hoe te printen?

Hoi mensen,

Ik moet voor school een magazine in elkaar zetten, en deze moet dan ook gepresenteerd worden, aangezien ik maar één exemplaar nodig heb is drukken geen optie vanwege de hoge kosten.

En dus ga ik het laten printen bij een copyhouse, ik wil het graag met een platte rug hebben maar ik weet niet eens of dat mogelijk is (bij de copyhouse waar ik het ga laten printen kunnen ze dat niet). Dus vraag ik me af hoe ik het nou moet laten printen als dat ergens anders wel kan (het moet soieso dubbelzijdig neem ik aan maar moet ik het nou per spread laten printen of gewoon per pagina??? met of zonders snijlijnen, wel aflopend of niet (het gaat om een A4formaat magazine van 48 pagina’s dus 24 spreads))

En als dit niet mogelijk is moet ik er maar een nietje doorheen doen maar dan zit ik met het probleem dat dan de pagina nummers anders moeten (heb al nagevraagd of ze bij de copyhouse waar ik het ga laten printen met een programmatje ofzo kunnen maar nee dus) weet iemand of daar een programmatje is of moet ik alles handmatig gaan veranderen???

Platte rug en kleine oplage: lijmen in een standaardrug? Schoonsnijden: is bij lijmwerk wel lekker strak, maar in een copyshop is a4 dan wel weer lastig: je eindprodukt wordt dan iets kleiner, ze hebben vast geen oversized a4 Paginanummers: dat is toch altijd hetzelfde ongeacht de manier van drukken. Ik kan me hooguit voorstellen dat wanneer je katernen wilt naaien, dat de volgorde bij het drukken anders moet. Een drukker heeft hier normaal een katernenplugin voor Acrobat voor om de pagina's goed op bijvoorbeeld oversized a3 te plaatsen.

Als ik jouw was zou ik een goede repro zoeken die ook een drukkerij hebben. Dan kunnen ze keurig katernen printen in een oplage van 1 met de expertise van een goede drukker.Hoef jij alleen een pdf met alle pagina’s los achter elkaar te leveren (spreads maken zij dan waar nodig)

je kunt 12 A3-tjes dubbelzijdig laten printen. dan vouwen en nieten. Als het aflopend is zul je ook moeten schoonsnijden. Dan zal je je pagina's iets kleiner dan A4 moeten maken, want A3 is veel gangbaarder in de kopieerbusiness (en dus goedkoper) dan A3+ Als je het in Indesign maakt dan kun je het op inslagschema zetten met de InBooklet SE plugin, die er tegenwoordig (CS2) standaard bij zit.

Of je print 24 A4 tjes dubbelzijdig, en laat je door de copyrette inbinden.
Bij elke cpoysjop hebben ze meerderemogelijkheden, bijv. lijmen of Wire-O

jah je krijgt dan als het waren één katern dan print je dus je spreads op oversized A3 en dan alles op elkaar en dan doormidden vouwen (om A4 te krijgen) en dan heb je dus andere pagina nummering.

Maar wat ik me afvroeg is dan of een platte rug wel mogelijk is (voor zo’n kleine oplage) en zoja hoe moet ik het dan laten printen?

En anders laat ik er een nietje in de rug slaan (dan moeten de pagina nummers dus wel veranderd worden (maar de copyhouse kan dat niet dus moet ik daar zelf voor zorgen)

[quote:8376b32d64="Armand"]jah je krijgt dan als het waren één katern dan print je dus je spreads op oversized A3 en dan alles op elkaar en dan doormidden vouwen (om A4 te krijgen) en dan heb je dus andere pagina nummering.[/quote:8376b32d64]

klopt
maar je moet het jezelf niet te moeilijk maken.
maak het blad eerst gewoon op zoals je gewend bent,
dus
1
2,3
4,5
met doorlopende paginanumering

anders wordt je gek
op inslagschema zetten is dan een fluitje van een cent
dat wil ik nog wel voor je doen

Ik maak het nu ook gewoon zoals je dat net zei maar hij moet uiteindelijk wel op inslagschema en hij moet eigenlijk morgen bij de copyhouse liggen (en er moeten nog een paar dingen eraan gebeuren dat ga ik dus vannacht doen) dus als je me ajb even uit kan leggen hoe dat plug in van indesign werkt zou het super zijn.

welke Indesign heb je ?

het zit onder FILE>inBooklet SE

bij CS2 standaard
bij CS alleen in de pagemaker edition

Indesign CS

ziej je hem staan onder het FILE menu ?

het is simpel:

met je document open kies je
File/inbooklet SE

dan
pages: all
Style: 2-up saddle stitch (als je gaat vouwen en nieten)
margins kan je gebruiken om je print goed op d epagina te postioneren (gebruik de preview)
bleed is je afloop (heb je als het goed is al aanggeven in je document setup)

vink “create new document” aan (dan behoud je je origineel)

controleer onder printing je snijtekens etc (als je daar ruimte voor hebt, waarschijnlijk niet)

klik OK

that’s all

[color=darkred:4fee48f999]

2-up Saddle Stitch Creates two-page, side-by-side printer spreads. These printer spreads are appropriate for printing on both sides, collating, folding, and stapling. If you’re imposing an uneven number of pages, InDesign adds a blank page to the end of the finished document. The Margins, Bleed, and Creep fields are available for 2?up Saddle Stitch documents.

Creep Specifies the amount of space necessary to accommodate paper thickness and folding. You can specify Creep for Saddle Stitch and Perfect Bound printer spread styles.
[/color:4fee48f999]

Thanx Eager ik ga het gelijk proberen en trusten

OK

succes !