Een collega Wiskunde-leerkracht heeft een iMac gekocht (switcher). Nu kwam ze naar mij met de vraag hoe ze eenvoudig een machtsverheffing, kwadraat, of vierkante meter moet typen. Op een Windows toetsenbord staat er standaard een 3 en een 2 (links bovenaan). Dit moet toch ook lukken op Mac. Ze werkt vooral in Word, maar om nu steeds naar de vergelijkingseditor te moeten grijpen, of getallen aan te duiden en plaatsen in superscript is nu niet echt een efficiente manier van werken.
Hoe maak ik van een meter, een vierkante meter? (m2, waarbij de twee bovenaan zweeft)
In de menubalk boven, kan je onder 'wijzig' 'speciale tekens' (is de laaste in de rij) selecteren en dan bij wiskunde vind je een aantal wiskundige symbolen. Vierkantswortel en 3de machtswortel zitten er ook bij, maar voor een macht weer te geven weet ik het niet, je zal er eens moeten tussenzoeken.
ik gebruik zelf PopChar X om "vreemde" tekens snel in alle toepassingen te kunnen gebruiken. Daar zit een complete sektie wiskundige symbolen bij. Er verschijnt dan linksboven in de hoek een klein zwart vakje met een P erin om het te openen. Het is een shareware programma als ik me niet vergis maar ik vind'm nog steeds reuze handig. :)
Gewoon uit het Lettertekenpalet. En die kun je inschakelen vanuit Systeemvoorkeuren > Landinstellingen > Invoermenu. En daar kun je ook kiezen wat erin moet. Lettertekenpalet en Toetsenbordweergave en misschien nog een paar talen.
In Pages (uit Pages Help):
[quote:c059a00220]Tekst weergeven als subscript of superscript
U kunt tekst verhoogd of verlaagd weergeven met behulp van het infovenster 'Tekst'.
Tekst verhoogd of verlaagd weergeven
Selecteer de tekst die u als subscript of superscript wilt weergeven of klik op de plaats waar u nieuwe tekst wilt typen.
Klik op de knop ‘Info’ in de knoppenbalk en klik vervolgens op de knop ‘Tekstinfo’.
Klik op de knop ‘Meer’.
Met het veld ‘Verschuiving basislijn’ kunt u tekst verhoogd of verlaagd weergeven.
U kunt ook tekst verhoogd of verlaagd weergeven door ‘Opmaak’ > ‘Lettertype’ > ‘Basislijn’ te selecteren en vervolgens ‘Superscript’ of ‘Subscript’ te kiezen. Om tekst verhoogd of verlaagd weer te geven zonder de lettergrootte te wijzigen, kiest u ‘Omhoog’ of ‘Omlaag’ uit het submenu ‘Basislijn’.
Om tekst terug te zetten op dezelfde basislijn als de hoofdtekst van het document, kiest u ‘Standaard’ uit het submenu.
Als u subscript of superscript vaak gebruikt, kunt u knoppen aan de knoppenbalk toevoegen waarmee u subscript of superscript snel kunt toevoegen. Kies ‘Weergave’ > ‘Pas knoppenbalk aan’ en sleep de symbolen ‘Subscript’ en ‘Superscript’ naar de knoppenbalk.[/quote:c059a00220]
[quote:718e3a15fe="iJoost"]Gewoon uit het Lettertekenpalet. En die kun je inschakelen vanuit Systeemvoorkeuren > Landinstellingen > Invoermenu. En daar kun je ook kiezen wat erin moet. Lettertekenpalet en Toetsenbordweergave en misschien nog een paar talen.[/quote:718e3a15fe]
Heb ik zelf ook al in mijn menu staan, maar ik vind nergens waar/hoe ik een macht kan typen. Is er geen combinatie met je toetsenbord als je (bijvoorbeeld) option+2 indrukt, dat je dan de tweede macht krijgt.
In Word (uit Word help):
[quote:e359d19016]Make text or numbers superscript or subscript
1. Select the text you want to format.
2. On the Format menu, click Font, and then click the Font tab.
3. Select the Superscript or Subscript check box.
[/quote:e359d19016]
[quote:33b4c0f084="Stadsman"]In Pages (uit Pages Help):
[quote:33b4c0f084]Tekst weergeven als subscript of superscript
U kunt tekst verhoogd of verlaagd weergeven met behulp van het infovenster 'Tekst'.
Selecteer de tekst die u als subscript of superscript wilt weergeven of klik op de plaats waar u nieuwe tekst wilt typen.
Klik op de knop ‘Info’ in de knoppenbalk en klik vervolgens op de knop ‘Tekstinfo’.
Klik op de knop ‘Meer’.
Met het veld ‘Verschuiving basislijn’ kunt u tekst verhoogd of verlaagd weergeven.
U kunt ook tekst verhoogd of verlaagd weergeven door ‘Opmaak’ > ‘Lettertype’ > ‘Basislijn’ te selecteren en vervolgens ‘Superscript’ of ‘Subscript’ te kiezen. Om tekst verhoogd of verlaagd weer te geven zonder de lettergrootte te wijzigen, kiest u ‘Omhoog’ of ‘Omlaag’ uit het submenu ‘Basislijn’.
Om tekst terug te zetten op dezelfde basislijn als de hoofdtekst van het document, kiest u ‘Standaard’ uit het submenu.
Als u subscript of superscript vaak gebruikt, kunt u knoppen aan de knoppenbalk toevoegen waarmee u subscript of superscript snel kunt toevoegen. Kies ‘Weergave’ > ‘Pas knoppenbalk aan’ en sleep de symbolen ‘Subscript’ en ‘Superscript’ naar de knoppenbalk.[/quote:33b4c0f084][/quote:33b4c0f084]
Altijd wisselen tussen super- en subscript werkt ook niet lekker snel. Eerst moet je al je cijfers één na één aanduiden, en dan kiezen voor het super- of subscript.
[quote:d978b18140="Aardbeihoofd"][quote:d978b18140="Stadsman"]In Pages (uit Pages Help):
[quote:d978b18140]Tekst weergeven als subscript of superscript
Klik op de knop ‘Meer’.
Als u subscript of superscript vaak gebruikt, kunt u knoppen aan de knoppenbalk toevoegen waarmee u subscript of superscript snel kunt toevoegen. Kies ‘Weergave’ > ‘Pas knoppenbalk aan’ en sleep de symbolen ‘Subscript’ en ‘Superscript’ naar de knoppenbalk.[/quote:d978b18140][/quote:d978b18140]
Altijd wisselen tussen super- en subscript werkt ook niet lekker snel. Eerst moet je al je cijfers één na één aanduiden, en dan kiezen voor het super- of subscript.[/quote:d978b18140]
Als je van superscript een knop maakt in de menubalk gaat het supersnel.
[quote:c0314d68fc="iJoost"]Even kijken... Ik zie ze in Latijn-1 Aanvulling Unicodes 00B2 en 00B3.[/quote:c0314d68fc]
Aha! Dat ziet er al heel goed uit... we komen inderdaad dichterbij...