Hoe sluit ik 2 computers aan?

Wie kan er nou in begrijpelijk Nederlands (ik kom er uit alle posts gewoon geen wijs meer uit) antwoord geven op de vraag hoe ik 2 (of meer) computers aansluit op het internet, en kan me antwoord geven op de volgende vragen: [list=1:8fdc09faed] [*:8fdc09faed]Wat heb ik nodig? Ik hoor termen van routers, switches etc. [*:8fdc09faed]Hoe zit het met m'n Chello modem? Ik heb een ARIS modem, maar kunnen daar zomaar 2 Mac's aan? Ik moest mijn mac 'aanmelden' bij Chello, en maakt het dan uit of er meerdere Macs aanhangen? Of moet de 2e Mac zich dan ook aanmelden? [*:8fdc09faed]Wat zijn MAC adressen en waar moet ik ik hier rekening bij houden? [*:8fdc09faed]Ik krijg met een router of switch oid hoogstwaarschijnlijk nieuwe IP adressen. Hoe moet ik dat instellen dan? [*:8fdc09faed]Ik wil naast internet gewoon Azureus, Xtorrent, Limewire, Acquilite e.d. gebruiken op beide computers. Moet daar nog apart dingen voor ingesteld worden? [*:8fdc09faed]Hoe zit het met ingebouwde firewalls e.d. [*:8fdc09faed]Wat zijn DHCP instellingen, en waar moet ik rekening mee houden? [*:8fdc09faed]Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden? [/list:o:8fdc09faed]

Je ziet wel, ik hoor veel klokken luiden… nu nog de klepel vinden.

[quote:c4f580801a="Night"]Wie kan er nou in begrijpelijk Nederlands (ik kom er uit alle posts gewoon geen wijs meer uit) antwoord geven op de vraag hoe ik 2 (of meer) computers aansluit op het internet, en kan me antwoord geven op de volgende vragen: [list=1:c4f580801a] [*:c4f580801a]Wat heb ik nodig? Ik hoor termen van routers, switches etc. Een router (neem een combi met wifi voor <€45,--) die je direkt achter je modem plaatst. [*:c4f580801a]Hoe zit het met m'n Chello modem? Ik heb een ARIS modem, maar kunnen daar zomaar 2 Mac's aan? Ik moest mijn mac 'aanmelden' bij Chello, en maakt het dan uit of er meerdere Macs aanhangen? Of moet de 2e Mac zich dan ook aanmelden? De 2e Mac hoeft zich niet aan te melden maar krijgt van je router een 2e intern-ip-nummer. [*:c4f580801a]Wat zijn MAC adressen en waar moet ik ik hier rekening bij houden? Dat gaat allemaal automatisch op de Mac. [*:c4f580801a]Ik krijg met een router of switch oid hoogstwaarschijnlijk nieuwe IP adressen. Hoe moet ik dat instellen dan? Dat gaat automatisch. [*:c4f580801a]Ik wil naast internet gewoon Azureus, Xtorrent, Limewire, Acquilite e.d. gebruiken op beide computers. Moet daar nog apart dingen voor ingesteld worden? Je hoeft dat niet in te stellen. [*:c4f580801a]Hoe zit het met ingebouwde firewalls e.d. Je kunt op je router allerlei instellingen aktiveren. Ook een firewall. Maar op je Macjes kun je ook gewoon je Firewall aanzetten. [*:c4f580801a]Wat zijn DHCP instellingen, en waar moet ik rekening mee houden? De Mac doet dat allemaal automatisch. Maar mischien moet je je router wel konfigureren. Daar moet je je goed over informeren. [*:c4f580801a]Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden? [/list:o:c4f580801a] Keuze maken tussen wel of niet wireless, of gedeeltelijk wireless.

Je ziet wel, ik hoor veel klokken luiden… nu nog de klepel vinden.[/quote:c4f580801a]
Er zitten hier genoeg experts op het forum die op verdere gerichte vragen een goed antwoord kunnen geven.
Succes! :wink:

Nou, ik ga ze niet allemaal beantwoorden (geen tijd, boodschappen e.d.) maar bij chello mag er maar 1 compu (of router) meteen op de modem, dus je hebt een router nodig (vergeet switch maar ff:)

MAC adressen hebben niets met Mac’s te maken maar zijn de identificatienummers van computers, routers, zelfs nieuwste ijskasten, allemaal uniek, dus daarom gebruikt chello dat; om zeker te weten dat er maar 1 apparaat aanhangt.

Wat voor een router je dan moet hebben (draadloos of niet) hangt van je computers af.

Firewalls doe je op de desbetreffende compu’s EN op de router

DHCP is een manier om meerdere compu’s in jouw netwerkje een ip nummer te geven (meestal automatisch, moet je ook instellen)

Nu mot ik echt weg.

Maar kortgezegd, klinkt allemaal ingewikkelder dan het is…

[quote:90e7701b20="Night"][*]Wat heb ik nodig? Ik hoor termen van routers, switches etc.[/quote:90e7701b20] Een router zou mijn advies zijn. Eentje met minimaal net zoveel poorten als je computers hebt (en ik zou adviseren om hem op de groei te kopen, dus neem er eentje met vier poorten als je maar twee computers hebt — over een tijdje koop je misschien een netwerkprinter of zo, en dan kun je die er ook gelijk bij prikken).

[quote:90e7701b20=“Night”][*]Hoe zit het met m’n Chello modem? Ik heb een ARIS modem, maar kunnen daar zomaar 2 Mac’s aan? Ik moest mijn mac ‘aanmelden’ bij Chello, en maakt het dan uit of er meerdere Macs aanhangen? Of moet de 2e Mac zich dan ook aanmelden? [/quote:90e7701b20]
Wat je doet is de kabel die vanuit het modem naar je Mac gaat, uit de Mac halen en in de “in”-poort van de router stoppen. Sluit daarna allebei de Macs aan op andere opene poorten van de router.

Wel is het zo dat als je je Mac aan moest melden dan betekent dit dat ze bij Chello waarschijnlijk je MAC-adres (dat is wat anders dan Mac, zie onder) genoteerd hebben. Dit zal betekenen dat je niet meer het Internet op kunt zodra de router aangesloten is op het modem — dit omdat de router een ander MAC-adres heeft dan je computer, en bij Chello kijken ze of er wel het “goede” MAC-adres (dus dat van je computer) aan het modem zit. Ik neem aan dat je dit op kunt lossen door naar Chello te bellen, maar om die reden is het 't beste om deze installatie alleen te doen tijdens kantooruren … anders zit je tot de volgende ochtend (of zelfs tot de volgende maandag) zonder internetverbinding :frowning:

O ja, en vaak helpt het niet om de originele computer weer terug aan het modem te hangen. Ik heb ook een keer zoiets meegemaakt (met Zeelandnet i.p.v. Chello) en na drie of vier uur 's avonds lopen kloten hebben we het maar opgegeven. De volgende ochtend was het na een telefoontje van een paar minuten in orde …

[quote:90e7701b20=“Night”][*]Wat zijn MAC adressen en waar moet ik ik hier rekening bij houden?[/quote:90e7701b20]
Elk apparaat (computer, router, enz.) dat je aan een netwerk kunt hangen, heeft een MAC-adres. Dit is in feite het nummer van de netwerkkaart, en dat is uniek voor elk apparaat. Twee verschillende computers, ook al zijn ze allebei precies hetzelfde model, hebben dus een ander MAC-adres.

[quote:90e7701b20=“Night”][*]Ik krijg met een router of switch oid hoogstwaarschijnlijk nieuwe IP adressen. Hoe moet ik dat instellen dan?[/quote:90e7701b20]
Intern of extern? Je hebt namelijk te maken met verschillende IP-adressen: je internetverbinding heeft er eentje waaronder je van “buitenaf” te bereiken bent, maar verder heeft elk apparaat op je lokale netwerk z’n eigen IP-adres. Sluit je een router aan, dan heeft die er twee: eentje naar de buitenwereld toe (richting het modem), en eentje voor het lokale netwerk. Als het goed is verandert het buitenadres niet, dus daar hoef je je niet druk over te maken.

Je interne IP-adressen kun je op verschillende manieren regelen, maar als er alleen maar Macs aan je netwerk hangen en je draait geen webservers of zo erop, dan zou ik zeggen: laat de apparatuur dat allemaal uitzoeken, in plaats van er met de hand aan te lopen sleutelen.

[quote:90e7701b20=“Night”][*]Ik wil naast internet gewoon Azureus, Xtorrent, Limewire, Acquilite e.d. gebruiken op beide computers. Moet daar nog apart dingen voor ingesteld worden?[/quote:90e7701b20]
Volgens mij niet. Dat is nou precies waar die router voor is: dat binnenkomende data naar de goede computer geleid wordt.

[quote:90e7701b20=“Night”][*]Hoe zit het met ingebouwde firewalls e.d.[/quote:90e7701b20]
Als de router die heeft, moet je hem gewoon aanzetten :slight_smile:

[quote:90e7701b20=“Night”][*]Wat zijn DHCP instellingen, en waar moet ik rekening mee houden?[/quote:90e7701b20]
DHCP is zo’n manier om automatisch IP-adressen te krijgen voor aangesloten computers. Als je je Mac configureert om via DHCP een adres te krijgen, heb je er verder als het goed is geen omkijken naar: wanneer je hem aanzet zal hij van de router een IP-adres toegewezen krijgen, en dan weten de andere computers in het netwerk (en de router) hem als het goed is gelijk daaronder te vinden.

en als je je nieuwe computer of router aansluit op chello, NIET bellen duurt uuuuuren, veel gezeik en uiteindelijk OOOHOOO u heeft een apple, jammer kennen we niet :( MAAR wat wel werkt; wel je nieuwe router aanmelden op http://provisioning.upc.nl dan stappen doorlopen en je bent weer online met je nieuwe MAC adres :)

mijn advies btw: ook router maar dan een airport express…

wat ik zo jammer vind is dat 99 van de 100 dingen die er op een forum gevraagd worden simpel zijn op te lossen door even een zoekmachine te gebruiken. De meeste vragen zijn vragen naar termen. defenities dus. Verder staat er altijd wel uitleg bij op internet. Als ik zelf wat wil weten zoek ik eerst zelf omdat ik vaak wel weet dat het op die manier op te lossen is. Als je na het zoeken er niet uit komt.... ben je altijd welkom om te vragen :)

Tja, helemaal mee eens, maar dat gedeelte met chello kostte mij in het begin ook dagen voordat ik een goede uitleg had, dus een beetje hulp zo voor het einde van het jaar is toch mooi meegenomen :)

Mijn eerste post was wat onduidelijk omdat ik tussen jouw tekst heb geschreven. Maar ik hoop dat het helpt. De zoekfunktie van ons forum werkt nu helaas niet goed anders zou je beslist andere topics hebben gevonden omje vragen op te lossen. Zolang dit niet het geval is, moet je je gewoon vrij voelen om met je vragen voor de dag te komen. :wink:

HUH? :D

IK had geen hulp nodig hoor, of begrijp ik je nu verkeerd?

(drank komt snel op een dag als deze hehe)