Hoe raak ik van het venstertje "Log in bij iMessage" af?

Sinds enkele dagen verschijnt bij elke opstart van mijn iMac een venstertje met volgende tekst :

Log in bij iMessage

Het wachtwoord “(mijn e-mail)” moet worden bijgewerkt.

Wachtwoord : (in te vullen vakje)

Annuleer / OK

Ik heb iMessage nog nooit gebruikt en heb er dus ook geen wachtwoord voor.

Hoe raak ik voorgoed van dat vervelende venstertje af ?

Gewoon je Apple ID invullen, en Berichten is makkelijk al je SMS (denk aan overheid) Zelf gebruik ik het redelijk vaak om iemand te helpen door scherm over te nemen.

Goeiemiddag Triumph,

bedankt voor je reactie.

Maar , ik wil enkel dat venstertje kwijt.

Ik werk niet met “Berichten” of met “SMS” en moet geen schermen overnemen en wil dus iMessage niet activeren.

Er moet toch een middel bestaan om de vraag om dat programma te gaan gebruiken gewoon uit te schakelen?

Heb je 'm als opstartitem ingesteld? Heb je Berichten in iCloud instellingen aangezet op een iDevice?

Hallo GoeieDag,

Opstartitem : je bedoelt in “systeemvoorkeuren/gebruikers en groepen/inloggen”?

Neen ,daar staat hij niet in. ( staat bij mij niets in trouwens)

In Berichten in iCloudinstellingen aangezet op … ?

Neen , ik gebruik noch berichten noch iCloud

Eigenlijk ben ik hier ook niet meer om te helpen, nu iedereen hier verdwijnt, maar vooruit…

Een plaatje (schermafbeelding) van het venster zou welkom zijn. Ook vertel je niet over welk macOS het gaat. Een beetje karig, jouw info.

Misschien brengt dit een oplossing: dan naar het programma Sleutelhangertoegang en zoek of er iets van ‘Berichten’ of ‘iMessage’ staat, en verwijder dit. Eventueel ook alles van ‘iCloud’ als je het toch niet gebruikt.

Maar jij gebruikt niks van iCloud? Wonderlijk, want zo’n dienst heeft toch een grote meerwaarde, op allerlei vlakken.

Je bent veel te goed voor deze wereld GoeieDag. Hier eigenlijk al weg zijn en toch nog de kriebels voelen om te helpen …

even wat meer info , zoals door je gevraagd werd :

Ik werk nu op Catalina 10.15.7 , alls bijgewerkt , op een imac 27 late 2015.

Hieronder een schermafbeelding van sleutelhangertoegang - zoek “iMessage” - en dat geeft meer dan 150 lijnen met imessage encryption key en zowat evenveel lijnen met imessage signing key. Is dat normaal en mogen die zomaar allemaal verwijderd worden ? Moet wel zeker zijn want ik heb momenteel geen backup ( probleem met superduper).

Op de schermafbeelding ook een afbeelding van het bewuste venstertje dat telkens verschijnt en het tweede venstertje als ik op OK klik. Maar ik heb geen wachtwoord voor imessage vermits ik het nog nooit gebruikt heb.

Trouwens , je vindt het “wonderlijk” dat ik geen icloud gebruik ? Je zal het dan waarschijnlijk nog “wonderlijker” vinden dat ik blijkbaar nog één van de zeldzame exemplaren ben die geen smart- of andere phone gebruik. Geen behoefte aan . ?

Ik verwonder me niet dat je geen smartphone gebruikt, het is een keuze hè.

En hoewel ik het soms een onding vind, door al die aandacht die iedereen er aan geeft, zou ik niet zonder willen. Fietsroutes/navigatie, in de winkel betalen, bankieren, DigiD inloggen overal op (voor NL belangrijk), Muziek, Camera, noem maar op.

Maar iCloud heeft ook een functie als je alleen een Mac gebruikt.

Blijkbaar ben je wel eens ingelogd in iMessage, want je hebt er een gebruikersnaam van, nl een Telenet mailadres. Welk ww laat ie zien in één van de regels? Misschien herken je het wel.

In principe kun je alle regels weggooien, want het zijn maar ww die je toch niet gebruikt.

Hoi GoeieDag,

Dat telenetmailadres dat is gewoon mijn e-mailadres en mijn apple ID. Maar verder weet ik niet wat het met inloggen op imessage zou te maken hebben. Ik heb er zeker nooit een wachtwoord voor aangemaakt en ik ben de enige die op deze iMac werkt.

Ik ben ook nog eens in de sleutelhangertoegang gedoken en heb bij een tiental lijnen met de naam signing key en encryption key gezocht naar een wachtwoord ( via rechtsklik / toon info) maar bij geen enkele lijn staat een wachtwoord.

In de andere categoriën : (wachtwoorden/beveiligde notities/mijn certificaten/certificaten)komt de naam imessage niet voor , enkel die honderden lijnen in categorie sleutels.

Het is natuurlijk geen ramp om telkens dat venstertje bij een opstart weg te klikken maar ik probeer altijd wel nutteloze dingen zo mogelijk weg te krijgen.

P.S. Sorry dat ik je op “een plaats waar je eigenlijk niet meer bent om te helpen” toch nog zo laat puzzelen.

• Kun je eens kijken wat er staat, als je naar  → Systeemvoorkeuren → iCloud gaat? Als je niet ingelogd bent, log eens in en log daarna gewoon weer uit. Wellicht dat het probleem zichzelf dan al oplost.
  • Kijk ook eens even bij  → Systeemvoorkeuren → Internet Accounts Staat Messages daar toevallig aangevinkt?
  • heb je toevallig onlangs een andere Apple ID aangemaakt?
  • Tenslotte nog een ingewikkelder poging het op te lossen: Je moet dan een ander admin password aanmaken en kijken of je dan alsnog in Sleutelhanger kan inloggen https://support.apple.com/nl-nl/HT201609

Goeienavond Night ,

ik heb even je adviezen uitgetest :

1. iCloud staat niet in mijn systeemvoorkeuren ( misschien omdat ik iCloud niet gebruik ?) maar ik wel eens even bovenaan in mij Apple ID ingelogd en uitgelogd.

2.Bij systeemvoorkeuren/ internet account staat geen Messages

3.Ik heb nog altijd het origineel Apple ID en bijbehorend wachtwoord dat ik al jaren heb en er is dus nooit iets gewijzigd.

4.Het 4de punt is misschien wat verregaand om het kleine probleem op te lossen.

Ik heb toch nog even nagezien of het venstertje nog steeds komt , en ja hoor. Ik zal er wel mee moeten leren leven veronderstel ik. Computers zijn soms ondoorgrondelijk blijkbaar. Onvoorspelbare dingen komen plots op en verdwijnen soms enkele maanden nadien en daar hopen we dan maar op.

Aha, verwarring. Apple ID is iCloud; dit zijn geen aparte diensten, maar onderdeel van hetzelfde geheel.

Met dit soort verwarringen praat het natuurlijk niet lekker.

Ben je nu dan ingelogd in die Apple ID?

Hi Goeiedag,

Weer wat nieuws. Ik dacht dat iCloud en het hebben van een Apple ID twee verschillende dingen waren in die zin dat je wel een Apple ID moest hebben om iCloud te kunnen gebruiken maar dat je iCloud niet moest gebruiken om een Apple ID te hebben. En wat is het verband met het hebben van een imessage wachtwoord ?

Ik gebruik iCloud toch niet , ik sla niets op in the cloud.

Dat Apple ID dat gebruik ik enkel als de AppStore me vraagt in te loggen om een progje te downloaden of te kopen of om een update te doen van een programma.En na die actie log ik altijd onmiddelijk terug uit.

Dus nu ben ik niet ingelogd met dat Apple ID.

Als je een Apple ID hebt, heb je gelijk een iCloud account. Als je een iCloud account hebt, is dat je Apple ID. Het is allemaal één geheel, en idd aan jou de keus welke dienst je daarvan afneemt en welke niet.

Je kunt op verschillende plekken inloggen met je Apple ID/iCloud account.

Ben je ingelogd in Systeemvoorkeuren>Apple ID?

En check de voorkeuren van de Berichten app onder tab ‘iMessage’ of je daar bent ingelogd?

Hi Goeiedag ,

Ik ben nooit ergens ingelogd met mijn Apple ID , behalve dus als ik iets uit de app-store will downoaden of updaten en dan log ik direct weer terug uit.

Hierbij een overzicht :

1.via Systeemvoorkeuren/apple ID - er staat “log in” dus ik ben niet ingelogd.

2.via Berichten.app /iMessage - idem

3.via App.Store - idem

Oké, duidelijk.

Verschillende opties:

• haal alle iMessage entries weg in Sleutelhangertoegang. Moet geen probleem zijn.

of

• log in met je Apple ID in de Berichten app, en als dat is geaccepteerd dan log je weer uit.

Dat je geen smartphone hebt, bang bent om ingelogd te blijven met je Apple ID, je iMac on/off zet ipv het logischere sluimer: soit. Maar dat je (tijdelijk?) geen backup hebt, is op zijn best niet-handig te noemen.

Het inloggen met mijn gekende Apple-ID en wachtwoord en weer terug uitloggen heeft het blijkbaar gedaan. Ik heb voor het eerst geen venstertje meer gezien. De eerste reactie van Triumph had ik blijkbaar moeten volgen maar ik bleef natuurlijk bij mijn idee dat ik niet in berichten/imessage wilde inloggen. Stom , maar dat gebeurt wel eens meer .

En nu weer aan de slag om terug een backup te kunnen maken ( Superduper). Die bleef telkens halverwege hangen en men heeft me nu een oplossing geadviseerd maar die gaat wel wat boven mijn petje.(scripts maken met add, , include , ignore en dergelijke opdrachten). Misschien eerst eens een test doen met de concurrentie ( CCC). Of is het geen goed idee de twee naast mekaar te gebruiken ?

Wat je opmerkingen betreft :

-Smartphone gebruiken is inderdaad een keuze, zowel ik als mijn vrouw hebben er geen behoefte aan . De dochter en kleindochter des te meer.

-Ik zet elke dat mijn iMac in sluimer ( ik heb er bij “toetscombinaties” zelf een speciale toets voor toegekend (F18) ipv van die ellenlange combinatie. Ik start regelmatig op omdat mijn dagelijks werksysteem Mojave is maar ik test ook regelmatig met Catalina en Big Sur en dan moet ik wel telkens weer opstarten met Alt.

-Ingelogd blijven of niet heeft bij mij niets te maken met bang zijn. Het is gewoon altijd mijn gewoonte om overal waar ik inlog , of het nu bij mijn bank , mijn ziekenfonds , Apple of één of ander forum is altijd terug uit te loggen.

-geen back-up hebben is natuurlijk niet handig. Je leest hierboven waar dat aan ligt, tenminste bij Catalina. Maar , dat wil niet zeggen dat ik geen back-up heb van mijn werksysteem. Dus ik zal nooit gegevens verliezen en kan altijd terug opstarten met Mojave. Ik wil natuurlijk ook Catalina niet in de soep draaien zonder image want na die overgang heb ik daar veel tijd ingestoken met o.a. het verwijderen van al die 32 bits systemen en de aanpassingen van iPhoto naar foto’s.

Aanvulling :

Na een nieuwe opstart verschijnt het venstertje ook weer niet. Dus dat is blijkbaar opgelost.

De back-up geeft meer problemen. Ik heb ook de C.C.C. proefversie uitgetest maar ook die blijft halverwege hangen.

Volgens SuperDuper zit het probleem ergens in spotlight.

Ik geef het even op met Catalina en ga verder op Big Sur en probeer daar eens of C.C.C. werkt want die kan al wel Big Sur images maken , SuperDuper momenteel nog niet.

Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar het dus eindelijk opgelost. Mooi zo ?

Zou je voor het probleem met backups/CCC een ander topic aan willen maken; dit betreft een compleet ander probleem.

Goeiemiddag Night ,

Het was niet direct mijn bedoeling een vraag over dat “image” probleem te stellen.

Ik vermeldde het slechts als reactie op een opmerking van GoeieDag op het ontbreken van een back-up.

Het zou volgens Shirt-Pocket/SuperDuper aan een spotlightmap liggen die alles blokkeert. Dus ik ga de spotlightindex van Catalina maar eens verwijderen en zien wat het dan geeft. C.C.C. geeft trouwens hetzelfde probleem.

Ik heb nu ook eens getest op Big Sur ( met C.C.C.) en daar is er geen enkel probleem om een bootable image te maken.

Als ik er verder een vraag over heb dan stel ik ze , zoals je terecht opmerkt , in een apart draadje.