hoe werkt..-haal cd tracknamen op- ?

Heej allemaal Ben even nieuwsgierig naar het volgende. Thuis heb ik een plaat opgenomen met mijn powerbook. Deze plaat heb ik opgenomen in de vorm van .wav bestanden en ze zelf handmatig een nr gegeven. Dus niks geen info van welke plaat o.i.d. (gewoon nr 1 t/m 6)

Als ik deze .wav bestanden als audio cd heb gebrand in toast. En ik doe de cd in mijn mac en vervolgens importeer ik deze cd in itunes dan geeft hij gewoon alle nrs goed weer.

Dus nu vraag ik me af, waar en hoe werkt die cd tracknamen in itunes ?

:? :?

Jah, ik had een hele tijd geleden, Radio 538 Dance Smash Hits gekocht, en daar stonden ook alle tracknamen gewoon op toen ik hem importeerde in mn mac :roll: vond ik best raar..

iTunes zoekt in CDDB op 'tijd', dus de lengte van de tracks van een album. Dus als jij een LP importeert en de tijden kloppen, dan kan iTunes het in de CDDB terugvinden, maakt niet uit of dat MP3, AAC of audio-cd is. Ik weet niet waarom het met Wav niet lukt (kan .wav überhaupt in iTunes?)

ja ok op een geperste cd snap ik het nog een beetje.. ik dacht dus dat die info meegeperst was op de 1 of ander manier... maar als ik zelf een cd brand van zelf gemaakte wav bestanden...

vind ik het wel erg vreemd

Itunes vergelijkt alle nummers met een database "gracenote.com", en geeft ze op die manier de juiste informatie. Hoe het precies werkt weet ik ook niet

nee .wav eerst gebrand op cd en daarna geimporteert

maar er zijn toch wel albums met exact dezelfde tijd en nrs ? :?

[quote:f68b1efacc="ram0n"]maar er zijn toch wel albums met exact dezelfde tijd en nrs ? :?[/quote:f68b1efacc] Zeer weinig. Bij single-cd's komt het vaker voor. Je krijgt bij cd-singles wel eens meerdere keuzes.

mm okeej wel een goed systeem dan. En natuurlijk superhandis, anders moest ik zelf al die info invullen!! 8)

Ik ging laatst een gebrande cd importeren in iTunes en kreeg de mogelijkheid uit 3! verschillende titels. Het kwam uiteindelijk op hetzelfde neer. Ik denk dat het ongeveer hetzelfde is als bij CDDB, gebruikers kunnen zel albums toevoegen. Dan krijg je inderdaad wel eens verschillende. De naam & data die het meest gematcht wordt zal dan min of meer wel de goede zijn.

De CDDB kijkt inderdaad enkel naar de lengte van de tracks en de volgorde hiervan - het maakt dus niets uit of je als bron .wav/.aiff bestanden gebruikt of rechtstreeks een kloon maakt van een cd. Zolang je de volgorde niet aanpast zal de CDDB 'm vinden.

Mooi systeem… alleen komt het zelden voor dat alle informatie juist is (naar mijn wens). Vaak zie je toch kleine foutjes of alle titels in kleine letters… of artiest en tracknaam omgewisseld, of aangegeven dat het een compilatie is terwijl dit niet het geval is - van die dingen. Ja, ik ben heel streng op ID-tags, die moeten 100% correct zijn anders komen ze m’n bibliotheek niet in.

ik pak altijd die standaard aan worden gegeven en die vul ik naar eigen wens aan of verbeter de foutjes. dat is een stuk minder werk dan het allemaal zelf invullen :)

Volgens mij kan de database alleen maar nummers vinden waar al de juiste ID3 tags in zitten!

Wannneer je een lp opneemt zitten daar nooit tags in die zal je zelf moeten toevoegen.

Zie je het voor weet je hoeveel nummers er bijvoorbeeld 3.40 minuten zijn!!!
Je kunt ook gewoon 1 nummer importeren en met de juiste tags zal hij direct de juiste naam vinden.

[quote:2f8dca3022="AppelJuice"]Zie je het voor weet je hoeveel nummers er bijvoorbeeld 3.40 minuten zijn!!![/quote:2f8dca3022]Geen idee, vijftigduizend of zo? Daar kan CDDB dus ook vrij weinig mee. Met een cd-single van 2 of 3 nummers gaat het al een stuk beter. En met een heel album gaat het vrijwel altijd goed. [quote:2f8dca3022="AppelJuice"]Je kunt ook gewoon 1 nummer importeren en met de juiste tags zal hij direct de juiste naam vinden.[/quote:2f8dca3022]Eh...? En waarom zou je nog tracknamen ophalen als de tags kloppen?

[quote:c8d5b4bc49="Elstar"]Eh...? En waarom zou je nog tracknamen ophalen als de tags kloppen?[/quote:c8d5b4bc49]

Als ze niet volledig zijn? Of als je na importeren alleen "track 1, 2, 3, enz. enz. hebt. Dit krijg je bijvoorbeeld na importeren zonder verbinding met internet. :slight_smile:

zie wikipedia: