Hoe verwijder is (veilig) nutteloze instellingen?

Hallo,

Misschien een beetje een verwarrende titel, maar ik heb in de loop der jaren al redelijk wat programma's geïnstalleerd en verwijdert. Sinds een jaar ongeveer gebruik ik CleanMyMac voor het verwijderen van programma's. Dit programma verwijdert (volgens mij) ook alle bijbehorende bestanden zoals instellingen. Dit brengt mij bij mijn vraag. Hoe kom ik er achter of er nog bestanden in de vorm van loze instellingen van programma's uit een ver verleden op mijn MacBook aanwezig zijn die mijn laptop trager maken? En weet toevallig ook iemand hoe ik die dan het best kan verwijderen?? handmatig lijkt me voor mij (redelijk leek) niet de beste manier namelijk! En misschien nog andere tips op een MacBook een beetje te versnellen?

Groetjes Stefan

Software om je computer snel en schoon te houden hoort op een PC thuis, niet op een Mac. Een Mac werkt eigenlijk nog het beste als je je er zo min mogelijk mee bemoeit. Veel van die "optimalisatie software" doet niks, doet iets wat OS X zelf al doet, en ze gooien geregeld te veel weg, met een slecht werkend systeem, of slecht werkende software als gevolg. Topics in overvloed van mensen die problemen hebben na het gebruik van die software.

[quote=S1t1e1f1a1n1 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/hoe-verwijder-is-veilig-nutteloze-instellingen#post-2266653 time=1312107711]Hoe kom ik er achter of er nog bestanden in de vorm van loze instellingen van programma\'s uit een ver verleden op mijn MacBook aanwezig zijn die mijn laptop trager maken?[/quote]

Beste Stefan,

waarschijnlijk ben jij Windows gewend, waar dit inderdaad een bijkomstig effect van is.
Echter, je bent nu overgegaan op Mac OS X en een van de voordelen daarvan is dat je je over dat soort dingen helemaal geen zorgen hoeft te maken. Het maakt je Mac [b]niet[/b] trager.

Benut je overgebleven tijd nuttig en laat CleanMyMac ook maar van je Mac. Je hebt dat soort software niet nodig.

(Tip: zoek eens op dit forum naar topics over CleanMyMac, Onyx, e.d en lees de ervaringen!)

Hmm ik ben toch al wel behoorlijk lang een Mac OS X gebruiker maar ben CleanMyMac gaan gebruiken omdat niet alle programma's een uninstall file hebben en naar de prullenmand slepen is naar mijn mening niet altijd de juiste manier... Maar in mijn bibliotheek staat bijvoorbeeld troep van parallels desktop..... Terwijl dat allang niet meer op mijn MacBook staat... Dus ik weet zonet nog niet of ik het 100% met je eens ben in dit geval...

[quote=S1t1e1f1a1n1 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/hoe-verwijder-is-veilig-nutteloze-instellingen#post-2266668 time=1312108699]en naar de prullenmand slepen is naar mijn mening niet altijd de juiste manier... [/quote]Daar zeg je het goed. Naar jouw mening. Het is namelijk puur een gevoel tussen je oren wat je dwars zit. Die paar bestanden die eventueel blijven staan doen in de praktijk namelijk helemaal niks, en vertragen je systeem absoluut niet.

In de regel is het heel simpel: Als er een uninstaller bij zit, is die ook nodig. Zit die er niet bij, is naar de prullenmand slepen voldoende.

Okej, bedankt! toch vreemd dat mijn macbook pro (de duurste keuse) langzamer is dan die van mijn zus (de goedkoopste keus... Ook als de computer niets uitvoert behalve een beetje internet en word....

Nouja als jij CleanMyMac gebruikt verbaast het me niet zo dat die van jou slomer is:P. Wellicht zit er dan een ander probleem;). Waar is hij precies slomer in? Heb je al weleens met Disk Utility (schijfhulpprogramma) gekeken of er wellicht iets met de HDD is?

Als je bijv. zo'n map toevallig tegenkomt, van Parallells of iets anders wat je niet meer gebruikt, kun je ook zien hoeveel ruimte het inneemt.

Vaak is dat een aantal kilobyte. Nou, dat maakt toch wel een verschil op een schijf van honderden GB's zeg.:sarcastic:

Lekker laten staan dus, want CleanMyMac gooit ook vanalles weg uit mappen die jij standaard niet kan zien staan of vinden. [i]Dat[/i] veroorzaakt traagheid.

Dan wordt het denk ik maar eens tijd om gewoon een keertje een clean install te doen ofzo Bedankt allemaal voor de reacties!!

Voordat je zo iets drastisch doet, kun ook eerst even een safe-boot uitvoeren. Als CleanMyMac bepaalde zaken heeft verstoord (n.l. het system cache geheugen) kan dit door een safe-boot herstelt worden.

Start op en hou zodra de 'boing' klinkt de shift toets ingedrukt totdat de voortgangsbalk verschijnt. Omdat o.a. ook een hd controle / herstel wordt uitgevoerd kan het opstarten lang duren, [b]dus niet onderbreken![/b]
Start daarna normaal op. Het system cache geheugen wordt nu geleidelijk aan opnieuw opgebouwd wat uiteindelijk tot een betere performance leidt.

Dan gaan we dat eerst proberen! dankjewel zeg! Ik lees vaak op forums over mac en haar probleempjes als het zo mag noemen... maar over een safe-boot heb ik nog nooit iets gelezen... het punt is dat CMM eigenlijk niets verstoord heeft.... ikzelf vind gewoon dat mijn macbook die destijds de duurste optie was sneller mag zijn dan die van mijn zus welke destijds de goedkoopste optie was. Dit merk ik terug in opstarttijd, het openen van programma's als internet mail en dat soort kleine dingen...

Over safe boot (veilig opstarten) kan je juist wél veel topics vinden, zeker de laatste maanden. :wink:

Nog een tip gratis en voor niets voor jou:
Je hoeft je Mac niet elke dag uit te zetten en je hoeft ook je programma's dan niet te stoppen. Doe gewoon de klep met het beeldscherm dicht, doe hem weer open wanneer je hem gaat gebruiken. Staan je programma's ook weer gelijk voor je klaar.

Ik sluit mijn macbook ook nooit af^^ juist omdat het opstarten zolang duurt.... enkel updates e.d. Thx anyway!! En wat betreft die safe-boot... denk dat het gewoon niet de oplossing was voor de problemen waar naar zocht en over heb gelezen.

[quote=S1t1e1f1a1n1 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/hoe-verwijder-is-veilig-nutteloze-instellingen#post-2266890 time=1312127602]het punt is dat CMM eigenlijk niets verstoord heeft.... [/quote]
Het hoeft ook niet perse daar aan te liggen, maar als dit wel het geval is, kun je dat als gebruiker heel moeilijk achterhalen.

Kijk eens naar Apptrap of AppCleaner. Als je dan een programma verwijdert, kun je ook meteen bijbehorende plist-files en eventuele andere bijbehorende files verwijderen.

tja, de MacBook van mijn meisje is ook sneller dan mijn oude MacBook Pro. Zijn ze gelijktijdig gekocht? Is de snelheid wel echt goed te vergelijken (zelfde situatie dus..)?

Ja ze zijn gelijktijdig gekocht... En de situatie is ook wel redelijk vergelijkbaar ja... Ondanks dat mijn pro 4 gb ram heeft met 3,nogwat Ghz als ik het goed heb is ze soms langzamer dan de pro van mijn zus met 2 gb ram en 2,nogwat Ghz.. Ik heb ook meer last van die kleurrijke strandbal... Allebei snow leopard... Dus ik zou het logischer vinden als de mijne sneller is...

Maar zo logisch is dat niet. Misschien starten er bij jou meer applicaties op op de achtergrond, en je hebt best kans dat Cleam My Mac toch onder de motorkap wat verstoord heeft. Sowiso gooien die programma's vaak je cache en logs weg onder het mom van opruimen, maar die caches zorgen er juist voor dat software sneller opstart en soepeler werkt.

Lijkt mij slim om een clean-install te doen. Wat unSOUND zegt, klopt en als je eenmaal gaat klooien met je OS, dan is de kans dat het goed komt vrij klein;). Bij een volledig schone installatie zou hij het weer moeten doen. Al kan het misschien ook aan je HDD liggen. Heb je daar al naar gekeken?