hoe rechten programma toekennen via appeltje-i ??

Heb 6 gebruikers op m'n mac. Als ik als beheerder voor 'gebruiker1' en 'gebruiker2' Safari wil blokken dan komen deze gebruikers niet in beeld.

De instelling die ik doe zijn:
eigenaar; ikzelf, lezen&schrijven
groep: ?? daar komen de namen van de andere 5 gebruikers dus niet voor.!

Hoe krijg ik die in beeld?

Het al dan niet toekennen van rechten om met programma's te werken, doe je niet via Apple-I (dit heeft meer te maken met algemene lees- en schrijfrechten). Dit geldt dus ook voor documenten!

Je moet via je Systeemvoorkeuren > Accounts de rechten voor elke gebruiker afzonderlijk instellen. Hier kun je verschillende instellingen maken voor wat iemand wel en niet mag doen, waaronder specifiek programma’s aan- of uitzetten.

[quote:c462a8dcce="bekhof"]Het al dan niet toekennen van rechten om met programma's te werken, doe je niet via Apple-I (dit heeft meer te maken met algemene lees- en schrijfrechten). Dit geldt dus ook voor documenten!

Je moet via je Systeemvoorkeuren > Accounts de rechten voor elke gebruiker afzonderlijk instellen. Hier kun je verschillende instellingen maken voor wat iemand wel en niet mag doen, waaronder specifiek programma’s aan- of uitzetten.[/quote:c462a8dcce]

Klopt. Maar die methode is zo lek als wat.

Via rechten rechtstreeks moet volgens mij toch ook lukken?

... nee, lukt niet. Deze rechten hebben niets te maken met het openen van een programma, wel met het al dan niet recht hebben om dit te verplaatsen of weg te gooien.

Wat je nog zou kunnen proberen is via Accounts een aparte groep aanmaken en daar de betreffende gebruikers inzetten, volgens mij kun je namelijk wel groepen aanklikken via Apple-I.

Juist. Die kende ik nog niet. Zal dat 's proberen.

[quote:6f4eb1610e="bekhof"]... nee, lukt niet. Deze rechten hebben niets te maken met het openen van een programma, wel met het al dan niet recht hebben om dit te verplaatsen of weg te gooien.

Wat je nog zou kunnen proberen is via Accounts een aparte groep aanmaken en daar de betreffende gebruikers inzetten, volgens mij kun je namelijk wel groepen aanklikken via Apple-I.[/quote:6f4eb1610e]

Oeps! Hoe doe je dat? Geruikers in een groep plaatsen?

Ik heb een iMac (halve bol) met QSX 10.2.8. Ik overweeg OSX 10.3 aan te schaffen. Mijn vraag: kan ik de 10.3 installeren met behoud van de huidige geinstalleerde programma's en kan ik daar ook de 9.2.2 op blijven draaien. Deze vraag zal ongetwijfeld eerder gesteld zijn, maar ik kon noch de vraag, noch het ant- woord vinden.

Beste sedikit, jouw vraag is off-topic dus daar mag je een nieuw onderwerp voor openen. Maar probeer eerst via de zoekfunctie te kijken of je vraag niet al eens gesteld is.

Excuses! Ik zie dat mijn vraag in de verkeerde rubriek staat.Sorry!!

[quote:729ad7873d="mike"][Oeps! Hoe doe je dat? Geruikers in een groep plaatsen?[/quote:729ad7873d] Momentje, ga zo ff kijken. Zit momenteel achter 'n wintop :cry:

Je kunt gebruikers onder één of meerdere accounts plaatsen. Wat je kunt doen is een groep maken die bijvoorbeeld 'appies'. Allereerst zorg je ervoor dat de eigenaar(s) van die programma's ook aan die groep hangen. Dan wijs je via info die groep toe aan het /de programma('s) met de juiste. Vervolgens wijs je die groep ook aan alle andere gebruikers toe die de applicatie mogen gebruiken.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk om de applicatie in je persoonlijke programmamap te zetten. Dan ben jij de enige die het kan gebruiken. Dat is althans de opzet.

[quote:736a404997="mike"][quote:736a404997="bekhof"]Het al dan niet toekennen van rechten om met programma's te werken, doe je niet via Apple-I (dit heeft meer te maken met algemene lees- en schrijfrechten). Dit geldt dus ook voor documenten!

Je moet via je Systeemvoorkeuren > Accounts de rechten voor elke gebruiker afzonderlijk instellen. Hier kun je verschillende instellingen maken voor wat iemand wel en niet mag doen, waaronder specifiek programma’s aan- of uitzetten.[/quote:736a404997]

Klopt. Maar die methode is zo lek als wat.

[/quote:736a404997]

Hoe bedoel je lek? Als je via accounts een user onder limitations ‘some limits’ geeft, kan je precies aangeven welke applicatie wel en welke niet.

Misschien ben je uitgegaan van ‘simple finder’, waarbij de user alleen aliassen ziet van ‘zijn’ applicaties, maar waar als je een file dubbelklikt elke applicatie kan openen. (dus als je safari niet aangeeft kan je als je op een file als b.v. index.html (in je home/sites) klikt toch safari openen.
de beveiliging van ‘some limits’ is vele malen beter.

De manier van rechten uitdelen is theoretisch mogelijk, maar omdat de meeste applicaties in werkelijkheid folders zijn (bundles), met daarin soms vele executable files. En dan moet je al die executables goed zetten qua rechten.
In Mac OS X kan je moeilijk groepen beheren. het utility Sharepoints kan dat wel, maar toch zou ik om bovenstaande reden het niet aanraden.

now way! Probeer dat maar eens door bv. Safari uit te schakelen. Ga dan naar bv iTunes en dan via menu itunes naar 'koop Apple produkten'. Safari wordt dan netjes opgestart. Geldt ook voor bv Mail. Vandaar ik naar een andere meer waterdicht methode zoek.

[quote:f3cde215a8="mike"] Ga dan naar bv iTunes en dan via menu itunes naar 'koop Apple produkten'. Safari wordt dan netjes opgestart.[/quote:f3cde215a8]

je hebt gelijk.
In Mac OS X Server is er een optie ‘allow applications to open other applications’ die op de client versie kennelijk aan staat en niet uit te zetten is.

Aanpassing even later:

Het kan wel, maar alleen via de ‘dirty’ methode, niet via de ‘accounts’ preference pane.

Je moet in de NetInfo database voor de user in kwestie de property ‘mcx_settings’ zien te vinden.
Dat kan via het utility NetInfo Manager (in de map utilities), open het, dan ga je naar users, dan naar de bewuste user, en dan in de onderste helft van het scherm zoeken naar mcx_settings. De value daarvan kopieren naar b.v. textedit

Dit is een lange lijst van xml code, die begint met de tekst: <?xml version=“1.0” encoding=“UTF-8”?>
Het belangrijkste is deze tekst er in:
[code:1:f3cde215a8]<key>ApprovedAppLaunchesOthers</key>
<true/>
[/code:1:f3cde215a8]
gewoon <true/> veranderen in <false/>

Terugkopieren in de value van de property mcx_settings en het werkt als dat ik het verwachtte; nu kan de limited user vanuit iTunes niet safari openen door te gaan shoppen.

P.S. het koste mij wel enkele pogingen voordat ik de kopieer vanuit textedit naar Netinfo manager goed ging. eerst voegde hij tekst aan het veld toe, toen te weinig, maar uiteindelijk lukt het.

Maurits

ben bezig serversoftware te regelen. heb alleen geen zin daar veel tijd in te stoppen. er komt vast wel een oplossing. heb nu eea 'geblokt' middels loginmanager. na een x-aantal minuten cq uren wordt je er gewoon uitgeknald. werkt vooralsnog prima.

adieu

[quote:c69d44060f="bekhof"][quote:c69d44060f="mike"][Oeps! Hoe doe je dat? Geruikers in een groep plaatsen?[/quote:c69d44060f] Momentje, ga zo ff kijken. Zit momenteel achter 'n wintop :cry:[/quote:c69d44060f]

Sorrie, iets te vroeg geroepen; was er vast van overtuigd dat dat gewoon via Systeemvoorkeuren > Accounts kon. Gaat dus niet. Wel via NetInfo beheer, maar da’s weer een stuk ingewikkelder.

als je groepen wil maken en beheren zou je de shareware 'SharePoints' kunnen installeren. dit werkt prima, mits je goed oplet bij systeem versie upgrades.