Hoe snel kan een DVD worden gebrand? - En hoeveel tijd kost zoiets?

Heeft iemand ervaringen met het branden van DVD's? Bij een ander onderwerp kwam dit ter sprake, maar niemand scheen het zeker te weten. Je kunt geloof ik niet kiezen tussen verschillende branders als je een Imac aanschaft. Weet iemand iets meer?

Hoi MmMarco,

Helaas is er maar 1 model leverbaar met dvd brander, dan wel de keuze 15 of 17 inch, maargoed daar gaat het jou niet om.

Anders ff bij Apple of zo informeren.

mijn appeltje

Helemaal niet erg. Vond het al verbazingwekkend dat er een DVDbrander in kon. Vroeg me alleen af hoe snel/lang zoiets duurt.  :0

klopt ik vind het ook tegek, heb zelfs, voo rik mijn gewone DVD speler kocht, getwijfeld, over een dvd-recorder, ben blij dat ik dat niet gedaan hebt, want met mijn brander kan ik straks ook wel uit de voeten

Ik heb nog is ff gekeken op de site van Apple, maar kan bij de specificaties niet ontdekken over snelheid, of ik heb niet goed gekeken, dat zou ook kunnen.

nee hoor. Ik kan er ook niets over vinden. Alleen op [url=http://www.apple.com/imac/superdrive.html]deze[/url] link staan meer details. Maar geen snelheden of iets dergelijks.

Het is meestal 1 of 2 speed. Alleen de 1 speed bij een dvd-brander is 8 speed bij een cd-brander. Ik dacht dat er een 2 speed brander in de imac zat dit komt dus overeen met 16x op cd-niveau

hey Igor

Al zeg het me niet zo gek veel toch bedankt, en kopen doe ik hem toch hoesnel of langzaam ook  ;)

mijn appeltje

Ik probeerde duidelijk te maken dat de brander waarschijnlijk 1 0f 2 speed is. Maar dat lijkt heel langzaam maar dat is het niet. Want 1 speed bij een dvd-brander is ongeveer even snel als 8 speed bij een cd-brander. maar dat stond hier boven ook al... :)

das mooi, maar 8 speed zegt me nog niet zoveel, wat ik overigens ook al had aangegeven, komt misschien wel door mijn haarkleur ...... blond dus  ;)  Ik bedoelde er mee te zeggen , of hij nou snel of langzaam brandt, nemen doe ik hem toch, verder bedoelde ik er niets mee

mijn appeltje

Bedankt Igor. De brander kan dus ruwweg 650 mb branden in 8 minuten geloof ik. (dat lijkt me zo'n beetje de snelheid van een 8 x cdrom brander ik heb er niet een, wel een 4 x) Voor 4 gig is hij dan.... ff rekenen..... 50 min bezig? Kweet niet of dit klopt hoor!

In een recente imac zit een pioneer A-04 dvd brander. In oudere G4's zit de pioneer A-03. Beiden kunnen op 1 of 2 speed branden. Branden gaat het beste via toast. Bedenk wel dat als je een externe dvd brander via firewire gebruikt, programma's als iDVD 2 de brander niet herkennen. Je zult dan via DVD studio pro moeten werken. Toast ziet altijd de brander maar die kan alleen complete DVD's uit DVD studio Pro branden. Bij DVD studio Pro zit een losse mpeg-2 encoder die via quicktime de bestanden codeert. De kwaliteit van de gemaakte DVD's uit DVD studio Pro en iDVD verschillen niet erg veel. Alleen heeft DVD studio Pro veeel meer mogelijkheden. o.a chapter markers, interactie e.d. De uiteindelijke kwaliteit van de DVD is sterk afhankelijk van de bron. Is het een oude VHS band, stel je er dan niet te veel van voor. Het beeld zal veel korreliger worden. De mpeg-2 codec is erg gevoelig voor kwalitatief slecht signaal. Ook voor snelle camerabewegingen is hij erg gevoelig. Bij een goede kwaliteit DV materiaal is de codec erg snel en van goede kwaliteit. Met een recente G4 processor moet je rekenen op 1:1.5 ongeveer. Dus 1 minuut coderen duurt ongeveer 1.5 minuut. (Een snelle PC doet er ongeveer 20 miuten over)

Om nog even op je vraag over hoe lang het totaal duurt terug te komen: Als je een uur DV PAL uit FCP of iMovie via iDVD gaat branden, ben je ongeveer 3 uur kwijt. (Dus coderen en branden samen.)

Wel, dat is nog eens inside - information! Thanx! Alles beantwoord! Jij moet wel bij een dealer werken ;)