Hoe stabiel is Panther?

Gefeliciteerd al degenen die zeer te spreken zijn over Panther en zijn stabiliteit, maar zijn er ook lui die hier anders over denken???

JA! Hier!

Zo stabiel als Jaguar (10.2.8.) op mijn oude G3 en later op mijn nieuwe G5 was, zo rottig loop Panther. In het kort: Wanneer het meneer niet schikt knalt hij doodleuk elk willekeurig programma eruit waarbij hij doodleuk zegt dat ik maar een rapportje naar Apple moet sturen. Zeer favoriet is Documentje safen in Illustrator CS en… bekijk het maar. Begin maar opnieuw. Of nog leuker: Quark 6 stopt ermee en je document waar je net aan gewerkt hebt is HELEMAAL VERDWENEN!!! Het maakt echt niet uit welk programma je gebruikt, alles maakt kans ermee te stoppen wanneer Panther dat wil.

Hoewel… die ouwe 500mHz iMac thuis lacht er om en heeft behalve een beetje vertraging nergens last van.

Zijn er conflikten bekend binnen Panther (10.3.3)? Zo’n beetje de meest gangbare grafische programma’s heb ik in gebruik.

Oh ja… de opstart CD van Norton Systemworks 3 wil ook al niet dus géén Diskdokter…

Norton ben ik niet kapot van. Probeer Macaroni eens te downloaden en volledig te draaien. Wellicht heb je dan minder of geen last meer van dit soort problemen?

persoonlijk vind ik ook dat jaguar beter was... office sluit om de 2 seconden, safari ook soms, en soms ook eens photoshop

ahja het word wachten op verbeteringen :slight_smile:

Ik heb niet helemaal begrepen wat je al heb uitgeprobeerd, maar doe es een repair disk permissions via de apple Disk Utility. Boot van de originele start cd van panther10.3. Een disk repair van alle disks kan vaak geen kwaad. Om de een of andere reden raken de permissies van slag (verkeerde software ?). Disk Utility hersteld ze weer !

Veel succes !

B.T.W. doe dit wel als ROOT user ! die heeft de meeste rechten.

Klop,ik heb ook regelmatig een bug rapport mogen versturen naar apple

Sorry,

Zeer favoriet is Documentje safen in Illustrator CS en… bekijk het maar. Begin maar opnieuw. Of nog leuker: Quark 6 stopt ermee en je document waar je net aan gewerkt hebt is HELEMAAL VERDWENEN!!! Het maakt echt niet uit welk programma je gebruikt, alles maakt kans ermee te stoppen wanneer Panther dat wil.

Ik ben helaas niet met je eens. Grotendeels zijn hierboven software problemen die je aangeeft, corrigeer me als ik ongelijk heb.

Er zijn veel conflicten met Quark 6, Illustrator CS heb ik geen ervaring mee, maar dit staat in mijn optiek los van Panther.

Succes,

Eko

Ps. als je eerdere berichten gaat lezen (dmv opzoeken) kom je vanzelf wel waar je op moet letten, bv al met je RAM geheugen.

hiero is panther zeer stabiel. Ik denk dat ligt ook een beetje aan je zelf hoe stabiel panther is. Als je mac goed onderhoud is er niks aan de hand. En met de built-in onderhoud osx en unix software kom vaak verder dan al die extra utilities enz...

En panther zelf staat als een huis meestaal zijn idd de software die crachen enz…

Klinkt ,helaas, bekend. Maar de oplossing ook en dat betekende voor mij een "clean install". Diskwarrior en veelvuldig permissies herstellen loste ook een hoop problemen op maar zo afentoe crashte Safari nog en dus toen toch maar een clean install gedaan. Sedertdien geen problemen meer gekend (nok,nok). Succes!

we mogen niet klagen 8) sinds OS9 is er nix beter dan oSX :wink:

Ik heb alle OS-X'en achter elkaar geïnstalleerd. Nou ja, halverwege de 10cyclus een nieuwe machine gekregen die 10.2 draaide...

Ook Panther met Archive&Install omdat een hele HD van 40-50-60Gb back-uppen bijna niet te doen is.

En ik heb eigenlijk bijna geen problemen.

Het is verstandig om regelmatig diskhulpbeheer te draaien: schijfbevoegdheden repareren…

Alle bovenstaande problemen hebben denk ik vooral met verschillende bevoegdheden van alle soorten files te maken.
Dus je documenten, maar ook fonts en al je apps.
Bijvoorbeeld: als Office andere bevoegdheden heeft dan een document waarin je werkt of je system of een font wat in dat document gebruikt wordt krijg je vastlopers.

Gebruik je verschillende users of maar één?
Het kan helpen om apple-i op je HD te doen en dan alle bevoegdheden op jouw user en groep te zetten (alles op lezen en schrijven) en vervolgens’ pas toe op alle onderdelen’. (Dit kan even duren) Dit wordt vervolgens ook nog eens niet consistent doorgevoerd maar toch…
Als dit niet helpt wil het ook nog een goede methode zijn om een geheel nieuwe user aan te maken, hou er dan wel rekening mee dat je al je instellingen van je apps en sitecookies en systemprefs en Mail opnieuw in moet stellen. Het schijnt dat je de bibliotheek van je oude User weer kunt gebruiken in je nieuwe User maar ik weet niet in hoeverre er corrupte zaken in je biblio kunnen zitten dus vind ik wat link als je van je problemen af wilt.

ππ

Nog ff terugkomend op 'herstel volumebevoegheden' (repair disk permissions in Disk Utility): het is de bedoeling dat je het juist laat werken vanaf je HD, en NIET van de cd, want anders worden permissies teruggezet die door de verschillende updates juist waren veranderd, en dat zal de zaak niet beter op maken....gewoon starten dat Schijfhulpprogje en laten draaien dus. Dat van inloggen als root-user, ik weet het niet (de eerste keer dat ik dit hoor), maar het lijkt me sterk dat iets toevoegt, en het zou ook onverstandig kunnen zijn.

Ik zelf heb nu panther, 10.3.3 en ik heb van het begin af aan geen enkel probleem met software die vastloopt of iets dergelijks. Ik gebruik regelmatig de Adobe programma's maar die doen niets vreemds, behalve dat Indesign CS af en toe nog wel eens een willekeurige toepassing in OS 9 wil starten. Maar dat probleem is na de update van een kleine week geleden verholpen, dus probeer dat eens.

Ik vraag me af, hoeveel van jullie hangen er aan een netwerk op 't moment dat een programma crashed? Ik vermoed dat 't vaak fout gaat op het moment dat een Programma op een netwerkschijf wil saven. als bijv. illustrator dan het netwerk niet kan vinden loopt ie daarop vast. Ik save altijd liever naar mijn harde schijf en kopieer dan naar het netwerk, en ik heb vrijwel nooit crashes tijdens het saven.

Panther doet het (weer) prima op mijn iBook, eigenlijk niets over te klagen op dit moment. Norton is wat mij betreft echter het meest verschrikkelijke virus voor een Mac, na de Microsoft IntelliMouse drivers. Zet Norton op je systeem en je kan er werkelijk geen ene moer extra mee dan wat OS X zelf allemaal al kan. Haal het vervolgens weer van je systeem en je eindigt onherroepelijk met een instabiel systeem en uiteindelijke her-installatie.

Ik had in mijn PC tijd ook altijd al geouwehoer met dat (****) Norton, maar nu het ook mijn Mac verkloot heeft ben ik zelfs op een punt aanbeland dat ik nog resoluut vrienden met hun computer-problemen weiger te helpen als ze tegen mijn waarschuwing in toch Norton op hun computer hebben gezet.

(**** = zelf erge ziektes en verwensingen invullen)

Hier ook geen problemen met Panther op 2 Macs, draait een stuk beter dan Jaguar! :D En over Norton.... Pas gebruiken als niets meer helpt, je perfecte backups hebt, DiskWarrior, TechTool Pro 4 en Data Rescue 10.4.1 al gedraaid hebt en je toch je systeem al helemaal schoon op je Mac wilde gaan zetten :D

[quote:b852a8c32a="iRuben"]Ik had in mijn [b:b852a8c32a]PC[/b:b852a8c32a] tijd ook altijd al geouwehoer met dat (****) Norton, maar nu het ook mijn Mac verkloot heeft ben ik zelfs op een punt aanbeland dat ik nog resoluut vrienden met hun computer-problemen weiger te helpen als ze tegen mijn waarschuwing in toch [b:b852a8c32a]Norton op hun computer hebben gezet.[/b:b852a8c32a][/quote:b852a8c32a] Voor de Mac ben loop ik ook niet warm voor Norton, Ik weer nu niet of je het over je PC of Mac vriendjes hebt, of (pc, jaja) alletwee? Maar ik zou het je pc vriendjes wel aanraden, norton en winpc's: die combi lijkt me niks mis mee.

Tja, het ligt er maar aan wat je je PC-vrienden toewenst... :wink: Maar Norton draait ook op de PC steeds minder goed! :(

[quote:2510e30a67="bruno"]Ik weer nu niet of je het over je PC of Mac vriendjes hebt...[/quote:2510e30a67]

Voornamelijk over PC vriendjes. Ik heb helaas geen Mac vriendjes, op mijn beste vriendin na, maar die heeft de Mac van mij zelf gekregen. Was de enige manier om haar d’r oude Wintedo laptop af te nemen. (“Als ik jouw oude laptop krijg mag jij mijn Mac houden”). :smiley:

Maar ook voor de PC heb ik alleen maar rot-ervaringen met Norton. “Vroeger” (in de DOS tijd) was Norton tenminste nog een naam, sinds Windows lijkt het meer op een irritante ziekte. Alleen al die virusscanner die traag als harde keutels door een dunne trechter je uitgaande mail scant… zucht…

@iRuben: Je mag wel mijn vriendje zijn ;) Ik heb ook veel plezier van Norton gehad in mijn dos tijd en ook in win95 en zelfs 98! Nu met XP heb ik er niet zoveel ervaring mee! Erg jammer.

Terug on-topic:
Ik heb hier geen problemen met phanter en denk dat het aan de progs ligt. Vooral in combinatie met saven maar vooral openen van de server.