Hoe privé zijn iMessage en FaceTime?

Het wordt me zo niet duidelijk.
De vraag is: welke services wil je precies wél delen via die gedeelde account?

Ooh sorry,

contacten
agenda
mail
2TB opslag
notities
iCloud Drive

Dat is het denk ik.

Ik neem aan dat de genoemde 2TB opslag over de iCloud Drive gaat, die je eronder apart noemt?
Wat ik niet snap, is dat die iCloud Drive niet te delen is, als ie niet overal als primaire iCloud account is ingesteld. Maar misschien heb je deze gedeeld via ‘Delen met gezin’? En dat geldt ook voor Woning?

Het ontvlechten van jouw privé Apple ID, en de gedeelde ID, zal wat inspanning kosten. Maar ik denk dat je geen keus hebt, want er hangt teveel (privé-zaken) aan een Apple ID om het maar te laten zitten.
Heb je ook een Mac? Want het overzetten van Contacten, Notities en Mail is op een Mac goed te doen (dmv overslepen); Agenda kost iets meer moeite, en dat moet zeker op een Mac.

Een mac is aanwezig.
Die iCloud opslag zal ik voor de zekerheid nog eens controleren.

Om de verschillende -gedeelde- services van jouw eigen Apple ID naar de (nieuwe) ‘gedeelde’ Apple ID moet je het volgende doen:

• om te beginnen: geef de Apple ID duidelijk, onderscheidende namen, zodat je e.e.a. niet gaat verwarren.

• zorg voor een backup. In Contacten via menu Archief>Exporteer>Contacten-archief… en zo ook in Agenda. In Notities kun je in voorkeuren de account ‘Op mijn Mac’ inschakelen, en de betstaande notities kopiëren naar deze account. Voor Herinneringen weet ik het zo niet, want gebruik ik eigenlijk niet. De app op de Mac is heel rudimentair, want het is een iPad app, en eigenlijk geen macOS app.

Als je nu je eigen Apple ID hebt (stond als als primair ingesteld), en je nieuwe gedeelde Apple ID als extra account (op de Mac onder Systeemvoorkeuren>Internetaccounts), en vink alle services aan.

Nu kun je in Contacten de contacten van de ene account overslepen naar de andere account overslepen; dus pak een contact (of een aantal, of alle) en sleep die op de nieuwe account aan de linkerkant. Hij zal vanzelf kopiëren (groen plusje).
Bij agenda is het wat ingewikkelder: je moet het per agenda doen; deze selecteren en dan menu Archief>Exporteer>Exporteer… naar bv het bureaublad. Dan weer menu Archief>Importeer…{kies betreffende .ics bestand} en dan uitrolmenu doelagenda>Nieuwe agenda…>gedeelde iCloud.
Notities kun je gewoon overslepen; deze kopiëren niet tijdens overslepen, maar zullen gewoon van de ene iCloud account in de andere gaan.
Voor Herinneringen moet je zelf even e.e.a. uitproberen. Desnoods maak je ze opnieuw.
Voor Mail is het ook gewoon een kwestie van alle mail overslepen van de ene naar de andere account.

Best dus even een werkje. Wel maar eenmalig; en niet moeilijk. Neem er wel even de tijd voor, dat je niet te snel dingen doet en jezelf dan in de problemen brengt.
Als je vragen hebt, stop en stel ze hier.
Succes.

1 like

Thx voor je medewerking.

Daar bedoel je dan de nieuwe account mee die ik mijn eigen ga geven?

Nee.
Zoals ik het nu heb beschreven, wordt je nieuw aangemaakte Apple ID de gedeelde Apple ID.
Je bestaande Apple ID, die nu ook (als ik het allemaal goed heb begrepen) wordt gebruikt om zaken te delen, wordt weer echt je eigen account, en niet meer gebruikt om Agenda, Contacten, e.d., te delen.

Dus straks zul je je eigen Apple ID/iCloud account bij de andere gezinsleden weghalen als secundaire iCloud account, en in plaats daarvan de nieuwe iCloud account instellen.

Duidelijk zo?

Ja oké ik ga dat dan proberen. Alvast bedankt.

Is het inmiddels allemaal naar tevredenheid gelukt, @mrwhoopie?

Ik heb nog niet genoeg tijd gehad om er mee te gaan stoeien. Echter, ik heb wel al eens geprobeerd een nieuw iCloud adres aan te maken, maar dat lukt dus niet?? Kan je geen iCloud adres meer aanvragen?

Je moet een ander mailadres (of alias) gebruiken voor het aanmaken van een nieuwe Apple ID. Niet een adres wat je ooit eerder voor een Apple ID hebt gebruikt.

En gewoon een nieuw iCloud adres aanmaken gaat niet meer?

Een Apple ID is een iCloud adres, en vice versa.

Maak je Apple ID aan
Een Apple ID aanmaken of gebruiken zonder betaalmethode