Hoe privé zijn iMessage en FaceTime?

Ik heb een iCloud account die we met heel het gezien delen, iTunes aankopen, agenda, contacten, …

Nu onze dochter wat ouder word is de vraag, iMessage en FaceTime hoe zit dat nu juist?
Want hoewel ik zowel bij iMessage en FaceTime ingesteld heb dat ik enkel bereikbaar ben via mijn mobielnummer zag ik toch sommige gesprekken van FaceTime op de iPad van het gezin.

Kan iemand hier meer uitleg over geven aub?

Heel slecht idee.
Zoals je nu ook gaat merken.

Oke, ik krijg al schrik. Maar ik stel toch duidelijk in dat ik enkel bereikbaar wil zijn op mijn mobiel nummer? Dan zou apple zich daar toch aan moeten houden zou je denken.

Iedereen heeft een eigen apple ID maar 1 account is gedeeld en dat is al zo van tijdens mobile me.

Dus iedereen heeft wel zijn eigen Apple ID als primaire iCloud account ingesteld?
Hoe gebruik je dan die gedeelde account precies?

Iedereen heeft zijn eigen iCloud ingesteld als hoofdaccount maar daar staan dan mail en contacten van uit. Dan staat onze gedeelde account bij de bewuste devices er ook in bij agenda en mail en zo kunnen we dus een gezamenlijke contactenboek hebben.

Oké; zo werken wij thuis ook.

Maar als het goed is ingesteld, dan is er geen ‘doorlekken’ van persoonlijke data, via FaceTime of iMessage. Het enige waar deze setup moeite mee heeft, is met ‘mijn kaart’ uit Contacten, o.a. met de bijbehorende afbeelding. En zorg dat die kaart géén 06 nummer bevat van de gezinsleden. Want die wil ie wel eens overnemen voor andere services.

Idd en ook je applewatch haalt daar de info uit dus alle gepersionaliseerde boodschappen zoals “Nog even … je hebt bijna je doel bereikt” Zo slecht ontworpen van Apple.

Bedankt voor de geruststelling.

En als het nu eens simpel werkte met dei contacten… dan kon ik bvb de gemeenschappeklijke iCloud contacten uitzetten en dan de persoonlijke aanzetten en dan zou de GSM weer syncen en dan zou alles ok zijn. Echter, als je de geemanschappelijke account verwijderd zijn ook al je contacten lokaal weg. Echt niet goed gedaan van Apple (ik zeg dat niet rap)

Jij verwijt Apple het e.e.a., maar ik geloof dat jij zelf het niet goed begrijpt.
Want blijkbaar -lees ik uit jouw verhaal- log je met die gemeenschappelijke account wel in als primaire iCloud. En dat is niet handig, en niet slim.
Het kan anders, en beter.
Als je uitlegt wat en hoe je het precies doet, kan ik je vast helpen het dus beter te doen.

Nou, ik betaalde vroeger voor mobile me en zo is het in die tijd wel verkocht en zo heeft het ook steeds gewerkt.

Ik ben idd de enige user die gedeelde account als primaire account heeft (deze account betaald ook alles)

Maar als je me hulp kan geven, zeer graag. Een mens is nooit te oud om bij te leren.

En hoe is het op de andere devices geregeld, om die gedeelde contacten voor elkaar te blijven?

(MobileMe is ontwikkeld in de tijd dat er nog geen iPhones e.d. bestonden, dus het heeft weinig zin daar naar te refereren.)

Hoe bedoel je “…die gedeelde contacten voor elkaar te blijven…”

Sorry, dat was inderdaad onduidelijk; ik bedoelde ‘voor elkaar te krijgen’.
Dus hoe heb je het bij de andere iPhones geconfigureerd zodat je op alle apparaten dezelfde contacten hebt?

Geen probleem :wink:

De ander iPhones hebben hun eigen iCloud maar bij contacten staat dan een extra account en dat is dus het gedeelde iCloud account (mijn account).

Helder.
Dan zit je -is mijn idee erover, én ervaring- bijna goed.
Je moet alleen die account nergens gebruiken als primaire account. Dus ook niet op jouw device(s). Neem daar ook een andere iCloud account als je eigen, primaire account, en zet 'm daar ook in bij de andere (overige) accounts.
Pas dan zul e geen ‘doorlekken’ van data hebben.

Je kunt die gedeelde account bij iedereen ook instellen als de account voor de Abbonementen en Media en aankopen.

Om dat van die aankopen compleet te maken is dat nog eens een andere account blijkbaar (was zelfs niet gelinkt aan een mail tot apple care er zich eens mee moeide :face_with_symbols_over_mouth:)

Dus,

Ik moet gewoon een nieuwe iCloud account aanmaken, kan ik dan zomaar uitloggen en inloggen met mijn nieuwe account? Ik voorzie problemen met de backups ed.

hartelijk bedankt voor je hulp ik heb eindelijk het gevoel dat het opgelost gaat worden.

Ja, dat kan gewoon; maar hoeveel werk je hebt om alles van je oude naar je nieuwe account te krijgen, hangt af van hoeveel sync mogelijkheden je gebruikt op op die iCloud account.

Misschien moeten we het anders aanpakken: je gebruikt jouw account alleen gezamenlijk voor de synchronisatie van Contacten, is het niet?
Dan maak je een nieuwe gezamenlijke account aan waar je dat voortaan mee gaat doen. Dan hoef je alleen de contacten over te zetten van de ene naar de andere iCloud account.

Contacten, agenda de iCloud mails en notities en bij foto’s enkel de gedeelde albums want als ik iCloud foto’s aanzette kreeg heel het gezin al de foto’s te zien van klantenbezoeken, uiterst onhandig dus.

Wat zou de procedure zijn om een eigen account te maken en de geelde account gedeeld te laten?

En de gedeelde account wordt ook gebruikt voor de woning app en de 2TB opslag.