Hoe zit dat eigenlijk met Jaguar?

Toen OSX net uit kwam heb ik vol enthiousme een licensie aangeschaft. Dolgelukkig met het nieuwe OS, dolgelukkig met wat het kan.

Een korte tijd later kwam de eerste update al weer uit.
Helaas moest hiervoor wederom in de buidel getast worden.
Uiteraard had ik het gevraagde bedrag wel over voor een update.

Maar nu Jaguar uit is voel ik me eigenlijk gewoon genaaid.
Niets gratis/goedkope update, gewoon de volle 180 euro (inclusief btw) betalen. Dat terwijl ik al tot twee keer toe moest betalen om te krijgen wat ik nu heb.

Voelen jullie je nu ook niet een beetje gelicht door Mr. Jobs?
Ok, het mag dan wel een compleet nieuw OS zijn, bla bla bla. Ik vind dat gewoon slap ge-ouwehoer.

Ik wil graag alles op mn macje legaal hebben, maar ik trek dit financieel gewoon niet meer. Eigenlijk ben ik hierom gewoon een beetje pissed op Apple!

Ben ik de enige, of delen mensen deze gedachte?

probeer eerst jaguar voor je spreekt over genaaid. Ik vind dat ik waar voor mijn geld heb gekregen. De features die in jaguar zitten zijn hun prijs waard. En ik ben de laatste om te zeggen dat alles wat mac uitbrengt zijn prijs waard is. .mac bvb vind ik overpriced

kijk anders ook eens op www.tweedehandsmac.nl of op www.marktplaats.nl daar staat jaguar ook wel aangeboden voor lagere prijzen (orgineel) succes ermee

tevens is jaguar z’n geld wel waard :finder:

[quote:49824f1e89="meneer de koekepeer"]Toen OSX net uit kwam heb ik vol enthiousme een licensie aangeschaft. Dolgelukkig met het nieuwe OS, dolgelukkig met wat het kan.

Een korte tijd later kwam de eerste update al weer uit.
Helaas moest hiervoor wederom in de buidel getast worden.
Uiteraard had ik het gevraagde bedrag wel over voor een update.

Maar nu Jaguar uit is voel ik me eigenlijk gewoon genaaid.
Niets gratis/goedkope update, gewoon de volle 180 euro (inclusief btw) betalen. Dat terwijl ik al tot twee keer toe moest betalen om te krijgen wat ik nu heb.

Voelen jullie je nu ook niet een beetje gelicht door Mr. Jobs?
Ok, het mag dan wel een compleet nieuw OS zijn, bla bla bla. Ik vind dat gewoon slap ge-ouwehoer.

Ik wil graag alles op mn macje legaal hebben, maar ik trek dit financieel gewoon niet meer. Eigenlijk ben ik hierom gewoon een beetje pissed op Apple!

Ben ik de enige, of delen mensen deze gedachte?[/quote:49824f1e89]

Update 10.1 was gratis. Je kon gewoon de bon inleveren die je bij systeem 10.0 had gekregen om het nieuwe systeem te krijgen. Als jij ervoor hebt moeten betalen ben je simpelweg opgelicht. Niet de schuld van Mac, maar de schuld van een oneerlijke tussenhandel.

Voor Jaguar moet je betalen, ja. Maar daar staat tegenover dat je natuurlijk niet verplicht bent om het aan te schaffen. Ben je gelukkig met 10.1, dan houd je dat. Het is niet zo dat je computer nu op slot valt omdat je niet hebt geupgrade (Jee… hoe vervoeg je het werkwoord “upgraden”?). Je kunt met 10.1 gewoon doen wat je hebt kunnen doen voordat Jaguar werd gelanceerd, zeker niet minder. Als je meer mogelijkheden wil, moet je daarvoor betalen.

Ik rijd een Peugeot. Ik heb behoorlijk veel geld betaald voor die auto (nou, niet echt, maar laten we het hypothetische geval nemen). Moet ik nu kwaad zijn omdat ik niet automatisch het nieuwste model Peugeot erbij geleverd krijg zodra het op de markt komt?

Whymme

[quote:9934910cc1="meneer de koekepeer"]Eigenlijk ben ik hierom gewoon een beetje pissed op Apple!

Ben ik de enige, of delen mensen deze gedachte?[/quote:9934910cc1]

Nee hoor, hoewel de meeste hier graag grof lijken te betalen had ik precies hetzelfde probleem. Ik kocht een iMac (overgstapt van Windows, dus niet gehinderd door enige kennis) en kreeg daarbij OS X 10.0.4. Deze was met geen mogelijkheid te updaten tot 10.1. Ik kon voor de volle mep 10.1 gaan aanschaffen. LATER kreeg ik te horen dat ik deze voor 5 Euro had kunnen krijgen als ik mijn aankopbon kon overleggen, maar dat is achteraf gelul, dit was in het begin totaal niet duidelijk gemaakt, zeker niet door Apple. En inderdaad, enige tijd later kwam Jaguar (OS X 10.2 ) en kon ik WEER de volle mep betalen, en nee, ik kwam ook met aankoopbon niet in aanmerking voor enige korting. Nog geen maand later kocht ik een iBook waar OS X 10.2 al bij zat, dus toen voelde ik me helemaal stupid, zat ik verdomme met 2 legale kopieen van OS X 10.2!

Maar ik heb over dit onderwerp een keer een poll gestart om te vragen of Jobs net zo’n geldwolf is als Gates. Vreemd genoeg vonden de meesten hier dat niet.

wij hebben echt niks te klagen!! als je ziet wat ej allemaal krijgt van apple wat spftware betreft.. :shock: ik zou niet weten welk bedrijf er meer software gratis geeft! bij windows krijg je eigenlijk alleen maar Internet Explorer.. en moet je ook vet betalen voor een Windows Update.. met alle gevolgen van dien als je deze installeert haha!..

Nee wat software betreft zit je echt bij apple goed…! :lol: :lol:

[quote="iRuben]LATER kreeg ik te horen dat ik deze voor 5 Euro had kunnen krijgen als ik mijn aankopbon kon overleggen, maar dat is achteraf gelul, dit was in het begin totaal niet duidelijk gemaakt, zeker niet door Apple. [/quote]

Met alle respect, iRuben, maar dat is gewoon niet waar. Misschien heb jij het niet gezien, maar de overgrote meerderheid van Mac-gebruikers wist van de gratis upgrade af. Het is indertijd zowat overal bekend gemaakt. Stond op websites en alles. Alle artikelen die ik destijds heb gelezen over 10.1 vermeldden de gratis upgrade-mogelijkheid.

Je kunt Apple toch nauwelijks de schuld geven van fouten in jouw aankoopbeleid!? Als je van plan bent een computer te kopen dan kijk je toch zeker wat voor een software erbij zit?

Whymme

iRuben,

Ben ik toch enigzins gerustgesteld dat ik niet alleen ben hierin.

Natuurlijk weet je dat als je een OS koopt, dat er een nieuwere komt, maar om binnen een jaar twee keer te moeten betalen voor een update vind ik gewoon zuur.

En het kan allemaal best dat het veel beter is/een volledige nieuwe OS, maar doe dan een regeling dat mensen die OS 10.0 voor een bepaalde datum gekocht hebben zoveel procent korting krijgen.

Er zijn namelijk ook Apple gebruikers die krap bij kas zitten en ook graag bij willen blijven. Ik dacht dat ik bij zou blijven door OS 10.0 te kopen en vervolgens blijven ze maar updaten en kan ik blijven betalen.

...en natuurlijk zou ik er ook voor kunnen kiezen om NIET de laatste versie van OS X te kopen, over de snelheid van 10.1 had IK persoonlijk niet te klagen. Maar wat ik wel regelrecht smerig vind is dat Apple alle ECHT coole apps alleen geschikt maakt voor 10.2, terwijl je mij absoluut niet wijs kan maken dat deze niet gewoon voor 101 geschikt zijn te maken.

Laat ik even de knuppel in het hoenderhok gooien door te stellen dat veel van de zaken die Micro$oft maakt gewoon voor bijna alle Windows versies geschikt zijn. :twisted:

(Maar aan de andere kant maakt Micro$oft absoluut geen coole software.)

Nog zoiets.

In de keynote wordt ik lekker gemaakt voor Safari, maar ook daar moet ik weer Jaguar voor hebben.

Toch een beetje jammer…

Had net een ingeving...

Ik kan, omdat ik student ben, met studentenkorting kopen op apple.com

In plaats van 183 doekoes, inclusief BTW betaal je als studen 129 doekoes inclusief BTW…

Het wordt al interessanter…

Koop gewoon een 2e hands setje. Trouwens, toen ik studeerde was de software op school vrij beschikbaar voor studenten thuis. (Kon mij niet schelen dat het niet mocht, was student en verdiende er geen geld mee). Maar het OS 10.1x was wel nog niet helemaal final. 10.2 is een echt 'af' product waarin goed te werken valt. In die zin bekeken heeft Apple 10.1 net te snel op de markt gezet (druk van buitenaf, denk ik). Dus tja het voelde wel een beetje alsof je genaaid werd. Dat snap ik best.

Ik dacht indertijd ook dat je 10.2 gratis kon binnenhalen. Ik bedoel, het is een .2 . Nog volop in ontwikkeling dus. Maar het .2 systeem werkt zo veel lekkerder, als bedrijf zijnde heb ik het wel aangeschaft (zij het na een tijdje de kat uit de boom te hebben gekeken, ik wou niet dat .3 uitkwam en ik daar ook weer voor moest betalen :wink: )

De prijs/kwaliteit verhouding is prima. Er komt meer dan voldoende software van Apple gratis bij.

[quote:d96654b040="Mmmarco"]Maar het OS 10.1x was wel nog niet helemaal final. 10.2 is een echt 'af' product waarin goed te werken valt.[/quote:d96654b040]

Des te meer reden, lijkt mij, om mensen die 10.1 aangeschaft hebben een gratis of goedkope upgrade te bieden naar 10.2, en dan bedoel ik niet “mensen die 't na die en die datum gekocht hebben”, maar gewoon iedereen met een originele aanschaf-bon van 10.1!

Vind ik ook, iRuben.

Als je als bedrijf weet dat je een “niet compleet” product levert, moet je ook zo volwassen zijn om de mensen die je vanaf het begin van dat product ge-support hebben te belonen…

Ik ben het helemaal met jullie eens dat Apple een upgrade versie voor een leuk prijsje had mogen maken voor diegeen die 10.1 hadden. Alleen niet af? Nou, 10.2 is ook niet af! Als iets "af" zou zijn, zouden ze niet steeds updates maken. 10.2.4 is binnenkort aan de beurt en later 10.3. Software is nooit af. Er valt altijd iets aan te verbeteren of te veranderen. Ik zelf draai nog steeds 10.2 (zonder iets er achter). Ik ben niet zo'n updater.

ik gebruik alleen de OSsen die ik bij m'n machines geleverd krijg, en doe dan de gratis updates via de applesite. Dus ik ga waarschijnlijk pas Jaggen bij OSX10.3 of zoiets. Vaak vallen de 'geweldige' nieuwe features tegen (voor dat geld) en krijg je niet eens de tijd om je systeem te stroomlijnen.

zit je gvd alleen nog maar te upgraden, en kom je niet meer
aan je andere werk toe :wink:

dit geldt ook voor software van 3en.

Jaguar draait echt beter dan 10.1 :wink:

ja is wel zo, maar ik pas er voor om steeds maar te moeten dokken....

ik loop liever een beetje achter, minder bugs,
en meestal redelijk stabiel.

OSX10.1.5 bevalt goed…

komt nog bij dat ik dan ook eerst harddisks moet kopen, en veel meer RAM........dus is het toch veel geld voor in verhouding weinig meer lol.

Installeer altijd 2x(+9 is drie) os sen op de G4.Vond Jag zo stabiel dat ik pas 10.1.5 heb geupgrade naar 10.2.2.Naast 10.2.3. En 9 zou wel eens snel kunnen verdwijnen.Als DW 3 er is.