Hoe refresh ik de "Item Info" op mijn desktop

Mijn iBook begon een beetje vol te lopen, dus ik ben een beetje aan het opruimen geslagen. De "Item Info" op mijn desktop blijft echter de beschikbare ruimte aangeven die ik voor mijn grote schoonmaak vrij had...

[img:a16f539079]http://www.iruben.com/showpic.php?image=899[/img:a16f539079]

Wanneer ik dubbelklik op mijn schijf zie ik onderin het Finder venster wel gewoon de huidige vrije ruimte…

[img:a16f539079]http://www.iruben.com/showpic.php?image=898[/img:a16f539079]

Het was me al vaker opgevallen dat de “Item Info” behoorlijk achter loopt, maar inmiddels is het meer dan 12 uur later en het klopt nog steeds niet. Het is me ook nooit duidelijk geweest wanneer het precies bijgewerkt wordt of hoe ik dit handmatig kan forceren.

Is dit een bug of heb ik zelf iets fout gedaan?

(Ik ben al bekend met handige tooltjes als MenuMeters, maar ik wil gewoon mijn desktop Item Info in orde hebben.)

De finder herstarten....?

[quote:a8c2b8e4d1="unSOUND"]De finder herstarten....?[/quote:a8c2b8e4d1]

Ja, dat werkt, bedankt… maar 't is natuurlijk wel een lompe manier om steeds Finder de nek om te moeten draaien om actuele Item Info te krijgen.

Wanneer je computer erg vol zit, en zeker in Mac OS X. Dan zullen niet alle onderdelen van je systeem meer werken zoals ze zouden moeten werken, kortweg omdat er niet voldoende ruimte is om de onderdelen te kunnen laten draaien. Het zal mij niets verbazen als de finder om diezelfde reden ook van slag was, en geen zin meer had om te refreshen. Dan kun je dus alle problemen oplossen, maar als de finder heeft besloten zijn informatie niet meer te refreshen zul je de finder dat op een hardere manier duidelijk moeten maken. Dit kan door een geforceerde herstart van de finder, maar kan ook vriendelijker door de computer even opnieuw op te starten. Die laatste duurt inderdaad wel wat langer.

Er zullen vast ook wel mogelijkheden zijn om dit via de terminal op te lossen, alleen heb ik echt totaal geen verstand van de terminal.

Dit lijkt me onzin hoor... Vooral binnen unix, waar alle processen 'afzonderlijk' draaien en er bovendien nog een nogal slim geheugenmanagement is zodat er altijd wel weer een gaatje vrijkomt voor een proces lijkt dit me onbestaand.

Ik vermoed eerder dat de refresh erg traag staat ingesteld omdat dit nou geen erg vitale informatie is om je systeem mee aan het werk te zetten. Ik weet niet hoe het systeem aan de gegevens komt. Binnen OS9 werden gewoon alle files uit de database gelezen en opgeteld om de inhoud van een map te tonen, iets dat je machine flink kon bezighouden.