Hoe? SpeedTouch 510 ethernet modem in LAN sharen.

Mogguh! heeft iemand ervaring met het sharen van de ADSL verbinding (Planet Internet ADSL Comfort) via het netwerk naar meerdere Mac's?

Wij zitten met het probleem dat we de router een ander i.p adres moeten geven via internetbrowser. Dit wil hij niet eten. Heeft iemand een oplossing of ervaring?.

Als I.P adres gebruiken we nu: 192.168.1.0 t/m 100
Subnet masker: 255.255.255.0

We gebruiken nu een ISDN router van Lucent op adres 192.168.1.254
Dit werkt opzich goed.
Het ADSL speedtouch modem heeft als routeradres 10.0.0.138 dit
werkt dus niet. Het modem zelf is wel ok. Is het mogelijk om dit routeradres 10.0.0.138 te wijzigen naar onze normale I.P range?

Ik hoor het graag.

:mrgreen:

Even de laatste configuratie tool downloaden van http://www.speedtouchsupport.nl

Zal waarschijnlijk ook wel ergens op internet staan. FF googlen.

ik heb adsl advanced van Planet Internet met een alcatel modem en een sitecom router switch. in principe dus dezelfde configuratie alleen andere hardware. werkt allemaal vlekkeloos. misschien kan ik je helpen met de instellingen. ik neem aan dat je router automatisch via dhcp ip-adressen geeft aan de macs die aan de router hangen. welke instellingen gebruik je op de macs? geef even wat meer specificaties en wie weet komen we er uit. Overigens moet je 10.0.0.138 niet aanpassen, dat is namelijk het serveradres voor adsl. i.q. het vpn (virtual private network). geef je router als ip-adres 10.0.0.150 met als network mask 255.255.255.0. IP 192.168.1.254 is voor je webserver in de router. De adressen 192.168.1.0 t.m 100 zijn interne adressen die door de dhcp server in de router aan de macs worden gegeven die in je LAN hangen.

je moet het zo zien: je modem maakt verbinding met een VPN (ip 10.0.0.138). In de router zitten de verbindingsinstellingen, zowel naar internet toe als naar je interne LAN. je geeft de router als IP adres 10.0.0.150 en subnetmask 255.255.255.0. Intern heeft je LAN Ip adressen in de range 192.168.x.y. daarbij heeft de router intern als IP adres 192.168.1.254 en geeft via dhcp adressen uit aan de pc’s of macs in je lan in de range van 192.168.1.0 t.m 100. Bij de netwerkinstellingen van de Macs geef je aan dat verbonden moet worden via LAN/DHCP en automatisch ip adres verkrijgen. dan moet het werken. SUCCES

Beste Peter, We werken met een Cisco Catalyst 2900 switch. Kunnen we deze ook als router gebruiken? We weten het verschil tussen een switch & router niet. Kunnen we de Switch als Router gebruiken? Of moeten we een aparte Router erbij aanschaffen?

Bedankt voor je reactie.

:lol:

Nee een switch kun je niet als router gebruiken. Ik heb nu even weinig tijd om het uit te leggen, maar een switch en een hub zijn een soort verdeelkastjes, waarbij de switch intelligenter is vwb adressering van het netwerkverkeer. Ik kom erop terug wanneer ik even meer tijd heb.

Ik heb even wat zitten speuren. misschien heb je aan onderstaande uitleg iets. Je kan een hub zien als een huis met 4 kamers, 4 personen en 4 telefoons, maar met maar 1 telefoonnummer. Elke persoon heeft de hoorn tegen z'n oor en ze kunnen met elkaar communiceren, maar als een persoon spreekt kan iedereen het horen of het nou voor hun was bedoeld of niet. Dus, als persoon 4 een bericht wil verzenden aan persoon 3, moet hij eerst tegen iedereen zeggen dat ze stil moeten zijn, zeggen "dit bericht is voor persoon 3" en dan het bericht doorgeven.

Stel je dezelfde situatie voor, maar dan dat elke kamer z’n eigen telefoonnummer heeft. Dit is de situatie van de switch. Als persoon 4 een bericht wil sturen aan persoon 3 kan hij direct bellen naar die kamer zonder personen 1 en 2 lastig te vallen. Dat betekend dat op het zelfde moment dat personen 3 en 4 praten, personen 1 en 2 ook kunnen praten zonder de andere conversatie te onderbreken.
Dus, het verschil tussen een switch en hub is dat een switch meerdere communicaties tussen de verbonden computers aan kan, waar een hub maar enkel een communicatie per keer aan kan. Als er maar twee computers data over het netwerk aan het verzenden zijn werkt een hub precies gelijk als een switch, maar als er meer proberen te verzenden over het netwerk werkt een switch veel beter.

Waar een hub en switch eigenijk dezelfde functie hebben, heeft een router een iets andere functie. Een router is ontworpen om twee netwerken met elkaar te verbinden, meestal een Local Area Network, of LAN (zoals een klein kantoor) met een Wide Area Network, of WAN (zoals het Internet). Dit kan in feite ook worden bereikt met een switch of hub, maar een router heeft extra “slimme” software met secrurity features (zoals een firewall) die ongeauthoriseerde toegang van buitenaf tot de computers in het LAN tegen gaat.

Bovenstaande is gekopieerd van een site, maar redelijk duidelijke lekentaal.
Een router heeft meestal een fireall mogelijkheid, NAT (network adress trannslation) en DHCP voor het uitgeven van ip-nummers aan de computers in het LAN.
Ik heb even naar de documentatie van de 2900 zitten kijken, maar die kun je niet als router gebruiken lijkt mij.

Peter Heel erg bedankt. :lol: We zijn van je eerste antwoord uitgegaan en hebben nu de Vigor2200X besteld. Deze heeft idd de Firewall & ISDN back-up. Binnen kort binnen, ik zal je laten weten hoe/of dit werkt.

Nogmaals dank ook namens mijn collega’s.
:wink:

Prima, geen dank... ik zie het kerstpakket wel komen.... :innocent: Maar succes. Een vigor draytek heb ik goede geluiden over gehoord. Moet lukken denk ik.