Hoe voer ik een clean install uit?

Ik heb een aantal posts gezien waarbij gevraagd wordt of je moet upgraden of een clean install moet doen. Hier stond geen uitleg over hoe dit te doen.

Ik wil mijn computer gewoon een keer helemaal opschonen. Ik ben technisch niet zo goed aangelegd met systeem software, " gewone" programma’s is niet zo’n probleem.

Hoe kan ik dit stapsgewijs het beste aanpakken wanneer ik CD 1 in de computer heb gedaan.
Ik heb het dan over panther 10.3.

Een clean install en een mooi schoon systeem wil ik overhouden. Heeft iemand een handleiding?

:apple: Robsappeltjes :apple:

wat bedoel je met een clean install? wil je persoonlijke documenten behouden of heb je die gebackupt? maar een ECHTE clean install doe je zo.... start op vanaf schijf apple + C dan start je het schijfhulp programma en formateer je de schijf(harde schijf) , als je dat gedaan hebt is je schijf schoon en kun je op nieuw panther installeren. Maar waarom wil je een schone installatie..? heb je problemen? Als je geen problemen hebt zou ik het niet doen... gewoon tijd verkwisten is dat..

Alles wat ik niet kwijt wil backup ik altijd. Als mijn computer over 10 minuten crashed ben ik slechts een klein beetje data kwijt.

Alle cd’s van de opnieuw te installeren programma’s heb ik bij de hand. En ik heb tijd genoeg :smiley: , nee grapje.

Ik heb mijn ibook 600mhz 384mb intern ongeveer 1 jaar geleden van iemand overgenomen. De naam van deze persoon staat nog overal in de registers. Ik heb wel het account aangepast en mijn eigen naam staat bijna overal maar bij heel veel dingen komt de naam van de vorige eigenaar terug.
Een voorbeeld als ik dubbelklik op de HD dan verschijnt er onder elkaar het bureaublad en het HOME (huisje) symbool, hier staat de naam van de vorige eigenaar en die krijg ik met geen mogelijkheid weg.

Als ik inlog op de computer dan staat er wel mijn eigen naam met w8-woord. Er zit maar 1 account op deze ibook, onder mijn eigen naam. Toch staat in het home symbool de naam vd vorige eigenaar.
Na 1 jaar mag het wel mijn eigen computer worden heb ik het idee. Tevens heb ik een pc en die schoon ik eens per jaar geheel op. Alle rommel eraf en HELEMAAL schoon.

Als ik de schijf helemaal heb geformatteerd pakt hij dan nog wel CD 1 van panther ??

:apple: Robsappeltjes :apple:

http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=1114

steek de installatie cd erin ... hij vraagt dan om te hertstarte

++ herstart ++

klik dan in het menu (bovenaan het scherm)
en start disk utility

kies de macos x partitie/schijf en wis/erase deze

sluit disk utility

nu kan het niet anders dan een clean install worden :stuck_out_tongue:

(maak wel een back-up van je data)