Hoe wit doorzichtig maken (illustrator-photoshop)

Mensen,

Ik heb hier een gekleurde illustratie (TIFF) die ik in een Quark-bestand moet plaatsen.
De illustratie heb ik ingescand. Nu wil ik het wit dat eromheen ligt niet terugzien in Quark. Dit lukt me bij z/w illutraties wel d.m.v. Streamline. Daar kan ik het converten naar een vectorbestand. Bij kleur echter, lukt dit niet.

Is het op de een of andere manier mogelijk dat ik van een TIFF een EPS maak zodat ik geen wit meer zie? Het wit handmatig verwijderen is geen doen. Daar is het plaatje te complex voor.

Bij voorbaat dank!

In photoshop een pad maken? Deze kun je vervolgens in quark gebruiken.

oplossing in Photoshop (CS2) en InDesign (CS2)

1. selecteer het wit (alles wat transp. moet worden)
  2. keer selectie om (nu is je beeld actief)
  3. doe appeltje-n en kies ‘achtergrond transparant’ en enter
  4. plakken
  5. bewaar als PSD

dan is het prima te plaatsen en de ruimte er omheen blijft transparant.

hopelijk werkt het ook zo in Quark.

Succes! :slight_smile:

Quark kent dit stukje techniek niet!! :P :P

In QuarkXpress: Met het appeltje ingedrukt illustratie dubbelklikken, dan krijg je het wijzigvenster. In het wijzigvenster klik je omloop aan en bij type geef je aan "niet witte delen", dan zet quark er een pad omheen. Of dit net zo netjes gaat als in photoshop dat betwijfel ik, maar het gaat wel lekker snel. succes :wink:

De enige oplossing is om van de TIFF in Photoshop een EPS te maken met een UITKNIPPAD.

In Photoshop (bijv met je snelmasker of toverstaf) al het beeld te selecteren wat je wil laten staan, als dit naar behoren is gelukt moet je in deze volgorde een uitknippad maken.

• ga naar het venstertje PADEN
  • klik op het pijltje en maak een TIJDELIJK PAD aan
  • dubbelklik nu op het PAD wat je heb aangemaakt en geef hem een naam of houd PAD 1 aan.
  • selecteer nu het PAD door erop te klikken in het PADEN venstertje en klik nu op het pijltje en maak er een UITKNIPPAD van.
  • nu alleen nog opslaan als EPS en plaatsen in QUARK.

Ik hoor wel of het lukt.

PS mocht de oplossing van SwEEt is ook te doen maar je blijft toch witte randjes houden.

Succes.

eerst inderdaad de achtergrond transparant maken zoals hierboven beschreven dan wit verwijderen maar dan

tada

je hoeft zelf geen pad te maken!

ga naar menu HELP

dan naar optie

transparante afbeelding exporteren

dan krijg je een bestand dat je keurig in quark kunt plaatsen!

(beetje onlogische plek onder menuoptie help - daarom niet zo bekend)[b:f2d623fef3][/b:f2d623fef3]

@forum romanum:

…WOW… dat is nog eens een trick!! thanx! :lol:

Het trucje van arrows werkt ook bij een jpg overigens...