveel je me aan windows media player te installeren? ik heb pas net mijn powerbook G4 en zoals je ziet ben ik nog een leek.....[/quote:b7d2d47d19] Als er geen installer bij het programma zit, sleep je het programma zelf naar je programma's map. Dan wordt ie geinstalleerd. Soms verschijnt het gedownloade programma als .dmg (virtuele schijf) op je bureaublad. Dubbelklikken en uitpakken maar en dan het programma slepen. Bij Windows mediaplayer is het gedownloade programma een .sitx-bestand, dacht ik. Hiervoor moet je Stuffit hebben om het uit te pakken. Ga naar www.versiontracker.com en zoek daar naar Stuffit. Gewoon de standaardversie downloaden en installeren. Dan zou het moeten werken.