Hoe zit dat met die fonts bij Apple?

Op aanraden van luitjes in het forum heb ik FontAgent Pro gedownload om fonts toe te voegen in Mac OS X, het eerste "probleem" waarbij ik met pijn in mijn hart moet bekennen dat dat toch echt wel een stuk makkelijker ging toen ik nog Windows gebruikte. :cry: Had je voor Windows nieuwe fonts, dan sleeptje je die naar de Fonts folder, sorry, "directory" en je had ze overal tot je beschikking.

Onder Mac OSX heb ik daar helaas weer dure software voor nodig die Apple blijkbaar niet zelf kan maken… maar nu het volgende probleem:

Met FontAgent Pro heb ik vervolgens (onder anderen) het Apple Garamond font toegevoegd. Tot dusver allemaal leuk en aardig. Ik klik op dat balletje voor het font zodat het beschikbaar komt in andere programma’s, bijvoorbeeld Photoshop Elements. Vervolgens stoei ik wat met leuke bannertjes etc, ga een beetje surfen, speel een spelletje, luister wat muziek, herstart mijn iBook een keer (just for fun, beetje heimwee naar Windows :-P) en ga dan weer eens wat Photoshoppen…

Kom ik tot de ontdekking dat “mijn” Garamond fontje weer verdwenen is uit mijn lijst met fonts… moet ik weer FontAgent Pro opstarten en opnieuw kiezen welke fonts ik wil hebben…

[b:bb364751be]Er is toch zeker wel een manier om gewoon PERMANENT nieuwe fonts toe te voegen aan OS X, zonder voor de rest van mijn leven aan dat stupid FontAgent vast te zitten???[/b:bb364751be] :evil: :x

Wie oh wie geeft mij eens een beetje uitleg over hoe dat nu werkt met die fonts binnen OS X? Er zitten standaard al een aantal fonts in OS X, daar moet ik toch gewoon anderen bij kunnen kwakken?

het is maar een idee hoor, maar heb je al geprobeerd om je fonts in Users/xxx/Library/Fonts te zetten?

Font managers gebruik je als je veel met fonts werkt, en dat gebeurt nu eenmaal veel op macs. Zo’n programma zorgt er voor dat je een beetje overzicht houdt en niet altijd de fonts van al je klanten open hoeft hebben te staan.
Moet er niet aan denken om steeds mijn fontsetjes handmatig in een bepaalde map te slepen.

[quote:0485d18142="iRuben"]Had je voor Windows nieuwe fonts, dan sleeptje je die naar de Fonts folder, sorry, "directory" en je had ze overal tot je beschikking.[/quote:0485d18142]

wel, dit is bij de Mac nog steeds zo. zet je fonts in je font “directory” en je kunt er mee werken. (users/iRuben/library/fonts)

[quote:0485d18142=“iRuben”]Onder Mac OSX heb ik daar helaas weer dure software [/quote:0485d18142]
welnee, als je 1 fontje aan je fontbibliotheek wil toevoegen heb je daar zeker geen speciale (dure) software voor nodig. Het makkelijkste, in jouw geval, is om de Garamond in de (Classic) Systeemmap/lettertypen te zetten, dan is ie altijd, overal en voor iedereen beschikbaar, in zowel Classic als OS X.

zie anders:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75494

http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=7986&highlight=fonts

ff zoeken op het forum levert heel wat resultaten op iRuben :wink:

FontAgentPro blijft gewoon altijd open staan, als actief programma dus. BijSuitCase bijvoorbeeld is dit ook zo. Sluit je SuitCase dan ben je je geactiveerde font kwijt in je programma's.

En inderdaad: fonts toevoegen is net zo eenvoudig als onder Windows.
Alleen is toevoegen wel iets anders als het beheren van je fonts en daar heb je dus FontAgentPro voor.

[quote:0bbde44103="iRuben"]... Onder Mac OSX heb ik daar helaas weer dure software voor nodig die Apple blijkbaar niet zelf kan maken... [/quote:0bbde44103]

ohhhh iRuben! Heb je de ontwikkelingen van Panther dan niet gevolgd?

In Panther zal Font Book beschikbaar zijn, waarmee je al je fonts kunt beheren…

Niet duur, en door Apple gemaakt!

[quote:ab8006635e="iRuben"] [b:ab8006635e]Er is toch zeker wel een manier om gewoon PERMANENT nieuwe fonts toe te voegen aan OS X, zonder voor de rest van mijn leven aan dat stupid FontAgent vast te zitten???[/b:ab8006635e] :evil: :x

Wie oh wie geeft mij eens een beetje uitleg over hoe dat nu werkt met die fonts binnen OS X? Er zitten standaard al een aantal fonts in OS X, daar moet ik toch gewoon anderen bij kunnen kwakken?[/quote:ab8006635e]

Nou iRuben, wist je dat nog niet dat je fonts gewoon in de fonts folder kunt zetten en daardoor permanent ervan gebruik kunt maken?? Zoek eens op je HD naar fonts en kijk waar die map staat, en daarin kun je gewoon nieuwe fonts kwakken, geen nieuw of apart programma voor nodig…bovendien, in Panther (iemand anders zei dit hier ook al) zit straks Font Book, een PRACHTIG programma waar je je fonts mee kunt beheren :wink:

In Panther zit 'Font Book'. Hiermee kun je ook fonts toevoegen. Maar het komt er zoals gezegd op neer dat hij hem gewoon in de font map kiepert. (schijnbaar is zo'n actie te omslachtig voor de gemiddelde consument en is daarom Font Book in het leven geroepen, wat op zich wel logisch is want in principe hoef je nooit in de library map te komen)

Allen hartelijk dank voor de uitleg, het is wel duidelijk dat ik het niet goed begrepen had en me teveel heb laten mislijden door FontAgent wat de door mij gekozen fonts om de een of andere onduidelijke reden "voor zichzelf" wil houden. Ik ga mijn favo fontjes in de Fonts directory, eh... FOLDER zetten en kieper dat irritante FontAgent meteen in de prullenbak.

Heeft iemand toevallig nog een tip voor een programma waarmee ik de Fonts “in aktie” kan zien en ze dan ook daadwerkelijk in de Fonts folder kan plaatsen? Ik zal zelf intussen wel even zoeken op de bekende plekken, maar vrees dat FontAgent wel weer steeds boven water zal komen…

Hoi Iruben, ik heb het vermoeden dat je de laatste tijd niet lekker in je Apple vel zit, wij hopen dat dit binnenkort beter gaat, wat betreft de fonts inderdaad is het bij de oude MacOS gemakkelijker bij OSX gaat die vlieger niet op omdat alle lettertypen verdeeld zijn over tenminstens 4 locaties. Ik zou zeggen lees de nieuwe Macfan nr 48 dan kom je ervast wel uit.

[quote:f60f17aefd="JJmac"]Hoi Iruben, ik heb het vermoeden dat je de laatste tijd niet lekker in je Apple vel zit...[/quote:f60f17aefd]

Mijn oorspronkelijke enthousiasme in inderdaad een beetje bekoeld inmiddels. Komt denk ook omdat “het nieuwe” er nu wel een beetje af is en ik bepaalde programma’s die ik in mijn Wintendo tijd gebruikte nu ook op de Mac terug wil zien, helaas vaak zonder resultaat. :stuck_out_tongue:

Maar goed, denk maar dat het altijd lastig blijft voor een “switcher”… :wink:

En nu we het toch over fonts hebben, kan iemand het verschil uitleggen tussen "Macintosh TrueType" en "Type 1 PostScript" fonts, en belangrijker; wat is beter? Ik heb bijvoorbeeld het Apple Garamond font in beide formaten. Als ik die "permanent" wil maken door deze naar mijn fonts folder te slepen, welke is dan het beste? Ze zien er eigenlijk gewoon hetzelfde uit namelijk...

Als je het 'echt' wilt weten: zie [url=http://www.truetype.demon.co.uk/articles/ttvst1.htm]deze link[/url]

Maar de conclusie is dat het eigenlijk niet veel uitmaakt. :?

Wil je het voor professioneel drukwerk gebruiken, dan ligt de voorkeur bij Postscript, maar bij normaal gebruik is TrueType eigenlijk net zo goed…

Trouwens even een beetje off-topic, maar wel reuze handig; FontAgent Pro trapt in de oudste "hack" die jaren geleden bij Windows nogal eens werkte. Is de 30-dagen trial verlopen? Zet de datum op je Mac een jaar terug, start FontAgent Pro, zet de datum weer goed, et voila!

Misschien een beetje omslachtig, maar wel handig als je zoals ik het programma maar eens in de zoveel weken gebruikt ofzo. :stuck_out_tongue:

[quote:a0327a8fbf="iRuben"]Trouwens even een beetje off-topic, maar wel reuze handig;)[/quote:a0327a8fbf] Ik dacht dat hacks niet mochten op het forum? :P Misschien een beetje late reactie maar er is iets dat iedereen in dit draadje is vergeten. Er zijn drie niveau's waarop extensies werken op mac os x. Extensies kunnen fonts, PreferencePanes e.d. zijn.

Dit zijn de locaties (voor fonts, want daar gaat het over):
HD/system/library/fonts/ - deze fonts zijn hier door de Mac OS X installer geplaatst
HD/library/fonts/ - fonts die je hier plaatst zijn te gebruiken door elke gebruiker
HD/users/gebruiker/library/fonts/ - fonts die je hier plaatst zijn alleen te gebruiken door ‘gebruiker’

Een tijdelijke oplossing voor het bekijken van een font is Appleworks of Word openen. Ik zeg tijdelijk, omdat Panther binnenkort uitkomt :wink: