Ik vroeg me af wat jullie manier is om snel en overzichtelijk al het geimporteerde videomateriaal van een project te ordenen in Final cut Pro.
Dit doe ik zelf al jaren maar ik loop er toch altijd tegen het feit aan dat dingen onvindbaar worden of het heel veel tijd kost voordat ik er mee aan de slag kan. Ben nu wel is benieuwd hoe anderen dat doen, ik denk namelijk dat er veel betere manieren zijn om materiaal uit te zoeken zodat ik ook sneller en efficiënter kan werken.
@rutger-cg. Om wat voor soort videomateriaal gaat het.
Documentaire, Video-clip, Speelfilm, promofilmpje.
Het vereist allemaal een eigen workflow.
Ik doe altijd alles in een eigen map.
Dus alle titel elementen in een map.
Alle clips van 1 kaartje/tape bij elkaar.
Als ik veel tijdlijnen heb gaan die ook in een aparte map.
Als je dingen opneemt waar de volgorde al van te voren vast staat en je het niet chronologisch opneemt(speelfilms, dramaserie's).
Kan je beter per scene werken. Dus alles van 1 scene in een map en dan per scene een eigen tijdlijn. Dit laat je later in de eindmontage in elkaar overlopen.
Bij dramaseries en speelfilms maak je ook gebruik van een regie-assistent/scriptcontinuïteit.
Deze persoon maakt een slate report. Dat betekent dus dat hij elke camera instelling opschrijft.
Wat voor soort shot het is (totaal, medium, close-up)
Welke scene het is.
Van waar tot waar de tekst loopt.
Welke take goed is en welke fout en wat er mis gaat.
Hoe lang de take loopt.
Daarnaast lijnt hij ook het script uit dus dat je de slate nummering weer terug kan zien in het script.
Dit is later voor de editor en regisseur makkelijker monteren later.
Bedankt voor je reactie, het gaat hier niet specifiek om een bepaald soort videomateriaal maar meer in het algemeen. Ik merk bij mezelf en bij anderen dat dit altijd een punt is waar het fout gaat maar zie dan dat dit meestal als minder belangrijk wordt beschouwd terwijl dit naar mijn mening juist erg belangijk is.
Je informatie is in ieder geval nuttig , hier kan ik wel wat mee. Tot op heden importeerde ik al het materiaal en zette vervolgens alles in een paar simpele mappen zoals: "shots binnen" en "shots buiten". Maar ben dan toch vaak nog aan het zoeken naar de juiste scene en dit kost dan weer tijd.
Wat ik ook wel zie gebeuren bij anderen dat al het materiaal voor bijvoorbeeld een promo in één keer in één tijdlijn wordt gezet en dat daar dan vervolgens een selectie van wordt gemaakt en vervolgens een simpele voormontage.
Ik weet niet wat voor camera je gebruikt. Ga even uit van een Tape-less camera.
Maar ik denk dat dit [url=http://dl.dropbox.com/u/4401161/CONTINUITEITSRAPPORTleeg.doc]contunuiteitsrapport[/url] in combinatie met een idevice en een slate app, voor jou ideaal zou zijn.
Als je clip voor clip import in Final Cut Pro. Dan kan je de goede informatie meteen invoeren vanuit je continuïteitsrapport formulier.
De clips komen dan als je dat wil meteen met scene en shot nummer erbij te staan.
Zelf ben ik tegen het systeem om alles maar lukraak op de tijdlijn de slepen en dan te gaan monteren.
Dit maakt het werk heel snel onoverzichtelijk.
Bedankt voor deze zeer nuttige informatie. Ik film voornamelijk met DSLR camera's en jvc gy-hd serie welke inderdaad met SD en compactflash kaarten werken.
Het het continuiteitsrapport eens bestudeerd; lijkt me handig, en dan vooral bij grotere producties, hoop dat ik dit binnenkort eens in de praktijk kan gebruiken net als zo'n slate app, lijkt me leuk om dat op de iPad te hebben; zal er grappig uit zien!
Ik kan me voorstellen dat tijdens het gebruik van zo'n continuiteitsrapport het lijkt alsof het veel tijd kost maar uiteindelijk zal je er waarschijnlijk juist sneller en overzichtelijker door kunnen monteren denk ik.