Hoe van FCE naar IDVD3 ?

Hallo,

Hier enkele vragen van iemand die pas aan het experimenteren is met digitale video.

1. Heb een film van 40 min kunnen maken in FCE, maar hoe moet ik die op IDVD3 krijgen, bij exporteer kan ik kiezen uit FCP of quicktime en welke instellingen gebruik ik ?

2. Gaat hij overal waar ik een marker zet ook een nieuw hoofdstuk beginnen, zodat ik later op de afstandsbediening van mijn dvd player selecties kan maken ?

3. Soms kun je zien bij exporteer : DV-Pal of DVC-Pal, ik heb de indruk dat de programmas van apple beter met dvc overweg kunnen, is dat zo of welk formaat moeten we hier kiezen ?

Alle info is welkom, ik wil eigenlijk op een zo eenvoudig mogelijke manier mijn films van fce naar IDVD krijgen, ik monteer nog in premiere 6.0 , exporteer het eindresultaat als quicktime DV-pal , 48 KHz, importeer dat in FCE, zet mijn markers en dan kan ik niet meer verder.

Alvast bedankt,
Stef.

Hallo,

1. inderdaad exporteren naar Final Cut Movie…

2. normaal gezien waar jij een marker zet, begint iDVD een nieuw hoofdstuk…

3)weet ik niet…i zou zeggen dv…maar Stev Lovechild weet daar meer over denk ik (he’s the expert)

S6
Koen76

Bedankt voor de info Koen76, ga eens proberen mijn eerste DVD te branden, inderdaad, zoals vaak gelezen in dit forum weet steve lovechild heel veel af van dit onderwerp en de mac in het algemeen, hij zou beter een handboek, een missing manual schrijven, zijn tips zijn altijd nuttig. (grapje)

Ik zal iets laten weten of mijn eerste DVD’tje gelukt is.

Stef.

Nou, nou. Te veel eer boys. Nog even op een rijtje. Om van FCE naar iDVD te gaan: Haal materiaal van camera binnen in FCE. Of importeer een Quicktime film. In jouw geval van Premiere. Alle videopakketten -behalve iMovie- werken met Quicktime als beeldformaat met aparte beeld en geluid lagen. iMovie werkt met een DV stream. Enige verschil is de manier waarop het geluid aan het beeld vast zit. Allen werken met DV-PAL. Dus dezelfde DV codec. In FCE geef je chaptermarkers (type 'mm') en geef de markers een naam en klik 'Add Chapter Marker' Je hebt ook Compression Markers. Vergeet die voorlopig. Kom ik later wellicht nog op terug. Als alles gemonteerd is en de verschillende markers zijn geplaatst, kun je op 2 manieren exporteren voor iDVD. 1. Als reference movie. Dit is een kleine film met verwijzingen naar de originele FCE film. Hiertoe moet je bij de export opdracht UITVINKEN DAT DE MOVIE SELF-CONTAINED MOET WORDEN. 2. Als Self - contained movie (een QT film die geen verwijzing is maar een kopie met al het materiaal en overgangen ingesloten. Je kiest optie 2 als je met het materiaal verder gaat op een ANDERE computer. Anders is het zonde van alle rekentijd en schijfruimte (20 x zo veel!)

Het pad: File>Export>Final Cut Movie (een gewone Quicktime film dus)
Let op dat het volgende goed staat: Include Audio en Video. En exporteer ook de Chapter markers.

Nog iets over de manier waarop de capture moet staan. Voor consumenten machines staat die altijd op DV-PAL (99%) of DV-PAL 48KHZ-FW Basic.(1%) In beide gevallen is de codec DV-Pal en 48 kHz geluid (16 bits) Het Basic Firewire protocol is iets simpeler.
In te stellen in Final Cut Express menu> Easy Setup…

Het door jou genoemde DVC-PRO is geen consumenten formaat maar een professioneel formaat. De DVC-PRO 50 wordt veel gebruikt. (samen met DIGI Beta) Die recorders/camera’s kunnen ook DV bandjes afspelen, maar andersom niet. DVC-PRO heeft een ca. 50% hogere bandsnelheid en kan daardoor met minder compressie opnemen. En dus een beter beeld.

Bedankt allemaal voor de reacties en aan Steve's Lovechild voor de technische uitleg, mijn eerste DVD is klaar en ik ga het resultaat nu eens testen op m'n DVD speler.

Thanks,
Stef.